Basisschool De Regenboog

Regenboogstraat 1 4761 ZX Zevenbergen

  • De kinderen kijken naar een toneelstuk van de leerkrachten.
  • Culturele vorming met creatieve en kunstzinnige lessen in de aula.
  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De afgelopen 4 jaren hebben we met heel het team geïnvesteerd in het ‘opbrengst gericht werken’ in alle groepen: we hebben goede kennis van de leerlijnen van taal en rekenen en brengen deze ook in beeld voor de kinderen; we stellen, samen met de kinderen, hoge doelen; de kinderen weten naar welke doelen ze toe werken; we werken actief met het directe instructie model; de focus daarbij ligt op het activeren van alle kinderen; we stemmen af op de onderwijsbehoefte van de kinderen; we werken planmatig met groepsoverzichten en groepsplannen. Het afgelopen schooljaar hebben alle kinderen op de referentieniveaus van taal en rekenen 1F of 2F behaald, passend bij hun niveau.
Het gedrag en handelen van de leerkrachten monitoren we door met regelmaat groepsbezoeken af te leggen en daarbij ook te filmen; successen vieren we met elkaar. Dit heeft ertoe geleid dat onze tussenopbrengsten en eindopbrengsten op het niveau liggen dat verwacht mag worden gezien onze leerling populatie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse resultaten geven richting aan ons handelen:

Alle leerlingen en alle groepen worden gemonitord met hulp van een leerlingvolgsysteem. In het leerlingvolgsysteem ParnasSys houden wij alle ontwikkelingsgegevens op leerlingniveau, op groepsniveau en op schoolniveau bij. We gebruiken daarnaast voor de leerlingen uit groep 1 en 2 het leerlingvolgsysteem KIJK! We observeren de kinderen intensief en gebruiken deze gegevens om tweemaal per jaar de ontwikkeling van uw kind in beeld te brengen en met u te bespreken. Dit systeem gaat uit van verschillen in ontwikkelingstempo van de kinderen. Ontwikkelt een kind zich onvoldoende op een bepaald gebied of loopt het juist voorop, dan kunnen we daar gericht aandacht aan besteden. De leerkracht past zo zijn gedrag en het niveau van instructie aan aan de onderwijsbehoefte van uw kind. Naast KIJK! maken we gebruik van de kleutertoetsen van het Cito en het toets pakket Beginnende Geletterdheid van het CPS. In de groepen 3 t/m 8 gebruiken we naast de methode gebonden toetsen ook de Cito-toetsen als onafhankelijk, gestandaardiseerd meetinstrument. Hiermee kunnen we de resultaten vergelijken met het landelijke gemiddelde.
Tweemaal per jaar worden er trendanalyses opgesteld, die de ontwikkeling van de kinderen en de groepen door de jaren heen inzichtelijk maken, zodat de leerkrachten hun handelen hierop kunnen aanpassen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We proberen met het geven van onderwijs op De Regenboog het maximale uit ieder kind te halen, zodat uw kind in de meest geschikte vorm van voortgezet onderwijs terechtkomt.
De leerlingen krijgen via de leerkracht van groep 7 en 8 informatie over de verschillende vormen van voortgezet onderwijs.   
De schoolkeuze voortgezet onderwijs is onder andere afhankelijk van de volgende elementen; het advies van de school, gebaseerd op onze gegevens uit het leerlingvolgsysteem (met behulp van de plaatsingswijzer) en observaties van de leerkracht; de uitslag van de Entreetoets en het Drempelonderzoek en, indien nodig, andere testen. Informatie over de plaatsingswijzer kunt u vinden op: www.plaatsingswijzer.nl 

We spreken van een geslaagde schoolkeuze wanneer uw kind in het voortgezet onderwijs met normale inspanning voldoende resultaten behaalt. Het percentage leerlingen dat naar de verschillende vormen van voortgezet onderwijs gaat, wisselt van jaar tot jaar. Dit is mede afhankelijk van de samenstelling van groep 8. Met de scholen van het voorgezet onderwijs bestaat een goed contact. De meeste leerlingen gaan naar het Markland College in Zevenbergen. De andere stromen uit naar o.a. het Tessenderlandt College in Breda, het Scala College in Breda, Norbertus in Roosendaal, Markland College Oudenbosch, Munnikenheide College Etten-Leur.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een Kanjerschool:
Het welbevinden van onze leerlingen en de sfeer in de klas vinden we als team heel erg belangrijk. Om een goede sfeer te hebben en te houden is het belangrijk dat kinderen op een goede manier met zichzelf en met anderen om kunnen gaan. De Kanjertraining is een manier van omgaan met allerlei vormen van gedrag. Naast het ‘kanjeren’ op momenten dat de situatie (het gedrag van bepaalde leerlingen) daar om vraagt, biedt de methode een lessenserie bestaande uit verhalen en oefeningen. De hele aanpak is er op gericht dat de kinderen inzicht krijgen in hun eigen gedrag en dat van de ander. Ze leren om te gaan met hun gevoelens en de gevoelens van anderen, op een goede manier voor zichzelf op te komen, feedback te krijgen, te luisteren naar anderen en conflicten op een goede manier op te lossen.

Onze Kanjerafspraken zijn:
1. We vertrouwen elkaar 2. We helpen elkaar 3. Niemand speelt de baas 4. Niemand lacht uit 5. Niemand doet zielig

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar
  • Goed omgaan met verschillen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven