Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De kinderen van groep 1/2 zitten samen in de groep. We vinden het belangrijk dat kinderen van én met elkaar kunnen leren.
De andere groepen zijn volgens leerstofjaarklassen systeem, behalve groep 7/8 in schooljaar 2018-2019. In alle groepen wordt gewerkt met differentiatie, uitgaande van de mogelijkheden van de leerlingen.
Schooljaar 2018-2019 is een nieuwe groep 1 gestart. Kinderen die vier jaar worden stromen in deze groep in. Hierdoor is er rust bij de groepen 1/2. Het aanbod van onderwijs in de onderbouw is voor onze Windroos gericht op taal -spreken en luisteren-.
Als het passend is voor de leerling wordt groepsdoorbrekend onderwijs aangeboden. Zo rekent een leerling uit groep 6 bij groep 7. Maar ook andersom, leerlingen krijgen hierdoor onderwijs én verwerking dat aangepast is op de onderwijsbehoefte. Leerkrachten en leerlingen staan open voor mogelijkheden en kansen.
Op De Windroos werken we met IPC, hierdoor kunnen we onderwijs en ontwikkeling met elkaar koppelen. De excursies die we hebben passen in het thema van de periode.
In beide groepen 1/2 hebben we een voor minimaal drie dagdelen een onderwijsassistent aanwezig. Samen met de groepsleerkracht wordt onderwijs op maat aangeboden.
Vanaf groep 3 t/m 7 is fulltime een onderwijsassistent werkzaam binnen de groepen. Werkzaamheden variëren van: Connect lezen met groepje leerlingen uit groep 3, 4 en 5, tot het intensief begeleiden van een NT 2 leerling in groep 7. De werkzaamheden worden uitgevoerd in overleg met de betreffende groepsleerkracht. Er is regelmatig afstemming met groepsleerkrachten en intern begeleider van de school.
TintelTuin biedt de peuteropvang in nauwe samenspraak met ICBS De Windroos en er wordt gewerkt vanuit dezelfde visie. Bij Peuterspelen staat opvang, ontwikkelingsstimulering en samen spelen centraal. De kinderen oefenen de vaardigheden en competenties die zij nodig hebben om in te stromen in het basisonderwijs.
Het pedagogisch klimaat, thema’s, activiteiten en feesten worden met de samenwerkende school afgestemd. Een warme overdracht naar de basisschool en het organiseren van vroegtijdige ondersteuning voor peuters die dat nodig hebben, horen daar vanzelfsprekend bij.