Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Het onderwijsaanbod op Meerklank richt zich met het basisaanbod op de leerlingen, die uitstromen naar het VSO ZML en daarna naar de dagbesteding (arbeidsgericht). Dit is het basisarrangement van onze school. Daarnaast bieden wij een verdiepings-arrangement met uitstroom naar (beschermde) arbeid/speciaal basisonderwijs/praktijkonderwijs - en een intensief arrangement met uitstroom naar licht arbeidsgerichte dagbesteding en, voor een enkel kind, een zeer intensief arrangement voor ervaringsgerichte dagbesteding.
In ons schoolondersteuningsprofiel staat onze doelgroep als volgt beschreven:
Leerlingen met:
- een IQ tussen 55 en 70 met een meer dan gemiddelde behoefte aan pedagogisch-didactische ondersteuning. Daarnaast hebben zij een sociaal-emotioneel ontwikkelingsniveau van meer dan 36 maanden en/of bijkomende gedragsproblematiek.
- een IQ boven 70 met een meer dan gemiddelde behoefte aan pedagogisch-didactische ondersteuning en een extreme behoefte aan sociale veiligheid in kleine groepen en een niet concurrerende leeromgeving. Zij hebben een laag sociaal-emotioneel ontwikkelingsniveau en/of een disharmonisch profiel en bijkomende gedragsproblematiek.
Leerlingen met:
- een IQ tussen 35 en 55 met een gemiddelde behoefte aan pedagogisch-didactische ondersteuning.
- een IQ boven 55 met een meer dan gemiddelde behoefte aan pedagogisch-didactische ondersteuning. Daarnaast hebben zij een sociaal-emotioneel ontwikkelingsniveau van minder dan 36 maanden en/of bijkomende gedragsproblematiek.
Leerlingen met:
- een IQ onder 35 met een gemiddelde behoefte aan pedagogisch-didactische ondersteuning. Daarnaast hebben velen een sociaal-emotioneel ontwikkelingsniveau van minder dan 24 maanden. Sommige leerlingen hebben een lichaamsgebonden ervaringsordening (leren en ontwikkeling geschiedt dan vanuit het tastbare, vanuit het contact met en via het eigen lichaam).
- een IQ onder 35 met een meer dan gemiddelde behoefte aan pedagogisch-didactische ondersteuning. Daarnaast hebben zij een sociaal-emotioneel ontwikkelingsniveau van minder dan 24 maanden en/of bijkomende gedragsproblematiek. Sommige leerlingen hebben een lichaamsgebonden ervaringsordening (leren en ontwikkeling geschiedt vanuit het tastbare, vanuit het contact met en via het eigen lichaam).
De leerlingen onder:
- krijgen een verdiept onderwijsarrangement toegewezen en stromen voornamelijk uit naar (beschermde) arbeid, via het praktijkonderwijs of het VSO ZML.
- krijgen een basis onderwijsarrangement en stromen voornamelijk uit naar (licht) arbeidsgerichte dagbesteding, via het VSO ZML.
- krijgen een intensief onderwijsarrangement en stromen uit naar licht arbeidsgerichte dagbesteding via het VSO ZML of een zeer intensief arrangement en stromen uit naar ervaringsgerichte dagbesteding, via het VSO ZML.