De samenwerkingsschool staat de komende jaren voor een pittige (onderwijskundige) opdracht. Het samenvoegen van beide scholen heeft gevolgen voor het gehele onderwijs, IKC-vorming en nieuwbouw. De doelen van deze planperiode zijn daardoor breed opgesteld.
Pijler 1: Toekomst bestendig onderwijs voor Tusken de Marren.
- Vorming van Missie & Visie op onderwijs en identiteit.
- Basisvaardigheden, taal rekenen, sociale en maatschappelijke competenties op orde.
- Er is passend aanbod voor brede ontwikkeling.
- De school heeft een schoolklimaat dat bijdraagt aan het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties.
- Inrichting van de ondersteuning voor leerlingen
- Pedagogisch-didactisch handelen
- De (eind)resultaten van de school zijn en blijven voldoende en passend bij de resultaten van beide scholen in het verleden.
- Gesprekken en rapportage naar ouders en kinderen
Visievorming is te koppelen aan teamvorming/KC-vorming/nieuwbouw en kwaliteitszorg. Visievorming speelt daarom bij alle schooldoelen een rol en zal als rode draad terugkomen bij alle keuzes die we de komende periode maken. Voor de nieuwe school zijn al enkele keuzes gemaakt in het aanbod gericht op de basisvaardigheden en brede ontwikkeling, maar er zijn ook nog keuzes te maken. Zo moet het aanbod voor sociale en maatschappelijke competenties en wereldoriëntatie nog verder afgestemd worden. Waarbij een veilig schoolklimaat de basis vormt voor het handelen op IKC Tusken de Marren. Voor de komende planperiode moet ook het Schoolondersteuningsprofiel opnieuw worden uitgewerkt. De inrichting van de basisondersteuning en extra ondersteuning worden wezenlijk anders in de nieuwe situatie. Permanente scholing in didactisch handelen verbetert de lessen en helpt ons in het gebruik van het nieuwe aanbod. Hiervoor zullen we elk jaar EDI-scholing inzetten. De fusie en de verandering van de organisatie mag de opbrengsten en resultaten niet beïnvloeden. De kinderen zitten nu samen op één school, maar de leerlingpopulatie is hiermee niet wezenlijk anders. De wijze van rapporteren over de ontwikkeling en de voortgang van het leerproces van kinderen, naar kinderen en ouders wordt passend gemaakt bij de nieuwe school en het nieuwe aanbod.
Pijler 2: Zicht op kwaliteitszorg
- Er is visie en ambitie en er zijn doelen gericht op goed onderwijs.
- Er is een stelsel van kwaliteitszorg die het mogelijk maakt onderwijskundige doelen te bereiken.
- Er is sprake van een professionele leer- en verbetercultuur waarin personeel zich kan ontwikkelen en zich verantwoordelijk voelt voor de inrichting van het onderwijs.
Onze visie en ambitie is in ontwikkeling. We werken nu vanuit de basis van twee scholen. Een heldere structuur in kwaliteitszorg is voorwaardelijk voor de verandering waarvoor we als school staan. Een eerste aanzet in kwaliteitszorg is al gemaakt en vastgelegd in het document ‘Kwaliteitszorgcyclus Tusken de Marren’. We zullen ons de uitgewerkte structuur eigen maken en verder verbeteren en borgen.
Pijler 3: Verbinding met de omgeving
- Samenwerking rondom school
- Samenwerking regio
- IKC-vorming
Nu er sprake is van één school in Woudsend is het van belang dat de school toegankelijk is voor alle belanghebbenden rondom de school. Het hele systeem van informatievoorziening wordt herzien. De website, adresgegevens, schoolgids, scholen op de kaart en alle andere beschikbare informatiemiddelen worden aangepast aan de nieuwe situatie. Er ontstaan er nieuwe kansen voor samenwerking door IKC-vorming en nieuwbouw. Ook gaat de school weer intensiever participeren in lokale initiatieven (bijvoorbeeld Technolab en lokale projecten op het gebied van kunst en cultuur, burgerschap en gezond gedrag). Wanneer ontschotting van het onderwijs het doel is, is IKC-vorming essentieel voor de toekomst van het onderwijs in Woudsend. De komende jaren zal een formele samenwerking met een kinderopvangpartner gezocht worden, die aan wil sluiten bij de pedagogische opdracht van Tusken de Marren en mee inhoud wil geven aan het nieuw te vormen KC.
Pijler 4: Vinden en verbinden van medewerkers.
- Zorg voor medewerkers van beide teams in de situatie van detachering.
- Omgaan met verschillen in het team die vanuit twee schoolculturen samenkomen.
- Werken vanuit vertrouwen en inspiratie/aandacht voor werkdruk en werkplezier.
- Ontwikkeling en scholing
Er werken bij ons op school 10 medewerkers vanuit een detacheringssituatie en 9 medewerkers zijn in dienst bij de BMS. Alle medewerkers moeten zich vertrouwd blijven voelen, zodat zij in alle ruimte en vrijheid keuzes ten aanzien van hun loopbaan kunnen maken. Dialoog is hierin van groot belang. Het terugloop van het aantal groepen in deze planperiode maakt dat er spake zal zijn van verloop. We willen bouwen aan een team vanuit oprechte aandacht voor elkaar. Door elkaar te kennen en elkaars perspectieven te kennen ontstaat verbinding en dialoog. We maken tijdens vergaderingen tijd voor elkaar en vieren levensgebeurtenissen samen. In het werkverdelingsplan beschrijft het team jaarlijks hoe zij de financiële middelen willen benutten om de werkdruk te verminderen. Daardoor ontstaat er voor medewerkers de ruimte om zelf te ervaren, op onderzoek uit te gaan, uit te wisselen en vervolgstappen te zetten. In de jaarlijkse ontwikkelgesprekken wordt aandacht geschonken aan scholing en de ambities van de medewerker.
Pijler 5: Bedrijfsvoering
- Realisatie huisvesting voor Tusken de Marren
- De financiële uitgangspunten van de FER worden uitgevoerd en geborgd.
- IKC Tusken de Marren profileert zich vanuit een sterk pedagogisch concept en een duidelijke eigen identiteit.
De huidige gebouwen van de voormalige Meester van der Brugschool en de Bonifatiusschool zijn afgeschreven. In de komende jaren zal de realisatie van de nieuwbouw gaan plaatsvinden. Bij het opstellen van de FER zijn de financiële uitgangspunten voor vier jaar vastgelegd. Vanuit dit kader wordt de komende planperiode gewerkt. Normaal gesproken geeft een schoolplan en schoolvisie richting voor de profilering van de school. Voor Tusken de Marren is dat niet vanzelfsprekend, omdat we net starten. We streven naar een sterke profilering van binnenuit (geen verkooppraatje). We willen passende kernwaarden doorleven en al ons handelen zichtbaar maken. Praktisch gezien geeft de nieuwbouw ons de mogelijkheid om een school te bouwen die past bij ons profiel. Ook de fusie biedt kansen om een sterk profiel vanuit kwaliteit neer te zetten.