Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De kleuters werken en leren het gehele jaar in thema's. Als de kleuters in de ochtend binnen komen, nadat ze zijn opgehaald door de leerkracht op het plein, hangen de kinderen hun eigen jas op en ruimen hun spullen op. Hierna gaan de kinderen in de kring, in de kring komen diverse leerdoelen aan bod, zoals rekenen, Nederlandse taal, voorlezen, ruimtelijk aanbod, sociale vaardigheden etc. Door de dag heen spelen de kinderen in de thema hoeken, doen activiteiten met de leerkracht individueel en in kleine groepjes. Ook worden kinderen soms extra uitgedaagd of ondersteund door onze onderwijs assistent. Een groot gedeelte spelen de kinderen ook buiten op het plein. Kinderen leren hier namelijk ontzettend veel van als het gaat om sociale vaardigheden, spelen, motorische ontwikkeling en ruimtelijk inzicht. Een aantal keren per maand gymmen de kinderen ook samen met de gymleerkracht in de gymzaal, dit is vooral spannend maar zeker ook erg leuk!
Een gemiddelde dag op De Voorzaan.
De kinderen worden op het plein om 8.20 opgehaald, dit zodat we echt om 8.30 kunnen beginnen. Het eerste half uur wordt er eigenlijk in elke groep gelezen tot 9.00. Dit is vrij lezen van boeken die uit onze schoolbibliotheek komen of opgehaald zijn uit de biebbus. Ook worden er activiteiten door de leerkracht georganiseerd welke over lezen en leesplezier gaan.
Om 9.00 wordt er rekenen gegeven. De kinderen krijgen instructie als dat nodig is en gaan zoveel als mogelijk zelfstandig aan het werk. Waar nodig ondersteunt de leerkracht het rekenen.
Hierna hebben de kinderen even tijd voor een tussendoortje en 15 minuten buitenspelen. Als de kinderen terugkomen in de klas staat het onderwijs in het teken van de Nederlandse taal. Met de methode STAAL zijn de kinderen dan vaak 90 minuten per dag aan het werk.
In het middagprogramma werken de kinderen aan Engels, schrijven, verkeer, wereldoriëntatie etc.
De kinderen op de locatie Vissershop hebben twee keer gym per week, kinderen van de locatie Haven één keer. De kinderen van de locatie Haven hebben wel langer gym.
Wij bieden onderwijs aan leerlingen op de basisschool van groep 1 t/m 8.
Ondersteuningesniveau 1
Onder ondersteuningsniveau 1 vallen de kinderen die deelnemen aan het basisaanbod en daarbij de basisinstructie krijgen aangeboden. Effectieve interventies behoren tot de basisaanpak van de school en alle teamleden. Deze aanpak is gericht op verschillende preventieve processen in de school en richt zich op goed onderwijs voor alle leerlingen. Kwaliteitskaart HGW vormt de basis van de pedagogische en didactische aanpak van de school. Het concretiseert goed onderwijs en succesvolle leerlingbegeleiding.
De leerkracht werkt volgens de 7 uitgangspunten van handelingsgericht werken.
De leerkracht hanteert de cyclus van handelingsgericht werken (waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren).
De leerkracht evalueert het aanbod en de aanpak en reflecteert op eigen handelen.
De leerkracht voert het gesprek met de ouders over de totale ontwikkeling van het kind. Leerkracht en ouders overleggen als partners en stemmen af.
Ondersteuningsniveau 2
Zorgniveau 2 bestaan uit leerlingen die extra begeleiding, ondersteuning of uitdaging nodig hebben.
De leerkracht overlegt met collega’s (collegiale consultatie, intervisie).
De leerkracht probeert de onderwijsbehoeften te verhelderen, reflecteert op eigen handelen, wisselt ervaringen uit.
De leerkracht stemt het aanbod of de aanpak af op de onderwijsbehoeften van de leerling (bijv. intensivering instructie, andere wijze van verlengde instructie bieden, kindgesprekken).
De leerkracht beschrijft de aanpak in het ped/didactisch plan en evalueert. Heeft het afstemmen van het aanbod het gewenste effect?
Veelal kan de extra begeleiding plaatsvinden binnen de groep of in de nabijheid van de groep. De ondersteuning ziet er als volgt uit:
Aanbod extra begeleiding of ondersteuning:
Verlengde instructie aan kinderen/werken in kleinere groepen die 1x een V of 1x een IV op de afname Leerling in Beeld hebben gehaald. Op een bepaald onderdeel van de leerstof uitvallen (los van Leerling in Beeld uitslagen).
Aanbod extra uitdaging:
Verkorte) instructie, compacten en verdiepen/uitdagende opdrachten voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben.
De leerkracht voert het gesprek met de ouders over de totale ontwikkeling van het kind. Leerkracht en ouders overleggen als partners en stemmen af.
Ondersteuningsniveau 3
Als de interventies van zorgniveau 2 niet voldoende effect hebben, zijn intensieve individuele interventies noodzakelijk. Deze interventies zijn complexer en de aanpak vereist maatwerk. Soms is hiervoor een arrangement vanuit het SWV nodig (aanvraag middels een OOA). Het volgende wordt ingezet in zorgniveau 3: Plan voor 20 weken, met evaluatie na 10 weken
De leerkracht brengt de leerling in in een (groeps-)bespreking met de intern begeleider (IB-er). De ondersteuningsvraag wordt verhelderd.
Na de (groeps-)bespreking vindt er overleg plaats tussen de IB-er en specialisten.
Observatie en/of gesprek door IB-er of specialist. Doel: Samen met de leerkracht de onderwijsbehoeften verder in kaart brengen/scherp formuleren; geven van advies en ondersteuning aan de leerkracht.
Indien wenselijk wordt er een individueel handelingsplan opgesteld door de leerkracht.
Leerkracht houdt de regie en voert het plan / de afspraken uit.
Er wordt een follow-up moment ingepland met leerkracht en IB-er/specialist. Heeft de extra ondersteuning heb gewenste effect? Specialist koppelt terug aan IB-er.
Consequente denkrichting: Wat is nodig voor dit kind in deze klas? Wat heeft de leerkracht nodig?
Aanbod: Extra hulp voor de kinderen die 2x een V halen op Leerling in Beeld halen en samen een IHP samenstellen.
De leerkracht voert het gesprek met de ouders over de totale ontwikkeling van het kind. Leerkracht en ouders overleggen als partners en stemmen af. Indien nodig wordt er een extra gesprek gepland buiten de reguliere gesprekkencyclus. IB-er sluit indien nodig aan bij een overleg. In specifieke gevallen kan een specialist aansluiten, maar dit is niet standaard.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Deze staan beschreven in het SOP2-2023
We hebben een hele fijne samenwerking met Babino. Dit betekent dat wij al vroegtijdig de ontwikkeling van kinderen binnen Peuterspelen bespreken met Babino. Op deze wijze kunnen wij direct bij aanvang op de basisschool een passend aanbod neerzetten, maar kunnen wij ook samen met Babino al ouders ondersteunen als het gaat om extra ondersteuning die noodzakelijk is voor een goede instroom op de basisschool.