Basisschool Oudendijk

Oudendijk 62 a 4285 WL Woudrichem

  • Schoolfoto van Basisschool Oudendijk
  • Schoolfoto van Basisschool Oudendijk
  • Schoolfoto van Basisschool Oudendijk
  • Schoolfoto van Basisschool Oudendijk
  • Schoolfoto van Basisschool Oudendijk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij hebben relatief kleine groepen 8, hetgeen betekent dat scores die ofwel meer aan de onderkant zitten ofwel meer aan de bovenkant een grote invloed hebben op het groepsgemiddelde.

Wij zien wel dat de kinderen over het algemeen resultaten laten zien die passen bij hun uitstroom en het beeld dat wij van hen hebben na acht jaar onderwijs bij ons, maar wij zien ook dat de invloed van het vervroegde schooladvies van invloed is op de motivatie voor de Eindtoets.

De resultaten van de Eindtoets worden pas in juli zichtbaar in Vensters, in de bijlage is wel het schoolrapport van de IEP Eindtoets te vinden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij nemen in januari en in juni de Citotoetsen af voor Rekenen, (Begrijpend) Lezen en Spelling.

De resultaten worden geanalyseerd: is de leerling (voldoende) gegroeid? Waarom wel of waarom niet? Waar liggen mogelijke oorzaken als leerling niet voldoende is gegroeid? (oorzaken in omgeving van het kind en/of oorzaken in aanbod/instructie)
Op basis hiervan worden nieuwe doelen opgesteld en in het groepsplan worden deze vastgelegd en hoe wij deze doelen willen gaan bereiken. Ook wordt bekeken of de leerling extra ondersteuning nodig heeft en uit wat die extra ondersteuning moet bestaan.

De leerkracht neemt in de weekplanning op aan welke doelen wordt gewerkt en indien behaald dan wordt dat vastgelegd in het groepsplan. 

Bij methodetoetsen wordt ook bekeken welke doelen wel of niet beheerst zijn, gerelateerd aan de leerlijn van het betreffende vak.

Bij het analyseren van de tussenopbrengsten wordt ook gekeken of wij de door ons opgestelde schooldoelen behalen en indien dat niet het geval is, wordt er naar een verklaring gezocht en wordt er eventueel een verbeteractie opgezet. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij merken dat de leerlingen niet altijd presteren op het niveau dat wij van hen zien op tussentijdse toetsen. Dit heeft meerdere oorzaken, maar het feit dat het advies al op zak is en de kinderen al ingeschreven zijn op de school van hun keuze, is een belangrijke hierin. De noodzaak tot presteren is minder. Wij hopen en denken dat de aanpak van het leren leren en motivatie & eigenaarschap hier een positief effect op zal hebben.

Daarnaast is het zo dat op een relatief kleine groep leerlingen een lage score een grote invloed heeft op het gemiddelde. Dit geeft dan een wat vertekend beeld. Onze schoolweging is niet hoog, maar onze leerlingpopulatie verandert wel. Er zijn meer zorgvragen, er is de nodige zij-instroom (ook in de hogere groepen) en dat kan leiden tot eindscores die dan niet altijd bij de weging passen, maar wel bij de leerling. Dit laat onverlet dat wij ook altijd kritisch naar ons onderwijs moeten blijven kijken, iets wat wij ook doen.

De leerlingen stromen wel allemaal uit op het niveau dat bij hen past en na drie jaar zitten de meesten van hen nog steeds op het geadviseerde niveau.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Dat kinderen zich goed ontwikkelen op sociaal-emotioneel vlak is een eerste vereiste om goed te kunnen functioneren in hun eigen omgeving en later in de maatschappij. Goede omgangsvormen, inzicht in zichzelf en de ander, respect voor elkaar, anderen en de wereld komen samen in de sociale (probleemoplossende) vaardigheden die wij nastreven en uitdragen. Bovendien is de sociaal-emotionele ontwikkeling onlosmakelijk verbonden met samenwerken. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Inzicht in jezelf en de ander
  • Respect voor elkaar en anderen
  • Samen((werken)

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven