Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Wij hanteren een continurooster, waarbij de groep 1 op vrijdag de gehele dag vrij heeft en de groepen 2,3 en 4 op vrijdagmiddag vrij zijn. Dit rooster is in het fusieproces vastgesteld en geldt sinds 1 augustus 2023.
Veiligheid op school
Als school vinden wij het belangrijk dat alle kinderen zich veilig voelen en met plezier naar school komen. Een goed pedagogisch klimaat is hierbij van groot belang. Elke groep bestaat uit diverse leerlingen met hun eigenheid, hun unieke talenten en gedragingen. Dit zorgt voor dynamiek en ontwikkeling. Daarom wordt in alle groepen met grote regelmaat aandacht besteed aan “het leren omgaan met elkaar” oftewel aan het aanleren van sociale vaardigheden. Wij vinden het belangrijk om in ons onderwijsprogramma daar voldoende aandacht aan te besteden, omdat wij een goede sfeer tussen de kinderen als een basisvoorwaarde voor goed onderwijs beschouwen. De eerste weken van het jaar hebben wij speciale aandacht voor groepsvorming. We werken met de methode 'Kwink". Deze hele week staat in het teken van groepsvorming en worden er veel activiteiten gedaan om dit te bevorderen.
Schoolregels
Schoolregels Op school maken we schoolregels om dingen duidelijk te maken aan elkaar. Het doel van deze afspraken is om de omgang met elkaar binnen school goed te laten verlopen. Wij gebruiken 3 basisregels:
- Voor groot en klein zullen we aardig zijn.
- We zullen goed voor de spullen zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken morgen.
- De school is van binnen een wandelgebied en buiten hoeft dat lekker niet!
Van de leerkrachten mag u verwachten dat zij didactisch verantwoord handelen en zorgen voor een veilig en structurerend pedagogisch klimaat door:
- zorgvuldig te zijn in het eigen taalgebruik
- respect tussen kinderen te bevorderen en een prettige sfeer te creëren
- het zelfvertrouwen van kinderen te ondersteunen door het geven van positieve feedback
- het uitspreken van positieve verwachtingen
- beschikbaar te zijn bij problemen
- pestgedrag bespreekbaar te maken en pesten zo veel mogelijk tegen te gaan
- op school- en klassenniveau besproken gedragsregels te hanteren
- rekening te houden met verschillen tussen leerlingen en hun lessen hierop aan te passen
- hun lessen efficiënt en doelmatig te organiseren
- te zorgen voor duidelijkheid en structuur in hun instructie en verwerking
- in ieder geval 15 minuten voor de aanvangstijden op school aanwezig te zijn.
Actief Burgerschap en sociale integratie
Onze school werkt aan de vorming van leerlingen tot betrokken burgers. „Burgerschap” is daar het nieuwe sleutelwoord voor. Wij hebben hiertoe een beleidsdocument opgesteld. Hierin staat onze visie alsmede een inventarisatie van de activiteiten t.a.v. burgerschapsvorming. Burgerschapsvorming op school omvat de volgende activiteiten:
- het leren van sociale gedragscodes door op een respectvolle manier samen te leven in de school;
- leren om mee te doen in de school: mee te praten en mee te beslissen;
- kennis opdoen van principes van onze democratie en daar meningen over vormen;
- een eigen levensovertuiging leren vormen om vanuit de eigen identiteit te kunnen deelnemen aan de samenleving;
- kennis verwerven van en ontmoetingen hebben met stromingen en mensen met andere overtuigingen;
- bewustzijn ontwikkelen van de eigen sociale omgeving en daar zorg voor ontwikkelen;
- leren wat het betekent om Europees en wereldburger te zijn.
IKC Tusken de Marren wil dat actief burgerschap en sociale integratie een onlosmakelijk onderdeel vormt van de ontwikkeling van het kind. Het is daartoe belangrijk dat het kind actief participeert in de klas, school en de maatschappij. Dit geven wij vorm in een veelheid van jaarlijkse activiteiten, ondersteund door ouders en diverse instellingen.