Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De directie van de school bestaat uit een directeur en deze wordt ondersteund door de locatieleider.
Het team bestaat uit:
- 01 directeur
- 01 locatieleider
- 03 bouwcoördinatoren
- 03 voltijd leerkrachten
- 10 deeltijd leerkrachten
- 01 kwaliteitscoördinator
- 03 onderwijsassistenten
- 02 zij-instromers
- 01 administratief medewerker
- 01 conciërge
Voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen is er een leerkracht met een specialisatie hoog begaafdheid aanwezig welke éénmaal per week de lessen verzorgt voor deze leerlingen.
School beschikt over een schoolopleider.
In de onderbouw komen alle verschillende vakgebieden thematisch aan bod. De ontwikkeling van de leerlingen worden gevolgd met een digitaal systeem aan de hand van de doelen die gehaald moeten worden in groep 1 en 2.
Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. We vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs kunnen volgen nabij huis. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Onze school voldoet aan de basisondersteuning, zoals verwoord in het ondersteuningsplan van SWV de Eem. Dit is een vereniging van 30 samenwerkende schoolbesturen van ruim 130 scholen die scholen en ouders ondersteunt bij het vinden van de weg naar een passend onderwijsaanbod.
Het ondersteuningsplan vindt u in de bijlage.
Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte worden begeleid door de inzet van onderwijsassistent of een externe specialist.
In overleg met het SWV worden arrangementen aangevraagd.
In het schoolondersteuningsplan (SOP) is een stappenplan voor de leerlingenzorg aanwezig. Hierin is eveneens opgenomen een signaleringskalender voor het volgende schooljaar.
De organisatie van de leerlingenzorg
In de zorg voor individuele leerlingen onderscheiden we 4 fasen:
1. Signaleren: Het registreren van vorderingen en resultaten op zogenaamde signaleringslijsten en in de groepsmap. Signalering vindt het hele schooljaar plaats aan de hand van een signaleringskalender.
2. Diagnosticeren: Het doen van nader onderzoek naar leer- en/of gedragsproblemen, die tijdens toetsing of observatie zijn gesignaleerd in de groep.
3. Remediëren: Het extra hulp bieden aan leerlingen met leer- en/of gedragsproblemen.
4. Evalueren: Het vaststellen van de effecten van de speciale begeleiding eventueel gevolgd door een plan van aanpak voor de toekomst. Regelmatig vindt een leerlingenbespreking plaats in de teamvergadering.
Bij enige achterstand of uitval op een vakgebied wordt er een plan tot tweede leerweg (een leerprogramma op eigen niveau) opgezet in samenwerking met leerkracht, ouders, intern begeleider en leerling. De doelen die gesteld worden en het uitstroomperspectief naar het voortgezet onderwijs worden in een ontwikkelperspectief (OPP) beschreven. Dit onderscheid zal in toenemende mate verdwijnen, omdat gepersonaliseerd onderwijs, uit zal gaan van het ontwikkelingsniveau.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met ingang van januari 2023 is er binnen de gemeente Woudenberg een bovenschools aanbod voor hoogbegaafde leerlingen.
De Jan Ligthartschool werkt nauw samen met alle voorscholen in de omgeving. De overdracht van leerlingen gebeurt zowel schriftelijk (digitaal) als met een warme overdracht (mondeling)