Tusken de Marren

Melchior Clantstritte 20 8551 NL Woudsend

Schoolfoto van Tusken de Marren

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op onze school streven we ernaar dat de kinderen per groep maximaal 2 vaste leerkrachten hebben. De leerkrachten worden ondersteund door een onderwijsassistenten. Als een leerkracht niet op school kan zijn in verband met scholing of vanwege een andere oorzaak, dan proberen wij de vervanging eerst met ons eigen team in te vullen. Als dit niet lukt, dan doen we een beroep op het supporteam van de BMS.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

 



In onze school werken we met combinatiegroepen. We plaatsen nooit meer dan twee jaargroepen in één combinatiegroep. Combinatiegroepen bieden de leerkrachten meer mogelijkheden om af te stemmen op de leerbehoefte van het individuele kind. Kinderen kunnen via de leerlijnen een niveau hoger of lager werken dan hun jaarklasgroep. Op die manier sluit het onderwijs zoveel mogelijk aan bij de ontwikkeling van ieder kind. In de klas werken de kinderen vaak zelfstandig of in kleine groepjes. We gebruiken daarvoor onder andere diverse coöperatieve werkvormen. Op die manier stimuleren we het zelfvertrouwen, de zelfstandigheid en de samenwerking van de kinderen. De materialen die we gebruiken, worden flexibel ingezet, zodat recht gedaan wordt aan de verschillen tussen kinderen. Wij zijn ons bewust van de ontwikkelingsverschillen tussen kinderen en zijn ook van mening dat deze verschillen niet zondermeer leeftijdgebonden zijn. De groepsgrootte is afhankelijk van het totaal aantal kinderen van de school, de niveaus van de kinderen en het aantal leerkrachten. De samenstelling van de groepen wordt voor elk schooljaar zorgvuldig afgewogen en vastgesteld. 



 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

‘Spelen is leren.’ Naast het creëren van een veilige en uitdagende leeromgeving voor de jongste kinderen, is dit één van onze belangrijkste uitgangspunten. Door het aanbieden van verschillende spelmaterialen en spelsituaties stimuleren we de algehele ontwikkeling van ieder kind. Ontwikkeling van motoriek, creativiteit, taal-, denk- en spreekvaardigheid, is een logisch gevolg van deze werkwijze. Hoewel spelend leren het uitgangspunt is, proberen wij ook op deze jonge leeftijd al wel blijvend oog te hebben voor de leerbehoeften van ieder kind. Door de omvang van de groep is oog en oor voor elk kind goed mogelijk. Wij streven ernaar om juist in de kleutergroep te werken met relatief veel handen, ogen & oren in de klas, omdat wij van mening zijn dat het juist in deze levensfase essentieel is om de basis van het jonge kind goed in beeld te hebben. Dit inzicht helpt ons bij het bepalen wat elk kind nodig heeft.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons samenwerkingsverband maken we onderscheid tussen de volgende varianten ondersteuning:

  • de basisondersteuning op de basisschool
  • de extra ondersteuning op de basisschool
  • plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs
  • plaatsing op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4

Onder basisondersteuning verstaan we de ondersteuning die door elke school binnen het samenwerkingsverband Friesland geboden wordt. We verwachten dat alle scholen in het samenwerkingsverband minimaal voldoen aan deze basisondersteuning. Elk deelnemend schoolbestuur is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en de uitvoering van de ondersteuning en de organisatie daarvan op de eigen scholen. Iedere school is in staat tot een cyclische wijze van handelingsgericht werken, waarbij het denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van het kind centraal staat.

Ondersteuningsdeskundigheid binnen de formatie van de school (extra ondersteuning)

De school heeft deskundigheid voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Een ervaren en deskundige leerkracht deelt haar kennis en vaardigheden met de overige teamleden en ondersteunt de leerkrachten bij de inrichting van het onderwijs aan kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Er is een projectgroep voor deze kinderen.  

Ondersteuningsdeskundigheid die vanuit het bestuur beschikbaar is (extra ondersteuning)

Binnen het bestuur is ervoor gekozen om deskundigheid te benutten in de eigen regio en netwerken. Dit wordt niet bovenschools aangeboden. De scholen verantwoorden de bestedingen voor zorg in een financieel overzicht en in de algemene begroting. Elk jaar ontvangt de school een budget dat ingezet kan worden voor extra ondersteuning. De school zet de gelden vanuit de onderwijswet, in voor de aanschaf van aangepaste materialen en/of onderwijsondersteuning. Ook kan de school de gelden gebruiken om een specialist (orthopedagoog of psycholoog) in te schakelen. Er is terughoudendheid in het gebruik van de gelden voor onderzoek bij kinderen. Een diagnose of classificatie levert geen direct voordeel voor het kind in de onderwijssetting op, dit terwijl de kosten voor onderzoek t.b.v. een individuele leerling hoog zijn. De directeur en CPO verantwoorden de gelden vanuit de onderwijswet, hierbij maken zij een afweging in de mogelijkheden van ondersteuning en het collectieve belang. Bij deze afweging betrekken ze soms specialisten vanuit de BMS.  

Ondersteuningsdeskundigheid die van buiten beschikbaar is (extra ondersteuning)

We zijn als kleine school in staat om wanneer de behoefte er is aan expertise deze snel te vinden, door de samenwerking aan te gaan met ketenpartners en externe partijen. Er is noodzaak om ondersteuningsdeskundigheid vanuit een extern netwerk in de school te halen, omdat de school zelf niet de grootte heeft om vanuit eigen deskundigheid volledige inrichting aan de ondersteuning te kunnen geven. We zien dit niet als een beperking, de samenwerking met externe partijen is vaak heel specifiek afgestemd op het kind en levert ons veel kennis en deskundigheid op. Het is wel beperkend in de opbouw van eigen expertise, omdat op een kleine school de complexiteit van de leerlingpopulatie minder groot is. De komende jaren zien we kansen in het verbeteren van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. En willen we op regionaal niveau werken aan; gezamenlijke visie en doelstellingen, helderheid over taken en wat we van elkaar kunnen verwachten.

Ondersteuningsvoorzieningen (fysiek, ruimtes, materialen)

De gebouwen van Tusken de Marren ruim en zonder verdiepingen. De beschikbare ruimtes zijn ruim en licht en ook verouderd. De gebouwen hebben elk vijf lokalen. De school heeft veel materialen beschikbaar voor ondersteuning. Er is een ruime orthotheek. Bij de aanschaf van ondersteunende materialen wordt er specifiek gekeken naar wat kinderen nodig hebben. Aanbod voor meer- en hoogbegaafdheid is in ruime mate aanwezig.

Samenwerking

De samenwerking met het gebiedsteam en de schoolverpleegkundige is goed en de lijnen zijn kort. Er is structureel overleg. Ook andere externe partijen zoals de leerplichtambtenaar, politie, ggz, jeugdhulp en wijkorganisaties zijn goed te bereiken. Een POH-jeugd bij de huisarts wordt nog gemist. Voor ouders die zorgen hebben over de psychische ontwikkeling van hun kind zou een POH-jeugd een laagdrempelige stap kunnen zijn. Samenwerking met het voortgezet onderwijs en het speciaal (basis) onderwijs is er wanneer nodig.

Grenzen in de ondersteuning

Alle kinderen zijn welkom bij ons op school, toch zijn er soms factoren die begrenzend zijn in wat we kunnen bieden in de ondersteuning. Factoren die daarbij een rol spelen kunnen zijn:

  • het aantal kinderen met specifieke onderwijsbehoeften reeds aanwezig in de groep
  • de beïnvloeding van de rust en de veiligheid in de groep en de school
  • de beïnvloeding van het leerproces van andere kinderen
  • evenwicht in vraag naar verzorging, behandeling en onderwijs
  • de deskundigheid en ervaring van het personeel
  • de continuïteit binnen het team
  • de organisatie / differentiatiecapaciteit van de groep en de school
  • het gebouw- en de materiële situatie van de school.  

Wij zullen altijd in overleg met ouders kijken wat de mogelijkheden zijn en daarbij een zorgvuldige afweging maken tussen wat kinderen nodig hebben en wat wij als school kunnen bieden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambities op het gebied van extra ondersteuning zijn het komende jaar gericht op het realiseren van een goede samenwerking met de kinderopvangpartner. Vroege signalering van ontwikkelingsproblematieken bij kinderen en het samenwerken in de ondersteuning van peuters en kleuters is hierbij een speerpunt. Verder willen we graag expertise en ondersteuning opbouwen met betrekking tot gedrags- en werkhoudingsproblematieken bij kinderen. Ook willen we kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong beter kunnen ondersteunen. Dit schooljaar zal in combinatie met het realiseren van een meerjarenplan, ook een nieuw ondersteuningsdocument worden opgezet. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Vanaf 13 mei zijn wij een integraal kindcentrum. Samen met kinderopvangorganisatie Eigen&Wijzer werken we vanuit een doorgaande lijn voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Vanuit een gezamenlijke(integrale) pedagogische en thematische aanpak stimuleren we de ontwikkeling van het jonge kind. De peuters en kleuters delen een speel- en leerplein. De onderwijsprofessionals en pedagogisch medewerkers versterken elkaar door vanuit gezamenlijke doelen scholing te volgen. Hierbij kan gedacht worden aan het versterken van het taalaanbod (Friestalige peuteropvang) en het verdiepen van het aanbod voor kinderen met specifieke opvoedings- of onderwijsbehoeften (VVE).



Als kinderen bijna 4 jaar worden, zijn ze welkom om samen met hun ouders langs te komen voor een kennismakingsgesprek op school. De leerkrachten van de kleutergroepen kijken dan in welke groep het kind het beste kan starten. Daarna  is er een wenperiode, waarbij het kind een aantal dagdelen de overstap maakt van de peutergroep naar de kleutergroep. 

Terug naar boven