Het Kofschip

Platanenlaan 1 6903 DK Zevenaar

  • Op Het Kofschip besteden we veel aandacht aan Kunst en creatieve vakken
  • Op Het Kofschip daar word je gezien!  Zichtbaar in het verkeer en door de kleinschaligheid kennen we elkaar.

Het team

Toelichting van de school

Het team van Het Kofschip bestaat uit een goed evenwicht van ervaren en net startende leerkrachten /onderwijsassistenten. Gezamenlijk werken ze aan een professionele cultuur. Scholing vindt plaats door van en met elkaar te leren. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte, bijzondere verlofdagen of cursussen wordt een beroep gedaan op de vervangerspool of op collega’s intern.

Indien mogelijk worden ouders hiervan van te voren op de hoogte gebracht. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Het Kofschip wordt in de kleuterbouw gewerkt met combinatiegroepen. In de overige groepen werken we met een leerstofjaarklassensysteem. In ons onderwijs maken we gebruik van klassikale-, groeps- en individuele instructie. We werken met het EDI model. 

Op Het Kofschip wordt gewerkt met groepsleerkrachten en onderwijsassistenten. Onze organisatie is verdeeld over verschillende bouwen: kleuter-, onder-,midden- en de bovenbouw. Per bouw is er een onderwijsassistent die samen met de groepsleerkrachten het onderwijs verzorgd aan de leerlingen. Hierdoor kunnen we nog beter passend onderwijs verzorgen. Het Kofschip heeft een plusklas voor meerbegaafde kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Daarnaast zijn we een VVE (vroeg en voorschoolse educatie) locatie.

We hebben experts op het gebied van de basisvakken; zo hebben we een taalexpert, een rekenexpert en een onderbouwcoördinator. Verder is er een gedragsspecialist en werken we samen met een kinderoefentherapeut en een PMT-er (psychomotorische therapeut). Kunst- en cultuur wordt gegeven door vakleerkrachten, evenals gym en muziek. Kinderen maken op Het Kofschip kennis met verschillende muziekinstrumenten.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Basisontwikkeling groep 1-2: In de groepen 1 en 2 werken we volgens de methodiek van Basisontwikkeling. Deze sluit aan op Startblokken die wordt gebruikt op de peuterspeelzaal en kinderopvang. Daarin staan zowel thematisch werken, taal- en  rekenontwikkeling als sociaal-emotionele, creatieve en motorische ontwikkeling centraal. Het doel van deze methodiek is om kinderen door interactie en verschillende spelactiviteiten te betrekken bij het leven van alledag.  


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We maken bewuste keuzes in onze onderwijstijd. Zo besteden we elke dag een half uur aan spelling, een uur aan rekenen en een half uur aan zelf lezen in een biebboek. Maar ook bij andere vakken werken we aan rekenen en taal. Immers, als we een aardrijkskundeles hebben, dan lezen we ook teksten en werken we aan mondelinge taalvaardigheid en woordenschatontwikkeling; we berekenen hoe lang geleden de Franse Revolutie was en berekenen aan de hand van de schaal van de kaart de afstand van Nederland tot Zuid-Italië. Het is daarom lastig om een strikte scheiding tussen de vakken te maken. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op Het Kofschip bieden wij onderwijs aan alle kinderen. Naast onze basiszorg hebben wij extra expertise op het gebied van taal- en/of spraakproblemen, leerproblemen, dyslexie en verschillende vormen van gedragsproblematiek. Door inzet van extra tijd in of buiten de groep, individuele gesprekken en extra hulp en expertise van buitenaf, proberen wij alle leerlingen zorg 'op maat' te geven. Hierbij worden ouders nauw betrokken. Wij zien ouders als partners. Samen met hen zoeken we altijd naar oplossingen of andere invalshoeken.

Naast deze zorg geven wij met onze incheck-groep extra hulp aan kinderen die de dag moeilijk starten. In deze groep kunnen kinderen in een klein groepje de dag op een fijne manier beginnen om vervolgens naar de klas te gaan. Deze hulp wordt tijdelijk ingezet en vooraf met ouders besproken. 

Samenwerkingsverband Onderwijs op Maat

Op 1 augustus 2014 is de wet passend onderwijs ingegaan. Het is de bedoeling dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om zo optimaal mogelijk van het onderwijs te kunnen profiteren. Onderdeel van de wet is dat alle basisscholen en speciale (basis)scholen in de regio samenwerken in het Samenwerkingsverband. Ook Het Kofschip valt hieronder. Wat het Samenwerkingsverband precies is en doet, ziet en hoort u in deze animatie. http://www.swvdeliemers-po.nl/index.php/hoe-werkt-het-samenwerkingsverband/ 

Zorgplicht

Vanaf 1 augustus 2014 is de school ervoor verantwoordelijk om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende onderwijsplek te bieden. Dit noemen we de zorgplicht. Als ouder hoeft u dus niet meer zelf op zoek naar een passende onderwijsplek voor uw kind. Ouders melden hun kind aan bij de school die hun voorkeur heeft. Binnen 6 tot 10 weken moet de school een zo passend mogelijk aanbod regelen.  Kan de school waar de leerling is aangemeld niet zelf in de benodigde onderwijsondersteuning voorzien, dan is het de verantwoordelijkheid van de school om (binnen het samenwerkingsverband) een school te vinden die wel een passend aanbod kan doen. Is het niet haalbaar om de leerling binnen het regulier onderwijs te plaatsen, dan kan een aanbod op het speciaal (basis) onderwijs worden gedaan.  

Aanmelden op een basisschool.

De aanmeldingsprocedure begint altijd met een oriënterend gesprek (kan ook telefonisch) waarin in ieder geval wordt nagegaan of de aangemelde leerling mogelijk extra ondersteuning behoeft. In dit gesprek komen de sterke punten van uw kind aan de orde naast mogelijke punten waarmee de school rekening moet houden. Ouders krijgen in dat gesprek informatie over de school en de procedure. Als ouders aangeven aan dat ze hun kind willen aanmelden krijgen ze het inschrijfformulier mee of toegestuurd. De directeur geeft dan aan dat hij onderzoek zal doen of de gewenste ondersteuning op zijn/haar school kan worden geboden of dat de school zal zorgen voor de juiste ondersteuning op een andere school in het samenwerkingsverband. Daarvoor wordt gevraagd aan ouders informatie van de voorschoolse voorziening of andere relevante informatie te verstrekken. Deze informatie is cruciaal en wordt gebruikt om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Bij voorkeur wordt de informatie overdracht via een “warme” overdracht (ouders, kinderopvangorganisatie en basisschool) gerealiseerd. Als de school denkt dat de leerling op zijn plek is op de school krijgen de ouders schriftelijk de bevestiging van de inschrijving.  

Ambulante Begeleiding.

Er zijn mogelijkheden om deskundigheid vanuit het samenwerkingsverband  naar de school te halen door het aanvragen van Ambulante Begeleiding. Dat kan ondersteuning zijn op verschillende gebieden. Bijvoorbeeld vragen op het gebied van gedragsproblemen, hoogbegaafdheid, lezen/spelling, rekenen en combinaties daarvan. Indien de school zo’n aanvraag doet wordt u als ouder vooraf hierin gekend. Op school is een folder beschikbaar over preventieve ambulante begeleiding. folder aanvraag Ambulante Begeleiding    

Ondersteuningsteam

Elke school heeft een ondersteuningsteam. In het ondersteuningsteam worden leerlingen besproken waarvan de ondersteuning de mogelijkheden van de school mogelijk te boven gaan. Hierbij kan het gaan om een mogelijke doorverwijzing naar een andere school of het organiseren van extra hulp voor het kind en/of het gezin. In het ondersteuningsteam zitten een directielid, de intern begeleider, de leerkracht , een orthopedagoog, een medewerker vanuit het sociaal team van de gemeente en mogelijk nog andere deskundigen. Als uw kind besproken wordt in het Ondersteuningsteam wordt u daarbij altijd uitgenodigd.  

Verwijzing naar het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs.

Als blijkt dat de school niet het goede onderwijsaanbod kan realiseren voor uw zoon of dochter zal de school een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen bij het samenwerkingsverband bij de Commissie Leerling Ondersteuning (CLO). Als zo’n toelaatbaarheidsverklaring  is afgegeven kan uw zoon of dochter worden aangemeld op de betreffende school. Daarvoor zijn voor de Schilderspoort (school voor speciaal basis onderwijs te Zevenaar) een aantal vaste instroomomenten afgesproken: direct na de zomervakantie, na de kerstvakantie en per 1 april. Deze vaste instroommomenten gelden niet voor het speciaal onderwijs.

Voor deze procedure is een informatiefolder beschikbaar. aanvraag TLV informatie  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op Het Kofschip is iedereen welkom. Samen met ouders wordt bij de start van hun schoolloopbaan gekeken welke onderwijsbehoefte kinderen hebben en hoe we dit kunnen verzorgen. Komend schooljaar starten we in onze IKC een TOS klas. Kinderen met een arrangement kunnen dan samenwerken in de TOS klas.  Hierbij werken we samen met Kentalis en beide basisscholen. 

Ons team wordt regelmatig geschoold om het inclusief onderwijs nog beter vorm te geven. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het Kofschip is een onderdeel van IKC Platanenlaan. In deze IKC zijn twee basisscholen (Lindenhage en Het Kofschip) en een kinderopvang (Zonnekinderen) ondergebracht. Het Kofschip is een VVE locatie. In samenwerking met de kinderopvang Zonnekinderen is er een aanbod van Startblokken en basisontwikkeling. Daarnaast wordt LOGO 3000 gebruikt. Een woordenschat ontwikkelingsprogramma. 

Terug naar boven