Openbare Dalton Basis School Nijenstein

Onnemaweg 1 9997 NG Zandeweer

  • Opnames van het Nijenstein lied (als download beschikbaar op onze website)!
  • Bij onze school zit een gymzaal en daar maken we natuurlijk graag en zo vaak mogelijk gebruik van! Het gymnastiekrooster staat op onze site!
  • Ook doet de gymzaal dienst als theatertje!
  • Het beschut gelegen omheinde schoolplein leent zich goed voor allerlei activiteiten!
  • Een wandeling met knapzak over het hoogeland.

Het team

Toelichting van de school

De groepsleerkracht geeft les aan de groep. Het komt veel voor dat in één klas twee groepsleerkrachten werken: duo-partners. Op onze school is dat ook het geval. Wij willen dat er maximaal twee leerkrachten aan één groep lesgeven. Dat is zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten overzichtelijk. Op onze school werken zowel vrouwelijke als mannelijke leerkrachten. Voor de leerling is de eigen groepsleerkracht het belangrijkst. Ouders/verzorgers hebben dan ook het meeste met de groepsleerkracht te maken. Ouders/verzorgers en leerkrachten hebben elkaar nodig bij de ontwikkeling van de kinderen. Kennis en ervaring kunnen elkaar versterken. Ouders/verzorgers en leerkrachten hebben elkaar nodig in de begeleiding van het kind bij het opgroeien en ontwikkelen. In gesprek(ken) werken we volgens de driehoek ouders-leerling-leerkracht.

Groep                         Maandag                 Dinsdag                     Woensdag             Donderdag               Vrijdag

1, 2, 3                        Julia Toonder           Willemien Zigterman   Willemien Zigterman   Willemien Zigterman     Julia Toonder

4, 5, 6                        Ilona Ohlsen            Ilona Ohlsen               Ilona Ohlsen               Ilona Ohlsen                Ilona Ohlsen

7, 8                            Rick Groenewold      Julia Toonder              Rick Groenewold          Rick Groenewold         Rick Groenewold

Ondersteuning lkr.                                                                      Julia Toonder

Onderwijsassistent       Suzan Kramer          Suzan Kramer                                              Suzan Kramer            Suzan Kramer

Gymnastiek                                                                                                                 Vacature

IB                                                                                              Belinda Bosscher

Directeur                     Eddy Lukje                                                Eddy Lukje                                                  Eddy Lukje (1 x 14dgn)

Administratie               Jantina Grommers

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging leerkrachten

Zodra een leerkracht ziek wordt/is regelen we vanuit school zo spoedig mogelijk vervanging. Dat doen alle scholen vanuit ons schoolbestuur Lauwers en Eems via SLIM-personeelsbemiddeling. De afgelopen schooljaren waren we gewend aan een snelle en adequate inzet van invalleerkrachten. Tegenwoordig ervaren we dat er een tekort aan vervangende leerkrachten is. Dat betekent dat het voor kan komen, dat er geen vervanger komt voor een groep. We proberen dan bijvoorbeeld een beroep te doen op een collega, die op dat moment niet werkt. Dat lukt de ene keer beter dan de andere keer. Beslissingen als een groep opsplitsen of naar huis sturen is een volgende stap. Hoewel we dergelijke besluiten allerminst prettig vinden, worden we hier in een sommige situaties wel toe gedwongen. We vragen hiervoor uw begrip.  

Beleid bij ziektevervanging:

  • Bij een ziektemelding zullen wij eerst trachten in te schatten hoe lang vervanging noodzakelijk is.
  • Een leerkracht meldt zich af. Er wordt door de school aan SLIM-personeelsbemiddeling vervanging gevraagd.
  • Indien dit niet lukt, wordt er in eerste instantie een collega gevraagd om (extra) te werken of een dag te ruilen.
  • Indien dit niet lukt kan worden gekeken of met behulp van een LIO-er of 3e jaars Pabo-student, onderwijsassistent (onder verantwoordelijkheid van een leerkracht/directeur) of oud leerkracht verantwoord geregeld kan worden. Dit is ter beoordeling van de schoolleiding.
  • Indien dit niet mogelijk is, zijn er twee scenario’s:
  • is de afwezigheid een dag van te voren bekend, dan zullen de kinderen van de betreffende groep vrij zijn. Ouders worden uiterlijk om 19.00 uur op de hoogte gebracht.
  • Is de afwezigheid op de dag zelf pas bekend dan zullen de kinderen op een andere manier worden opgevangen.    

Op OBDS Nijenstein kiezen we voor:

  • Het verdelen van de groep over andere groepen gedurende minimaal een dagdeel met een maximum van 1 schooldag. Blijft de situatie onveranderd, dan zullen de kinderen van de betreffende groep de volgende dag(en) vrij zijn. Ouders worden uiterlijk om 19.00 uur op de hoogte gebracht.
  • In uitzonderlijke situaties kan de schoolleiding/interne begeleider in onderling overleg besluiten om een groep gedurende een dagdeel of dag op te vangen. Opgemerkt dient te worden dat intern begeleiders en mensen van de schoolleiding in principe geen lesgevende taken doen. Hun eigen specifieke werk blijft liggen en dat draagt bij aan een hogere werkdruk en gaat ten koste van de zorg voor leerlingen en kwaliteit.
  • Ouders dienen zelf zorg te dragen voor de opvang van hun kinderen indien groepen naar huis gestuurd worden. De school heeft in principe geen personeel over om kinderen op te vangen. Mogelijk biedt het onderling afspraken maken van ouders/verzorgers van een groep een verlichting van eventuele opvangproblematiek.
  • Indien sprake is van een langere periode zonder invallers dan zullen we overgaan tot het naar huis sturen van meerdere groepen op verschillende dagen van de week (wisselsysteem). Hiermee voorkomen we dat steeds dezelfde groep thuis dient te blijven. Dit doen wij om zo zoveel mogelijk lesuren voor alle groepen te waarborgen en lesuitval te minimaliseren. We zullen hier zo spoedig mogelijk bij het ingaan van de afwezigheid schriftelijk melding van maken naar alle betrokken ouders/verzorgers.
  • Deze wijze is op schoolniveau vastgesteld en opgenomen in de schoolgids. Alle ouders/verzorgers kunnen zo op de hoogte zijn van dit beleid.
  •  Het naar huis sturen van een groep wordt altijd door de directie van de school gemeld aan:

        - de directeur-bestuurder

        - de onderwijsinspectie

        - de leerplichtambtenaar.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken met ‘weektaken’. In de hoogste groepen is een weektaak ook echt een weektaak, in de lagere groepen beginnen we met een taak per dag of voor een paar dagen. Een weektaak staat voor een bepaalde hoeveelheid leerstof of werk die in een afgesproken tijd gemaakt moet worden. We beginnen met deze taken al in groep 1, vanaf groep 3 wordt de weektaak ook echt aan de leerstof gekoppeld. Gedurende de dag krijgt uw kind een of een paar momenten waarop hij of zij aan de weektaak mag werken. Die momenten zijn in de lagere groepen kort, in de hogere groepen steeds langer. Uw kind maakt de weektaak zelfstandig en plant zelf op welk moment hij of zij welk deel daarvan doet. Zo leert uw kind plannen en werken naar een doel.  

Dat doel is om de weektaak binnen de afgesproken tijd af te ronden. In de lagere groepen zijn de weektaken beperkt, in de hogere groepen worden ze steeds omvangrijker. Tijdens de infomiddagen en de 10-minuten gesprekken krijgt u van de leerkrachten van uw kind meer informatie over de weektaak. De wet op het primair onderwijs bepaalt op welke gebieden wij ons onderwijs moeten geven, welke vakken we moeten geven. De wet bepaalt ook welke kennis en vaardigheden onze leerlingen aan het eind van groep 8 moeten bezitten, welke kerndoelen wij in ons onderwijs tenminste moeten nastreven.    

Wij moeten tenminste lesgeven in:

  • Zintuiglijke en lichamelijke oefening
  • Nederlandse taal
  • Rekenen en wiskunde
  • Engelse taal
  • Aardrijkskunde
  • Geschiedenis
  • De natuur, waaronder biologie
  • Burgerschapsonderwijs
  • Geestelijke stromingen
  • Expressie-activiteiten
  • Bevordering van sociale redzaamheid, waaronder gedrag in het verkeer
  • Bevordering van gezond gedrag  

De onderwijsinspectie houdt toezicht op alle basisscholen via het schoolbestuur en dus ook op onze school. De onderwijsinspectie doet dat onder andere door te beoordelen of wij in alle vakken die de wet voorschrijft lesgeven en of we daarbij de minimale kerndoelen realiseren.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het kan zijn dat een leerling een beperking heeft of een stoornis, het kan zijn dat een leerling extra begaafd is, het kan zijn dat een leerling gedragsproblemen vertoont, om een paar voorbeelden te noemen. In ieder geval is het in deze situaties zo dat wij extra acties moeten inzetten en extra begeleiding moeten geven om het kind de noodzakelijke kennis en vaardigheden bij te brengen. Wettelijk is geregeld dat wij ervoor moeten zorgen dat wij uw kind het onderwijs en de begeleiding bieden die hij of zij nodig heeft. Dat heet ‘passend onderwijs’. Ook als uw kind extra begeleiding of aangepast onderwijs nodig heeft.  

De grootste groep leerlingen heeft geen speciale begeleiding of noodzakelijke  aanpassingen nodig. Een deel heeft beperkte extra begeleiding of beperkte aanpassingen nodig. Een klein deel heeft aanzienlijke extra begeleiding of aanzienlijke aanpassingen in het onderwijs nodig.Om er voor te zorgen dat we ook aan kinderen uit deze laatste groep, die slechts af en toe bij ons worden aangemeld, het passende onderwijsaanbod kunnen geven, werken we samen met een groot aantal andere scholen in onze regio. Die samenwerking heet een samenwerkingsverband. Binnen het samenwerkingsverband regelen we de zaken die nodig zijn voor het ‘passend onderwijs’. Op welke manier we ons onderwijs en begeleiding, aangepast aan datgene wat uw kind nodig heeft, bieden, hebben we beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We werken vanuit het Opbrengstgericht Passend Onderwijs, dit betekent dat we planmatig werken zonder groepsplan.  Hiermee vervangen we het groepsplan door afspraken over interventies op school-, groeps- en leerlingniveau. Deze interventies zijn aanpassingen voor de duur van een halfjaar op het onderwijsprogramma dat wat we hebben beschreven in wat wij het onderwijsplan noemen. Hierin staan per vakgebied op maximaal twee A4’tjes afspraken over de opbrengsten die de school nastreeft, de schoolambities, en de manier waarop het onderwijs passend wordt gemaakt op de hele schoolpopulatie. Het onderwijsplan staat vast voor zolang het werkt. Hiermee wordt het dé standaard die voor alle leerkrachten en voor alle groepen geldt. De interventies worden vastgesteld tijdens een schoolbespreking. Het schooloverzicht geeft door zijn specifieke weergave inzicht in waar de school, en elke groep afzonderlijk, staat bij het realiseren van de schoolambities. Het groepsoverzicht bevat per leerling de respons op instructie. Deze respons bestaat uit drie delen: vaardigheidsgroei, leerdoelbeheersing en betrokkenheid. Samen geven ze aan of een leerling opbrengstgericht en passend onderwijs heeft genoten. Bij het hanteren van deze monitors geldt het uitgangspunt: zo min mogelijk administratie, zoveel mogelijk betekenis voor alle leerkrachten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Naast de peuterspeelzaal biedt KindH op deze locatie volledige dagopvang aan. De pedagogische medewerkers zijn allemaal geschoold in het bieden van verzorging en opvang aan kinderen vanaf 0 jaar. Daarnaast biedt KindH natuurlijk ook uitdagende peuterlessen en vroeg en voorschoolse educatie aan in de VVE groep.

Aansluitend aan de peuterspeelzaal kan KindH je kind voor of na die tijd opvangen. Ook jongere broertjes of zusjes kunnen bij KindH terecht. Er is  een groep voor 0-4 jarigen en een aparte peutergroep. Zo kan je kind zich ontwikkelen samen met leeftijdgenootjes.

Terug naar boven