Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Na lange tijd kwam de mogelijkheid om het oorspronkelijke schoolgebouw weer in te zetten voor onderwijs. Onze kleuters krijgen inmiddels alweer vele jaren les in het monumentale schoolgebouwtje. Wij werken met twee kleutergroepen, zodat de groep niet te groot kan worden en er dus nog voldoende tijd en aandacht kan zijn voor de kinderen.
Bij de kleuters wordt tijdens werklessen, maar uiteraard ook binnen alle andere (kring- en spel-) activiteiten, aandacht besteed aan de taal- en rekenontwikkeling.
De groepen 3 en 4 hebben één keer in de week schoolzwemmen.
De uren voor kunstzinnig en creatieve vorming wordt drie keer per jaar gedurende een periode van 3 tot 6 weken ingevuld met activiteiten van een cultuurproject.
Welke leerlingen denken wij in de toekomst in het kader van Passend Onderwijs een plaats te kunnen bieden op onze school?
- Kinderen met bepaalde leerproblemen.
- Kinderen met gedragsproblemen, met uitzondering van kinderen die gewelddadig zijn en/of een ernstige psychische stoornis hebben en die zeer lastig in een reguliere groep op te vangen zijn.
- Kinderen met een lichamelijk handicap (zoals een rolstoel), maar die wel tot een zekere hoogte zelfredzaam zijn. Met dove en volledig blinde kinderen en kinderen met een zeer ernstige lichamelijke handicap zijn wij gedeeltelijk handelingsverlegen. Hoewel wij nu wel een leerling uit cluster 1 op school hebben.
Het besluit of wij een leerling met een van bovengenoemde problemen zullen toelaten, zal altijd in overleg met het team genomen worden, waarbij de volgende factoren zwaar zullen wegen:
- Klassengrootte (maximaal 30, maar ook afhankelijk van zorg in de groep)
- Aantal leerlingen in de groep die een gedrag- en/of leerprobleem hebben.
- De groepssamenstelling en groepsdynamiek.
- De capaciteiten van de leerkracht. Niet iedere leerkracht zal dezelfde problemen in dezelfde mate aankunnen. Iedere leerkracht heeft (zijn) haar eigen talenten en een bepaalde draagkracht en daar moet ook rekening mee gehouden worden.
De reden dat wij deze factoren zwaar laten meewegen, is dat wij van mening zijn dat zowel de groep waar de leerling in komt als de nieuwe leerling zelf recht heeft op een goede schooltijd en goed onderwijs. Wij vinden het belangrijk dat alle leerlingen “gezien” worden. Op het moment dat wij van mening zijn dat dit niet gegarandeerd kan worden, is het voor alle partijen niet goed en mogelijk onwenselijk om een leerling toe te laten. Op dit punt wijken wij in feite niet af van ons huidige beleid.
Wij hebben uit de werkdrukgelden onderwijsassistenturen ingehuurd (16 uur bovenop de arrangementuren). Bovendien hebben wij overformatie die ingezet wordt voor RT-tijd. Er zijn dus de nodige extra handen aanwezig en er zijn extra uren om de kinderen die dat nodig hebben extra te ondersteunen. Hierdoor denken wij de leerlingen uit bovengenoemde doelgroepen passend onderwijs te kunnen bieden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij zetten altijd in op het vergroten van kennis. Dit kan zijn door scholing, door ervaring, overleg met begeleiders en zo zijn er nog vele andere manieren te bedenken. Wij merken dat wij niet snel nee zeggen en goed zien wat wij wel en niet aankunnen, maar ook wat wij kunnen leren om een goed aanbod te kunnen bieden.
Kennis is een sleutelwoord en daar zal altijd aandacht voor zijn, of we het nou zelf in huis hebben of weten hoe wij het in huis kunnen halen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.