• Kwaliteitskaart Onderwijs: Burgerschap Beleid Burgerschap Verantwoordelijken
Hèlen Rasenberg Geëvalueerd op 15 maart 2021
Doel: Burgerschap Afspraken met het team: Wat doen we al:
1.1 (Vrijheid en gelijkheid): Algemene schoolregels, schoolpleinregels en regels in de klas. Gesprekjes worden er gehouden met individuele leerlingen en ook met de gehele groep t.a.v. deze regels. In de eerste zeven weken van het schooljaar staan de schoolregels centraal. Elke week staat er een regel centraal. In de bovenbouw bespreken we aan het begin van het schooljaar de klassenregels. In een gesprek met de klas maken we samen deze regels.
2.1 (Macht en inspraak): De meeste stemmen gelden. Leerlingen zullen zich hierop aan moeten passen. Leerlingen hebben dagelijks niet overal inspraak in. De leerlingen zitten in teams. Ze moeten in het team consensus bereiken om samen tot een oplossing te komen. Leerlingen leren bij ons op school dat zij niet overal inspraak in hebben en moeten accepteren dat een bepaald besluit gemaakt moet worden. Leerlingen dienen te luisteren naar wat de verwachtingen zijn. Dit geldt niet alleen dat zij naar leerkrachten moeten luisteren, maar naar alle volwassenen binnen onze school. Leerlingen leren bij ons op school dat zij niet het eens kunnen zijn met de keuze die gemaakt is en dat zij dit moeten accepteren.
3.1 (Democratische cultuur): Stimuleren van samenspel en overleggen 'wat’ ze gaan spelen. Iedereen mag zijn eigen mening geven, maar we komen met elkaar tot consensus. We hebben respect voor elkaars mening. Leerlingen ervaren dat iedereen een stem heeft. In de groepen 7 en 8 wordt aandacht besteed aan het Derde Kamer project. Er is een leerlingenraad in de groepen 6 tot en met 8 waarin gesproken wordt met de directeur over zaken van de school.
4.1 (Identiteit): Trefwoord (gevoelens worden besproken en andere culturen in je groep). Cultuurplan/groepsvieringen/vieringen in de school/ateliermiddagen zorgen voor ontwikkeling/ontdekking van talenten en ambities. In de groepen 7 en 8 wordt jaarlijks aandacht besteed aan het ontwikkelen van de eigen identiteit van de kinderen. Dit gebeurt bij de Naut lessen (thema 9). In de groepen 7 en 8 is een programma voor Sociaal Emotionele ontwikkeling opgestart. Dit heet Mentaal Sterker. In de groepen 8 komt jaarlijks het DENO (Doe FF Normaal project) terug. In de groepen 6 en 7 wordt Rots en Water gevolgd.
5.1 (Diversiteit): Trefwoord en alle sociale vaardigheden die aangeleerd worden door de dagen heen. Verschillen tussen kinderen wordt besproken in trefwoord. Leerlingen leren strategieën zoals los het eerst zelf op, en als dit niet lukt dan ga je naar de juf/meester en de Stop hou op strategie. De leerlingen leren woorden te geven aan hun door CL leren ze naar elkaar te luisteren en zich goed te verwoorden. (Meer aandacht aan besteden)
6.1 (Solidariteit): Schoolregels: bijv. bij het spelen binnen of buiten mag je niemand buitensluiten. Spelend leren (hoe speel je in een hoek? en hoe speel je op het plein?). Tijdens het Coöperatief Leren sla je als leerling niemand over. Je werkt met iedereen samen. Je leert ook dat er verschillen zijn tussen leerlingen en hoe je hiermee kan samenwerken. Meer aandacht aan besteden?
7.1 (Digitaal samenleven) Mediawijsheid. We leren de basale zaken t.a.v. media, social media e.d. in de onder- en middenbouw. In de groepen 6-7-8 hebben we lessen mediawijsheid. Vanaf volgend schooljaar (21-22) gaan we beginnen met een pilot Digit-po. Hierin komen allerlei onderwerpen terug. Denk hierbij aan informatie opzoeken op internet en beoordelen of dit de juiste informatie is.
8.1 (Duurzaamheid): Afval scheiden. Kraan uitzetten, niet teveel lijm, papier in de papierbak, plastic bij plastic. Tevens komen onderwerpen naar voren in de methode Naut, Meander en Brandaan. In de lessen Naut komt het onderwerp duurzaamheid terug. Een paar jaren geleden waren we op school meer bezig met het bewust scheiden van afval. Dit is erg verwaterd en wij vinden dat dit terug moet komen. Hierbij is het wel nodig dat we in de klas de juiste mogelijkheden toegereikt krijgen (denk aan prullenbakken, correcte vuilniszakken etc.).
9.1 (Globalisering) Cultuur, thema's (bijv. ander eten), diverse culturen binnen de school. Verjaardag vieren en zingen in een andere taal. Samen besluiten wat je met je klas gaat doen rondom het thema. Naut, Meander en Brandaan. Het besef wordt gecreëerd dat leerlingen uit een ander land kunnen komen. Vakantie ervaringen over verschillende landen worden verteld in de groep. De groepen 8 konden in voorgaande jaren naar de Tweede Kamer. Helaas gaat dit niet meer door, maar in de klas besteden we hier nog wel aandacht aan. In de methode Meander wordt hier ook aandacht aan besteed in de groepen 6 t/m 8. Nieuwsbegrip/jeugdjournaal worden in de klas gelezen/over gesproken. Dit is van het nieuws dat op dat moment speelt.
10.1 (Technologisch burgerschap): Technieklessen door de gehele school. Bee-Bots en Ozo-bots bieden hier veel nieuwe mogelijkheden aan. Ook is de stuurgroep ICT bezig met het ontwikkelen van programmeerweken.
11.1 (Denk- en handelwijze): LeerKRACHTen (nieuwsgierig zijn, zelfstandig zijn, je fantasie gebruiken e.d.) en successcriteria worden opgesteld in de groep bij de verschillende vakken. Leerlingen geven feedback aan elkaar. Ook leerkrachten geven feedback aan kinderen. Hier hebben wij als team een studiedag over gevolgd. Inzet op executieve functies. Informatie aan ouders: Ouders worden geïnformeerd door: - Informatieavond begin schooljaar - Startgesprekken: sociaal-emotionele ontwikkeling leerling - Rapportgesprekken - Inloopavonden t.a.v. werkjes leerlingen - Gesprekken op uitnodiging/aanvraag - Informatieavond Mediawijsheid ouders Informatie gevolgd van curriculum.nu
- Vrijheid en gelijkheid: democratische rechtstaat, regels afspraken in de eigen leefomgeving
- Macht en inspraak: besluitvormingsprocessen op vreedzame wijze beïnvloeden. Zichzelf kunnen beïnvloeden - Democratische cultuur: leerlingen leren dat hun stem gehoord wordt.
- Identiteit: leerlingen ontdekken primaire en secundaire emoties, ambities, talenten en ontwikkelpunten. Bewust van identiteitsvorming aspecten en reflecteren op tradities, vieringen en rituelen
- Diversiteit: Leerlingen leren woorden geven aan wat een ander doet en wil en ontdekken overeenkomsten en verschillen. Vreedzaam oplossen. - Solidariteit: eigen belangen en die van anderen behartigen. Onrechtvaardigheid, discriminatie en ongelijke behandeling te herkennen en te benoemen
- Digitaal samenleven: effecten van online wereld. Kritisch en creatief denken over media-inhouden.
- Duurzaamheid: voor de leefomgeving nu en later
- Globalisering: Hoe zijn we verbonden met de rest van de wereld
- Technologisch burgerschap: technologische ontwikkelingen en ethische kwesties herkennen en hierover in gesprek gaan vanuit verschillende perspectieven
- Denk- en handelswijzen: leerlingen leren kritisch denken en handelen, empathisch vermogen, ethisch redeneren en communiceren.