Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons doel dat wij ons onderwijs zo inrichten dat onze kinderen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. We stemmen voortdurend af op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen, zodat zij zich kunnen ontwikkelen naar hun mogelijkheden. De onderwijsbehoefte van de kinderen zelf wordt steeds meer leidend voor het aanbod. Ons aanbod is en blijft kerndoel-dekkend. De vakken taal en rekenen staan in de jaargroepen op de ochtend centraal en blijven de basis voor al het leren. Instructie wordt gegeven volgens het directe instructiemodel, waarbij differentiatie van het aanbod en doelgericht werken centraal staan.
We toetsen en ontwikkelen ons aanbod op de vaardigheden die nodig zijn in de 21e eeuw: samenwerken, probleemoplossend vermogen, ICT-geletterdheid, creativiteit, kritisch denken, communiceren, sociale en culturele vaardigheden. We geven denklessen vanuit de methodiek van Thinking for Learning. Kinderen leren krachtiger denken en hun denken verwoorden en delen d.m.v. allerlei coöperatieve werkvormen.
Het middag programma wordt sinds schooljaar 2020/2021 gevuld vanuit JEELO. In alle groepen wordt thematisch en veelal groepsdoorbrekend gewerkt met behulp van je eigen leeromgeving, waarin kinderen optimaal hun talenten kunnen ontwikkelen vanuit hun eigen onderwijsbehoefte. Jeelo haalt de buitenwereld binnen en we leren met de kinderen ook buiten de school. Neem gerust een kijkje op onze website voor meer informatie.
Een aantal kinderen werkt met een eigen programma, het ontwikkelingsperspectief van deze leerlingen bepaalt dan het onderwijsaanbod. Zij werken veelal in de eigen leerstofjaarklas, maar volgen soms lessen in een andere groep.
Door jonge kinderen een uitdagende leeromgeving te bieden en aan te sluiten bij hun onderwijsbehoefte ontwikkelen zij zich naar hun mogelijkheden. Spel- en communicatiemiddelen in allerlei vormen, ontwikkelingsmaterialen en imitatie van de wereld om zich heen zijn middelen om zich nieuwe begrippen en vaardigheden eigen te maken. Door aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van de kinderen zijn ze actief en betrokken bezig. Zo leren zij optimaal. We vinden het belangrijk dat jonge kinderen leren kiezen en leren plannen. Het planbord is daar een goed hulpmiddel bij. Daarnaast hebben we een gestructureerd aanbod van thema’s die aansluiten bij de leefwereld van jonge kinderen. Thema’s maken het mogelijk om een tijd lang met een onderwerp actief bezig te zijn en allerlei facetten ervan te behandelen. Er valt dan veel te beleven en te onderzoeken. We besteden binnen een thema aandacht aan alle ontwikkelingsgebieden (spel, taal, voorbereidend rekenen en lezen en de creatieve ontwikkeling).
In de groep wordt gewerkt met een digitaal schoolbord, eigenlijk een heel groot touchscreen. De leerkracht zet het in voor allerlei activiteiten uit, Tref en Cookie and Friends (Engels voor groep 1-2) en JEELO. Ze kunnen er ook educatieve programma’s op kijken. Kinderen werken zelf ook op dit grote bord.
Middels ons nieuw onderwijsconcept Eigen Wijs Tijd geven wij invulling aan de vakken. Eigen staat voor eigenaarschap van de kinderen. Wij leren kinderen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun leerproces. Zij leren zelf keuzes maken (autonomie) en kritisch na te denken over wat ze nodig hebben om goed te kunnen leren. Dat leren begeleiden wij natuurlijk wel. Wijs staat voor ieders eigen wijze van leren. Van leren word je wijzer, maar alleen als dat leren bij je past. We moeten dus afstemmen op ieders eigen wijze van leren en dat noemen we ‘onderwijsbehoefte’. Ieder kind heeft zijn eigen onderwijsbehoefte. Samen met u en uw kind zal de leerkracht in gesprek gaan en blijven om deze onderwijsbehoefte te ontdekken. Tijd staat voor actieve leertijd. We organiseren onderwijs zo dat er voor alle kinderen meer actieve leertijd ontstaat. Tijd dat je echt leert op het niveau dat bij je past. Daarvoor organiseren we het onderwijs anders. Kinderen zitten niet meer de hele dag in hun eigen groep/klas, maar leren ook mee in een andere groep. Zo doorbreken wij het klassikale systeem. De eigen groep blijft wel hun basis.
Hoe ziet Passend Onderwijs er op De Regenboog uit
Ons onderwijs is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de individuele leerlingen, zodat zij de kans krijgen zich optimaal te ontwikkelen op onze school. We zijn een ‘Brede Zorgschool’ en dat betekent dat wij er naar streven om alle kinderen een passende plaats te geven op onze school en nagenoeg niet verwijzen. We gaan daarbij steeds uit van onze handelingsmogelijkheden en afstemmingsmogelijkheden op de hulpvraag van het kind. Wanneer er een bijzondere hulpvraag ontstaat gebruiken we groeidocumenten om de hulpvraag samen met u helder in kaart te brengen. Met deze documenten kunnen we een passend zorgarrangement aanvragen op de eigen school of tonen we onze handelingsverlegenheid aan.
We worden pas handelingsverlegen als:
- het welbevinden van het kind onvoldoende is en blijft in de reguliere setting;
- het kind zich niet ontwikkelt op cognitief of sociaal-emotioneel gebied ondanks de geboden extra hulp en inzet;
- de leerkrachten over onvoldoende deskundigheid beschikken om voldoende tegemoet te komen aan een specifieke hulpvraag;
- het welbevinden van de groep leerlingen in het geding komt.
Wanneer we echt handelingsverlegen zijn en dat ook zorgvuldig kunnen aantonen wordt er pas overgegaan tot het verwijzen van een leerling naar het S(B)O. Om een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling van elke leerling volgen wij nauwlettend het welbevinden en de leerprestaties. We stellen samen met de leerling en de ouders de onderwijsbehoefte vast. De onderwijsbehoefte geeft inzicht in wat een kind nodig heeft om optimaal te kunnen ontwikkelen passend bij zijn eigen mogelijkheden. We verwerken deze gegevens in een groepsoverzicht. De leerkrachten maken vervolgens groepsplannen waarin zij beschrijven hoe zij tegemoet komen aan de individuele onderwijsbehoefte van elk kind. Het onderwijsaanbod wordt op deze manier afgestemd zodat alle kinderen op een fijne en veilige manier kunnen leren.
Wanneer kinderen met een taalachterstand aangemeld worden is er een warme overdracht met de peuterspeelzaal waarin zij de voorschoolse educatie toelichten en overdragen. Vervolgens geven wij specifiek aandacht aan de vroegschoolse educatie voor deze kinderen.
Dat doen wij door ons op meerdere ontwikkelingsgebieden te richten: taalontwikkeling (vergroten van de woordenschat), beginnende rekenvaardigheid, motorische ontwikkeling en sociaal- emotionele ontwikkeling.