Openbare Dalton Basis School Nijenstein

Onnemaweg 1 9997 NG Zandeweer

  • Opnames van het Nijenstein lied (als download beschikbaar op onze website)!
  • Bij onze school zit een gymzaal en daar maken we natuurlijk graag en zo vaak mogelijk gebruik van! Het gymnastiekrooster staat op onze site!
  • Ook doet de gymzaal dienst als theatertje!
  • Het beschut gelegen omheinde schoolplein leent zich goed voor allerlei activiteiten!
  • Een wandeling met knapzak over het hoogeland.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van alle toetsen van uw kind en alle aanvullende relevante observaties van de leerkrachten van uw kind, registreren we in ons leerlingvolgsysteem. We hebben dus een digitaal dossier van uw kind. Dat dossier bewaren we tot 2 jaren nadat uw kind onze school heeft verlaten. U kunt dit dossier inzien als u dat wenst. Daarvoor kunt u contact opnemen met onze directeur. De resultaten van de toetsen van uw kind bespreekt de leerkracht van uw kind met de interne begeleider. Samen beoordelen ze of er extra begeleiding of specifieke extra ondersteuning voor uw kind nodig is. De resultaten bespreekt de leerkracht met de ouder(s) tijdens de oudergesprekken over de ontwikkeling van uw kind. Als de ontwikkeling van uw kind extra acties of begeleiding vraagt dan neemt de leerkracht daarover ook buiten de oudergesprekken contact met u op en bespreekt dit met de ouder(s).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De meest bekende niet-methode gebonden toets is waarschijnlijk de CITO-eindtoets die in groep 8 wordt afgenomen en die een belangrijke rol  heeft in de middelbare schoolkeuze van uw kind. In het verleden was de uitslag van deze CITO toets voor een belangrijk deel bepalend voor het schooladvies voor de middelbare school.  

We bespreken altijd ons advies eerst met u voordat we het definitief opstellen en  beschikbaar stellen aan de middelbare school van uw keuze. Het advies dat we aan uw kind geven onderbouwen we met gegevens uit ons leerlingvolgsysteem, ook met de gegevens uit de jaren vóór groep 8. Hierin gebruiken we het totale beeld van uw kind, de schoolprestaties en de plaatsingswijzer. De plaatsingswijzer is een instrument dat met de onafhankelijke toets gegevens van drie jaar een advies genereert voor het voortgezet onderwijs. We gebruiken dus de informatie over de ontwikkeling van uw kind uit groep 6, 7 en 8 om een schooladvies op te stellen. Ons schooladvies moet worden overgenomen door de school van voortgezet onderwijs. Aan het eind van groep 7 krijgt u van de leerkracht van uw kind een voorlopig advies. We geven dan aan welk schooladvies we uw kind zouden geven als het op dat moment in groep 8 zou zitten. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal emotionele vaardigheden zijn steeds belangrijker in onze samenleving. Niet alleen om probleemgedrag te bestrijden, maar ook voor preventie van ongewenst gedrag. Voor het optimaal functioneren van kinderen en het ontwikkelen van hun talenten en vaardigheden als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en van je fouten leren, zijn sociaal emotionele vaardigheden onmisbaar. We gebruiken de methode Kwink, maar geven hier onze eigen invulling aan. Hierdoor is er op onze school een positieve sfeer, waarin kinderen goed kunnen functioneren. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd met het leerlingvolgsysteem Zien.

De driehoek 'ouder-kind-school' vinden wij van groot belang. We starten ieder schooljaar met de 'gouden weken', waarin we met kinderen groepsafspraken en omgangsregels vaststellen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken en zelfstandigheid
  • Brede ontwikkeling
  • Veiligheid & Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie van het onderwijs heeft als taak om de kwaliteit van de scholen in Nederland te beoordelen en te bewaken. De onderwijs- inspectie is onderdeel van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap. De inspectie doet dat door een aantal documenten en verslagen van alle scholen te analyseren en te beoordelen. Daarnaast bezoekt de inspectie regelmatig alle scholen en dus ook de onze, om te kunnen zien hoe er in de praktijk wordt gewerkt en om haar bevindingen met de directie te bespreken.

De onderwijsinspectie beoordeelt onze school en onze organisatie op een aantal verschillende gebieden.

Ze onderzoekt daarvoor:

• de opbrengsten van onze school, zoals de resultaten van de CITO-eindtoets, en in-, door-, en uitstroomgegevens;

• de jaarstukken, zoals de schoolgids, het schoolplan en de financiële stukken van de stichting Lauwers en Eems

• signalen, zoals meldingen van klachten en (negatieve) berichtgevingen in de media

• nalevingsaspecten, zoals onderwijstijd.Op basis van het onderzoek deelt de inspectie de uitkomsten met ons schoolbestuur en onze directie. Die uitkomsten spitst de inspectie toe op de kernverantwoordelijkheden van ons bestuur:

• de kwaliteit van ons onderwijs

• de financiële situatie van onze school en stichting

• het naleven van wetten en regels

Afhankelijk van de beoordeling van de inspectie, geeft ze vorm aan het toezicht dat ze op onze school houdt. Dat toezicht kan bestaan uit regulier basistoezicht of een geïntensiveerd toezicht. Als er op basis van het onderzoek door de inspectie blijkt dat de kwaliteit van het onderwijs niet aan de norm voldoet, bijvoorbeeld omdat de opbrengsten zoals de resultaten gemeten met de niet-methodegebonden toetsen onder het landelijk gemiddelde liggen, dan houdt de inspectie geïntensiveerd toezicht. Elke school krijgt ten minste eens in de vier jaar bezoek van een inspecteur. Dit is ook het geval als er geen aanwijsbare risico’s zijn.

ODBS Nijenstein is aan het einde van het 2018 bezocht door de onderwijsinspectie. De school valt onder regulier toezicht.

Terug naar boven