Basisschool St. Oda

Pater Tulpstraat 1 5813 CD Ysselsteyn

Schoolfoto van Basisschool St. Oda

Het team

Toelichting van de school

Het schoolteam bestaat uit 14 groepsleerkrachten, enkele fulltimers, maar de meeste leraren werken parttime. Binnen de school zijn ook leerkrachten werkzaam voor ondersteuning in de groepen. onderwijsassistenten werkzaam. Ze bieden hulp bij allerlei activiteiten, zoals toezicht houden, het werken met kleine groepjes kinderen en niveaugroepen, ondersteuning bij taakgerichte activiteiten van kinderen, het werken met individuele kinderen, het afnemen van toetsen, enz. Onze school heeft een directeur (Debby Broeren) en adjunct-directeur (Elles Brauer) zij zijn verantwoordelijk voor de totale schoolorganisatie. Samen met de intern begeleider (Anette Deters) vormen zij het management team (MT). Op dinsdag is onze secretaresse aanwezig.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Leraren kunnen ziek zijn of om diverse redenen verlof hebben; verschillende leraren werken parttime. Allemaal oorzaken waardoor het nagenoeg niet meer mogelijk is, dat één leraar verantwoordelijk is voor een groep. We proberen het aantal leraren voor een groep zo beperkt mogelijk te houden door steeds dezelfde personen in een groep te laten vervangen. In de praktijk is het echter niet altijd zo in te vullen dat dit lukt. In dat geval kan het dus voorkomen dat er verschillende mensen voor één groep komen te staan.  

Binnen het bestuur van de SPOV (Stichting Primair Onderwijs Venray), waarbij ook onze school hoort, is beleid gemaakt voor het moment dat er in deze tijd van een krapte op de arbeidsmarkt geen vervanger voorhanden is; iets wat helaas steeds vaker voorkomt, ook op onze school. Indien er geen vervanger voorhanden is, zijn de volgende mogelijkheden aanwezig om het probleem op te lossen:

  • Het combineren van groepen.
  • Het inzetten van parttimers (tijdelijke uitbreiding).
  • Het inzetten van leerkrachten met een speciale taak (remedial teachers, intern begeleider, etc.) voor een maximum van drie dagen per jaar.
  • Het inzetten van leraren in opleiding (wpo = werkplek in opleiding).
  • Het inzetten van onderwijsassistenten, die onder toezicht van een bevoegde leraar met groepjes werken.
  • Eventuele andere creatieve mogelijkheden benutten zodat het onderwijs op een of andere manier voortgang kan vinden.
  • Indien de hierboven opgesomde mogelijkheden zijn uitgeput resteert er slechts één mogelijkheid: het naar huis sturen van leerlingen.   

Het bestuur van de SPOV heeft er bewust voor gekozen om directeuren niet voor de vervanging in te zetten. Zij zijn namelijk belast met de continuïteit van de kwaliteit van het te geven onderwijs en dragen zorg voor de goede gang van zaken in de organisatie. Daarnaast kan de directeur op dat moment niet naar een oplossing zoeken voor langere termijn. Verder is het buitengewoon belangrijk dat de speciale zorg aan kinderen doorgaat. Vandaar dat ook leerkrachten met een speciale taak slechts beperkt ter vervanging worden ingezet. Er is geen eenduidige procedure aan te geven op basis waarvan het naar huis sturen van leerlingen kan worden gelegitimeerd. Niet elke situatie is gelijk en niet elke oplossing is passend voor elk probleem. We zullen steeds opnieuw afwegen of het naar huis sturen van een bepaalde groep in de gegeven situatie de enig mogelijke oplossing is. Dit zal dus ook alleen in het uiterste geval gebeuren en alleen na het informeren van de ouders. De kinderen zullen nooit 'zomaar' naar huis gestuurd worden. Onze beslissing zullen we dan ook steeds naar u verantwoorden.        

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij werken op basisschool St. Oda schoolbreed met de methodiek van JEELO.
Voor groep 1-2 is JEELO een allesomvattende methodiek om projectmatig te werken in de groepen 1-2.
Bij JEELO is er veel vrijheid projectmatig te werken en mede daardoor ook de mogelijkheid tot ontwikkelingsgericht aanbod, waarbij de individuele ontwikkeling van de kinderen leidend is.
Door het continu bijhouden en inzetten van ons observatie-instrument EDUmaps lukt het ons om kinderen op individueel ontwikkelingsniveau te volgen en te benaderen. Het samenspel van JEELO, LIST en EDUmaps heeft geleid tot meer kwaliteit, kwantiteit en diversiteit in het aanbod, waardoor we met de kleutergroepen groepsoverstijgend werken; klasoverstijgende werklessen waarbij de kinderen van de beide kleutergroepen heterogeen leren in een rijke leeromgeving met diverse speel- en werkhoeken. Tijdens deze speelwerkmomenten benaderen wij de kinderen met aanbod op hun individuele niveau, d.m.v. het inzetten van kleinere groepsinstructies/activiteiten en niveaugerichte taken.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 gaat het speelse karakter geleidelijk over in een lerend karakter.
Wij vinden het erg belangrijk dat leren een proces wordt van het kind, waarin we uitgaan:

  • van de eigen competentie (bijvoorbeeld “ik kan dit al”)
  • van de zelfstandigheid (bijvoorbeeld “ik kan dit zelf”)
  • van relatie (bijvoorbeeld “ik vraag … om hulp”)

Levensbeschouwing
St. Oda is een katholieke school. Het R.K. geloof is uitgangspunt bij ons streven naar en werken aan grotere rechtvaardigheid, het verbeteren van verhoudingen tussen mensen en het ontdekken van de zin van het leven.mt het tot leren. Er is een nauwe samenwerking met parochie en school. Zo is er bv. actieve aandacht voor vieringen. Op basisschool St. Oda zijn de kinderen van alle gezindten welkom.

Taal / Lezen / LIST (Lezen IS Top) Officieel is LIST de afkorting van LeesInterventieproject voor Scholen met een Totaalbenadering. Als school willen we een duidelijk accent leggen op het taal/leesonderwijs. De begrippen leesmotivatie, leesbegrip en leesbeleving zijn sleutelwoorden geworden in de nieuwe opzet van het leesonderwijs op onze school. We zijn sterk gericht op de taalleesontwikkeling van de leerlingen en willen het taalleesonderwijs naar een hoger niveau brengen. Sinds schooljaar 2011-2012 zijn we een officieel gecertificeerde LIST-school. LIST staat voor Lezen IS Top. Het is een leesinterventieproject voor scholen die (bijna) alle leerlingen functioneel geletterd willen afleveren en die de leerlingen in staat stellen hun kennis en vaardigheden met betrekking tot het leesonderwijs te vergroten. De techniek van het lezen wordt steeds verbonden met leesbegrip en leesbeleving.
In groep 3 wordt het begin gemaakt met het methodisch leren lezen en spellen. Interactie tussen de leerkracht en de leerling zijn hierbij erg belangrijk. Langzamerhand vindt er een opbouw plaats van technisch en begrijpend lezen, en informatie verwerven door lezen en leesbevordering.  

Vanaf groep 4 t/m 8 werken de leerlingen via E-learning (o.a. Snappet) aan leerdoelen van taal en spelling die aansluiten bij hun eigen niveau. We hanteren via Snappet de methode Taal in Beeld en Spelling in Beeld. Daarnaast blijven schriftelijk en mondeling taalgebruik van belang. Deze aspecten komen ruimschoots in JEELO aan bod. Ook begrijpend lezen is geïntegreerd in JEELO.  

Schrijven
Tegelijk met het aanvankelijk lezen begint het schrijven. We werken met een methode voor de groepen 3 t/m 8. In de groepen 1 en 2 wordt er vooral aandacht besteed aan het voorbereidend schrijven.  

Rekenen
Onze school gebruikt de methode “Pluspunt 4.0”. De methode voldoet aan de in de wet gestelde kerndoelen. Men noemt de methode adaptief wat wil zeggen dat er tot op zekere hoogte met verschillende niveaus van de kinderen rekening kan worden gehouden. Er wordt met leerkrachtgebonden lessen gewerkt en er zijn lessen waarmee de kinderen zelfstandig aan de slag kunnen. Bij de methode is een computerprogramma aangeschaft waarmee de kinderen op onderdelen extra kunnen oefenen op de computer. De methode heeft een goed toets- en leerlingvolgsysteem en biedt voldoende ruimte voor zelfstandig werken.
De school beschikt voor zwakke en sterkere rekenaars over een speciaal programma. Voor de zwakkere rekenaars is dit eventueel geïntegreerd in een verlegde leerlijn (leerlingen die met een apart programma werken). Vanaf groep 6 t/m 8 werken de leerlingen via E-learning (o.a. Snappet) aan leerdoelen van rekenen die aansluiten bij hun eigen niveau.   

Engels
In de groepen 5 t/m 8 bereiden we de kinderen met behulp van de methode Groove Me op een plezierige en gedegen wijze voor op het vak Engels in het VO.  

JEELO
Het team van St. Oda heeft gekozen voor een geïntegreerde methode voor wereldoriëntatie: JEELO. We willen het leren voor leerlingen betekenisvoller maken door meer de verbinding tussen de vakgebieden te leggen. Daarbij zijn eigenaarschap en o.a. ondersteuning van maatschappelijke organisaties een voorwaarde voor het doen slagen van deze manier van werken.  
Bij JEELO komen vakken als begrijpend lezen, aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek, leefstijl, EHBO, verkeer, tekenen, handvaardigheid en drama geïntegreerd aan de orde. De groepen 1-2 maken tevens gebruik van het aanbod voor taal en rekenen.
Groep 3 maakt gebruik van Begrijpend luisteren en de groepen 4 t/m 8 van Begrijpend lezen via JEELO. JEELO projecten duren zes weken en in een cyclus van twee jaar vinden er twaalf projecten plaats. In die 6 weken werken alle groepen tegelijk aan het project. De projecten hebben de beleving van het kind en de directe leefomgeving van het kind als uitgangspunt: Wat is de belevingswereld van het kind? Wat valt er te leren in de nabije omgeving van de school? Bij het ene project zal het accent meer op aardrijkskunde liggen, bij het andere meer op geschiedenis of techniek. JEELO werkt vanuit drie pijlers:
1. Samen leven.
2. Samen werken.
3. Zelfstandig leren.
Meer informatie over JEELO kunt u vinden op de website van JEELO www.jeelo.nl  

Muziekonderwijs
De groepen 1 t/m 8 krijgen tweewekelijks muziekonderwijs van een vakdocent muziek. Er is een nauwe samenwerking met fanfare De Peelklank.  

Lichamelijke opvoeding In de groepen 1 en 2 zijn de bewegingslessen zowel binnen als buiten erg belangrijk. De gymlessen voor de groepen 3 t/m 8 vinden plaats in de nabijgelegen gymzaal. Ook bestaat de mogelijkheid om in de lente en de zomer gebruik te maken van het sportpark ‘de Vlies’.     

Cultuureducatie De Raad voor Cultuur spreekt over het toegenomen belang van cultuur voor het functioneren in de samenleving (‘cultureel burgerschap’) en de vervlechting van politiek, economie en cultuur. De school is een oefenplaats voor goed burgerschap. In de groep, op het schoolplein, tijdens het overblijven, krijgt de leerling te maken met processen, gedragingen en gebeurtenissen die ook voorkomen in de ‘echte’ samenleving. Op school wordt de leerling gestimuleerd voor zijn mening uit te komen en respect te hebben voor mensen die anders zijn. Hij kan zijn sociale competenties verder ontwikkelen, wordt zich bewust van zijn sociale rechten en plichten en kan meedenken en meebeslissen. De school is voor de leerling een venster op de samenleving.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen onze school kijken we naar leerlingen en stellen ons handelen dagelijks bij zodat we leerlingen kunnen bieden wat ze nodig hebben. De ondersteuning die we onze leerlingen geven is op maat. In overleg met ouders, leerkrachten en IB'er wordt steeds weer bekeken wat een leerling op dat moment in zijn of haar ontwikkeling nodig heeft. Vaak kunnen we deze hulp als school zelf bieden, soms hebben we daar de hulp van professionals binnen het bestuur voor nodig. Wanneer nodig werken we samen met de jeugdconsulenten van de gemeente en kunnen we ook hulp van buitenaf inroepen. Steeds weer kijken we naar kinderen en stemmen wij ons handelen daarop af.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op onze school is al enkele jaren een opgeleide talentbegeleider aanwezig. In samenwerking met de IB-er wordt het beleid over meer- en hoogbegaafdheid verder uitgevoerd en afgestemd op onze leerlingen en leerkrachten. Dit zodat we ook de meer- en hoogbegaafde leerlingen onderwijs kunnen bieden dat aansluit bij hun niveau en ondersteuningsbehoefte. We blijven het onderwijs in de vorm van een Flex- en Peergroup doorontwikkelen, waarbij de talentbegeleider nieuwe inzichten op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid blijft toepassen in het onderwijs voor deze leerlingen.
Daarnaast neemt de talentbegeleider de leerkrachten mee in deze ontwikkelingen, zodat ook het onderwijs in deze groepen steeds meer wordt afgestemd op de behoeftes van de leerlingen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven