<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken met ‘weektaken’. In de hoogste groepen is een weektaak ook echt een weektaak, in de lagere groepen beginnen we met een taak per dag of voor een paar dagen. Een weektaak staat voor een bepaalde hoeveelheid leerstof of werk die in een afgesproken tijd gemaakt moet worden. We beginnen met deze taken al in groep 1, vanaf groep 3 wordt de weektaak ook echt aan de leerstof gekoppeld. Gedurende de dag krijgt uw kind een of een paar momenten waarop hij of zij aan de weektaak mag werken. Die momenten zijn in de lagere groepen kort, in de hogere groepen steeds langer. Uw kind maakt de weektaak zelfstandig en plant zelf op welk moment hij of zij welk deel daarvan doet. Zo leert uw kind plannen en werken naar een doel.
Dat doel is om de weektaak binnen de afgesproken tijd af te ronden. In de lagere groepen zijn de weektaken beperkt, in de hogere groepen worden ze steeds omvangrijker. Tijdens de infomiddagen en de 10-minuten gesprekken krijgt u van de leerkrachten van uw kind meer informatie over de weektaak. De wet op het primair onderwijs bepaalt op welke gebieden wij ons onderwijs moeten geven, welke vakken we moeten geven. De wet bepaalt ook welke kennis en vaardigheden onze leerlingen aan het eind van groep 8 moeten bezitten, welke kerndoelen wij in ons onderwijs tenminste moeten nastreven.
Wij moeten tenminste lesgeven in:
- Zintuiglijke en lichamelijke oefening
- Nederlandse taal
- Rekenen en wiskunde
- Engelse taal
- Aardrijkskunde
- Geschiedenis
- De natuur, waaronder biologie
- Burgerschapsonderwijs
- Geestelijke stromingen
- Expressie-activiteiten
- Bevordering van sociale redzaamheid, waaronder gedrag in het verkeer
- Bevordering van gezond gedrag
De onderwijsinspectie houdt toezicht op alle basisscholen via het schoolbestuur en dus ook op onze school. De onderwijsinspectie doet dat onder andere door te beoordelen of wij in alle vakken die de wet voorschrijft lesgeven en of we daarbij de minimale kerndoelen realiseren.
Het kan zijn dat een leerling een beperking heeft of een stoornis, het kan zijn dat een leerling extra begaafd is, het kan zijn dat een leerling gedragsproblemen vertoont, om een paar voorbeelden te noemen. In ieder geval is het in deze situaties zo dat wij extra acties moeten inzetten en extra begeleiding moeten geven om het kind de noodzakelijke kennis en vaardigheden bij te brengen. Wettelijk is geregeld dat wij ervoor moeten zorgen dat wij uw kind het onderwijs en de begeleiding bieden die hij of zij nodig heeft. Dat heet ‘passend onderwijs’. Ook als uw kind extra begeleiding of aangepast onderwijs nodig heeft.
De grootste groep leerlingen heeft geen speciale begeleiding of noodzakelijke aanpassingen nodig. Een deel heeft beperkte extra begeleiding of beperkte aanpassingen nodig. Een klein deel heeft aanzienlijke extra begeleiding of aanzienlijke aanpassingen in het onderwijs nodig.Om er voor te zorgen dat we ook aan kinderen uit deze laatste groep, die slechts af en toe bij ons worden aangemeld, het passende onderwijsaanbod kunnen geven, werken we samen met een groot aantal andere scholen in onze regio. Die samenwerking heet een samenwerkingsverband. Binnen het samenwerkingsverband regelen we de zaken die nodig zijn voor het ‘passend onderwijs’. Op welke manier we ons onderwijs en begeleiding, aangepast aan datgene wat uw kind nodig heeft, bieden, hebben we beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We werken vanuit het Opbrengstgericht Passend Onderwijs, dit betekent dat we planmatig werken zonder groepsplan. Hiermee vervangen we het groepsplan door afspraken over interventies op school-, groeps- en leerlingniveau. Deze interventies zijn aanpassingen voor de duur van een halfjaar op het onderwijsprogramma dat wat we hebben beschreven in wat wij het onderwijsplan noemen. Hierin staan per vakgebied op maximaal twee A4’tjes afspraken over de opbrengsten die de school nastreeft, de schoolambities, en de manier waarop het onderwijs passend wordt gemaakt op de hele schoolpopulatie. Het onderwijsplan staat vast voor zolang het werkt. Hiermee wordt het dé standaard die voor alle leerkrachten en voor alle groepen geldt. De interventies worden vastgesteld tijdens een schoolbespreking. Het schooloverzicht geeft door zijn specifieke weergave inzicht in waar de school, en elke groep afzonderlijk, staat bij het realiseren van de schoolambities. Het groepsoverzicht bevat per leerling de respons op instructie. Deze respons bestaat uit drie delen: vaardigheidsgroei, leerdoelbeheersing en betrokkenheid. Samen geven ze aan of een leerling opbrengstgericht en passend onderwijs heeft genoten. Bij het hanteren van deze monitors geldt het uitgangspunt: zo min mogelijk administratie, zoveel mogelijk betekenis voor alle leerkrachten.
Naast de peuterspeelzaal biedt KindH op deze locatie volledige dagopvang aan. De pedagogische medewerkers zijn allemaal geschoold in het bieden van verzorging en opvang aan kinderen vanaf 0 jaar. Daarnaast biedt KindH natuurlijk ook uitdagende peuterlessen en vroeg en voorschoolse educatie aan in de VVE groep.
Aansluitend aan de peuterspeelzaal kan KindH je kind voor of na die tijd opvangen. Ook jongere broertjes of zusjes kunnen bij KindH terecht. Er is een groep voor 0-4 jarigen en een aparte peutergroep. Zo kan je kind zich ontwikkelen samen met leeftijdgenootjes.