Welke doelen staan in het schoolplan?
Dit plan is een onderdeel waarmee wij de kwaliteit van ons onderwijs bewaken. Wij vragen ons steeds af:
? Doet De Zoeker de goede dingen?
? Doet De Zoeker de goede dingen goed?
? Hoe weten wij dat? ? Vinden anderen dat ook?
? Wat doet De Zoeker met die wetenschap?
Op De Zoeker werken wij systematisch aan het verbeteren van de opbrengsten van onze kinderen (OGW opbrengstgericht werken).
Leerlingvolgsysteem
Vanaf het moment dat een kind bij ons op school komt tot het ogenblik dat hij of zij de school verlaat proberen wij het kind op alle gebieden zo goed mogelijk te begeleiden. Niet alleen op het gebied van de verwerving van kennis, maar ook de ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied willen wij nauwkeurig in kaart brengen. Dit alles doen wij met behulp van ons leerlingvolgsysteem.
In de kleuterbouw maken wij gebruik van de methode Kleuterplein, LOGO3000 en toetsen van CITO. Met Kleuterplein werken we doelgericht aan álle tussendoelen. Kleuterplein werkt spelenderwijs aan taal, rekenen, motoriek, wereldoriëntatie, muziek, voorbereidend schrijven en aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Met behulp van de registratie en observatielijsten kunnen wij elk kind in kaart brengen of hij/zij zich ontwikkelt. Logo3000 is de methode die wij hanteren ter verbreding en verbetering van de woordenschat van onze leerlingen. Logo 3000 is een woordenschatmethode die werkt vanuit de BAK. De methode heeft de woorden vanuit de BAK verwerkt in een grote verscheidenheid aan didactisch materiaal, zodat de leerkrachten een minimale voorbereidingstijd hebben en zich vooral kunnen richten op een goed functioneel taalaanbod. Logo 3000 wordt dagelijks in de klas ingezet. Elke week is er een nieuw woord van de week wat aangeboden wordt, 4 keer per week wordt er gewerkt met een woordweb en 1x per 2 weken wordt er een nieuwe praatplaat aangeboden. De woorden, woordwebben en praatplaten hangen op een zichtbare plek in de klas. Tevens wordt er gebruik gemaakt van de methode LOOQIN, waarmee het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen in kaart brengen. Vier keer per jaar vullen wij dit sociaal-emotionele volgsysteem is om op deze manier de kinderen goed in kaart te brengen.
Indien een kind zich niet voldoende ontwikkelt, dan wordt er gekeken naar de oorzaak van stagnatie in de ontwikkeling van het kind. Afhankelijk van de oorzaak wordt er gekeken of er interventies ingezet moeten gaan worden. Indien er interventies nodig zijn worden deze verwerkt in een individueel handelingsplan (IHP). De doelen uit het individueel handelingsplan worden meegenomen in het groepsplan en in de dagplanning. Naast de observatie en registratiebladen van Kleuterplein, LOGO 3000 en LOOQIN telt ook de CITO uitslag mee om het onderwijsaanbod per leerling op maat af te stemmen.
Vanaf groep 3 wordt de ontwikkeling van de kinderen bijgehouden aan de hand van de methode gebonden toetsen en met behulp van landelijk gestandaardiseerde toetsen van het CITO. Hiermee kunnen wij de vorderingen van uw kind voor wat betreft de kennisgebieden nauwkeurig in kaart brengen. De resultaten van de methode onafhankelijke toetsen worden omgezet in vaardigheidsscores en in DLE’s (didactisch leeftijd equivalent). Dit betekent dat we uw kind kunnen beoordelen ten aanzien van het niveau dat hij/zij zou moeten beheersen op basis van het aantal maanden genoten vanaf groep 3. De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind volgen wij met behulp van LOOQIN en de lessen van de Kanjertraining. Bij LOOQIN vullen de leerkrachten driemaal per jaar van ieder kind een vragenlijst in. Vanaf groep 5 wordt er voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruik gemaakt van SCOL. Tevens vullen de leerlingen van de groepen 6 t/m 8 ook een eigen vragenlijst in. Van elk kind houden wij in ons archief een leerlingendossier bij met de resultaten van de diverse toetsen binnen ons leerlingvolgsysteem en de diverse rapportages.
Opbrengstanalyse
Twee keer per jaar analyseren de leerkrachten en zorgspecialist tijdens de groepsbesprekingen de cito-resultaten. Twee keer per jaar worden de resultaten en opbrengsten op schoolniveau besproken. Wij maken hierbij gebruik van trendanalyses, resultaten en opbrengsten (zowel methode gebonden toetsen als CITO en observaties). Jaarlijks worden op schoolniveau door het team de streefdoelen vastgesteld en geëvalueerd. De streefdoelen worden in het jaarplan opgenomen. Tevens worden deze resultaten door de directie besproken met de clusterdirecteur van onze school.
Onderwijs inspectie
De Onderwijsinspectie houdt toezicht op de onderwijskwaliteit op alle basisscholen. Daarnaast controleert de inspectie de naleving van de wettelijke vereisten, de rechtmatige besteding van middelen, het financieel beheer en de financiële positie van scholen. Ieder jaar kijkt de inspectie of een school voldoende kwaliteit levert. Op basis van een risicoanalyse en eventueel nader onderzoek wordt bepaald welk type toezicht een school nodig heeft.