Het Kofschip

Platanenlaan 1 6903 DK Zevenaar

  • Op Het Kofschip besteden we veel aandacht aan Kunst en creatieve vakken
  • Op Het Kofschip daar word je gezien!  Zichtbaar in het verkeer en door de kleinschaligheid kennen we elkaar.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het Kofschip gebruikt voor de eindtoets de AMN toets. De resultaten van de eindtoets daar zijn wij als school trots op. Acht jaar onderwijs op Het Kofschip heeft voor de kinderen een mooi resultaat opgeleverd. De kinderen gaan volgend schooljaar naar de volgende vormen van onderwijs toe:

BB: 1 leerling

BB/KB: 4 leerlingen

KB/MAVO: 8 leerlingen

MAVO/HAVO: 5 leerlingen

HAVO/VWO: 7 leerlingen

VWO 4 leerlingen

8 Leerlingen gaan naar het Candea College, 1 leerling naar een andere vorm van onderwijs . 20 leerlingen gaan naar het Liemers College.

De leerlingen van Het Kofschip scoorden 403.4

In de laatste 3 jaar heeft 95.8 % (80%)van onze leerlingen niveau 1F  en 48.3 % (35,4%)  heeft niveau 1S/2F gehaald. Beide getallen zijn ruim boven de verwachting die op grond van de schoolweging verwacht mag worden. Onze schoolweging is 32.6

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Een hulpmiddel bij extra zorg voor kinderen die problemen hebben, is het leerlingvolgsysteem. Dit schooljaar wordt een nieuw LVS ingevoerd. We gaan werken met de DIA toetsen.

Het doel van het leerlingvolgsysteem is de prestaties van een kind of groep over een lange periode nauwgezet te kunnen volgen en tijdig signalen te krijgen als een kind hoog of laag scoort. 
De toetsen in het leerlingvolgsysteem zijn signaleringstoetsen. De af te nemen toetsen zijn per groep vastgelegd in een jaarplanning. In grote lijnen wordt op twee momenten getoetst:  oktober en februari. Het leerlingvolgsysteem omvat niet-methode-gebonden observaties en toetsen voor vrijwel alle vakken. Ouders worden na een toets periode geïnformeerd over de resultaten van hun kind. 
Bij opvallende resultaten kan extra hulp nodig zijn. Deze hulp wordt in eerste instantie door de groepsleerkracht gegeven. Hij/zij beschrijft deze hulp in een groepsplan. Hierin staat beschreven welke kinderen in de groep bepaalde hulp krijgen.
De hulpverlening buiten de groep door b.v. een ambulante begeleider vindt veelal plaats aan de hand van een plan.

In dit plan staat: 

  • Een duidelijk leerdoel: wat willen we bereiken?
  • De leerinhouden: de inhoud van de leerstof wordt op een verantwoorde wijze opgebouwd om het leerdoel te bereiken.
  • Tijdschema en rooster: hoe lang en hoe vaak geven we hulp? 

Ook aan kinderen die méér aankunnen dan de aangeboden stof of kinderen die sneller door de leerstof gaan, wordt aandacht besteed. Deze kinderen vinden, buiten hetgeen ze extra in de klas krijgen aangeboden,  extra uitdaging in de wekelijkse plusklas. Tevens krijgen ze extra of andere taken vanuit de plusklas aangeboden, waaraan zij ook in de klas kunnen werken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie op het pedagogisch handelen. Wij vinden het op school vanzelfsprekend dat er verschillen zijn tussen leerlingen. In de benadering van onze leerlingen houden we hier rekening mee. Dit betekent dat de leerkrachten, verbonden aan Het Kofschip,  bijzondere pedagogische kwaliteiten moeten bezitten. Het Kofschip is een gecertificeerde Kanjerschool. Kanjertraining staat voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. Met de Kanjertraining wordt sociale rust geborgd, zodat kinderen zich kunnen richten op het verwerven van kennis, kunde en sociale vaardigheden. Onderwijs is meer dan alleen rekenen en taal. Een kind brengt een groot deel van zijn tijd op school door en wordt hier dan ook grotendeels gevormd worden voor deelname aan de maatschappij. We maken kinderen op de basisschool toekomstbestendig en toekomstbehendig. Hoe gaan we met elkaar om? Wat doen we aan pesten? Wat zijn onze waarden en normen? Hoe kunnen we bijdragen aan een betere wereld? Dit zijn enkele vraagstukken die we op Het Kofschip systematisch behandelen . 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen en veiligheid
  • Rust
  • Wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op het Kofschip zijn de resultaten van de leerlingen op orde. Er is een positief pedagogisch schoolklimaat met veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Het onderwijsaanbod is breed en eigentijds, met een mooie mix van aandacht voor de ontwikkeling van competenties op het gebied van burgerschap, creativiteit en muziek. De kwaliteit van het didactisch handelen is goed en bevordert het leren van de leerlingen. De leraren verzamelen voldoende informatie over de leerlingen om waar nodig extra zorg te kunnen bieden.

Terug naar boven