Openbare Basisschool De Voorzaan

Baltischestraat 25 1506 NM Zaandam

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Voorzaan

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het schooljaar 2022-2023 hebben wij de volgende eindopbrengsten:

Lezen: 1F: 94,44%    Lezen 2F: 69,44%

Taalverzorging: 1F: 100%    Taalverzorging 2F: 66,67%

Rekenen: 1F: 86,11%    Rekenen 1S: 36,11%

De schoolweging van De Voorzaan betreft: 33,66. Hierdoor is de inspectie grens als volgend bepaalt voor De Voorzaan (genomen op een 3-jaars gemiddelde):

1F: 85%    2F/1S: 41,50%

De Voorzaan heeft als 3-jaars gemiddelde op 1F: 90,43 en op 2F/1S: 46,50%. Hiermee zit De Voorzaan ruim boven de gestelde normen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De M-toets van Cito wordt in februari afgenomen. Met de school worden de resultaten geanalyseerd middels het plan-do-check-act principe.

Vanuit de resultaten worden de individuele resultaten geanalyseerd, hieruit komen op leerlingniveau noodzakelijke interventies. Deze worden altijd besproken met de intern begeleider.

Ook op groepsniveau worden de resultaten geanalyseerd. Dit gebeurt in de volgende clusters:

Groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6 en groep 7-8.

Naast de resultaten worden ook de tussentijdse interventies geëvalueerd. Goede interventies worden doorgezet en waar nodig worden nieuwe interventies vastgelegd en uitgvoerd. Deze interventies worden in juni/juli weer geëvalueerd en dienen als interventies voor het volgend schooljaar.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uiterlijk 15 november melden scholen zich aan voor de doorstroomtoets.

Tussen 10 en 31 januari ontvangen zij hun voorlopig schooladvies.

In de eerste of tweede week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets. 

Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. 

Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Let op! Dit geldt niet voor leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Voorzaan wordt twee keer per jaar de SCOL afgenomen. De resultaten worden besproken met de intern begeleider en meegenomen in het pedagogisch didactisch plan waar op kind- en groepsniveau interventies zichtbaar zijn.

Daarnaast wordt 1 x per 2 jaar een tevredenheidsonderzoek afgenomen onder leerlingen, leerkrachten en ouders. Deze resultaten vormen een van de uitganspunten voor een jaar- en/of meerjarenplan van de school. We zijn er zeer trots op dat op De Voorzaan welbevinden van iedereen hoog wordt gewaardeerd. Uiteraard blijven welbevinden, betrokkenheid en veiligheid speerpunten van de school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

OBS De Voorzaan heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs.
Dit betekent dat de resultaten van de school jaarlijks gevolgd worden, maar dat de school slechts één keer in de 4 jaar bezocht hoeft te worden.

Terug naar boven