Welke doelen staan in het schoolplan?
Onderwijskundig beleid wordt op et Buut voorbereid door het zodi-team. (zorgcoördinatoren en directie) en het specialistenteam. Zodi coördineert en initieert de totale onderwijskundige ontwikkelingen. Het specialistenteam richt zich met name op de vakinhoudelijke aspecten van rekenen, taal, sociaal-emotioneel leren, creatief leren, bewegingsonderwijs, wetenschap en techniek en ICT.
De specialisten en coördinatoren geven leiding aan hun flexgroep op het betreffende vakgebied. Alle leerkrachten nemen naar keuze deel aan een flexgroep. De flexgroepen zijn groepen die een bepaald onderwerp uitwerken in een afgesproken tijdsperiode.
Voor elk vakgebied beschrijven we het onderwijskundig beleid in een onderwijsplan. Deze acht plannen (taal, rekenen, Snappet, sel, Early Childhood, Snappet, Cultuur en wetenschap en techniek) worden geschreven door de specialisten. De onderwijsplannen vormen de leidraad van ons onderwijs. Beleidsveranderingen worden direct in de plannen verwerkt.
De leerkrachten voeren het beleid samen uit via overleg in de parallelgroepen. De parallelgroepen vertegenwoordigen een leerjaar. De kleuterparallelgroep vertegenwoordigt de twee leerjaren, 1 en 2. Het paralleloverleg vindt wekelijks plaats. Alle onderwijskundige onderwerpen worden daarin besproken. Aan de orde komen onderwerpen zoals lesweekplanning, lesvoorbereiding en evaluatie, samenwerking, doorgaande lijn, sociaal-emotioneel leren, toetsanalyses etc.
Alle leerkrachten worden ten minste twee keer per jaar vrijgeroosterd om bij elkaar te kijken. Deze collegiale consultaties kunnen ook op een andere school van Zaan Primair plaatsvinden. In de parallelgroepen worden gezamenlijke voorbereide lessen ook af en toe bij elkaar bekeken. Op deze manier leren de leerkrachten van elkaar en werken ze nauw samen.