Jan Ligthartschool

Frans Halslaan 4 3931 LJ Woudenberg

  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte en verlof doen we een beroep op de PIO Invalpool. Dit is een invalpool van oproep-leerkrachten en is onderdeel van RTC Transvita.

Zo mogelijk worden er duo partners ingezet.

Als er geen vervanging mogelijk is worden de ouders/verzorger van kinderen in de betreffende groep (minimaal) een dag van tevoren geïnformeerd.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De directie van de school bestaat uit een directeur en deze wordt ondersteund door de locatieleider.

Het team bestaat uit:

  • 01 directeur
  • 01 locatieleider
  • 03 bouwcoördinatoren
  • 03 voltijd leerkrachten
  • 10 deeltijd leerkrachten
  • 01 kwaliteitscoördinator
  • 03 onderwijsassistenten
  • 02 zij-instromers
  • 01 administratief medewerker
  • 01 conciërge

Voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen is er een leerkracht met een specialisatie hoog begaafdheid aanwezig welke éénmaal per week de lessen verzorgt voor deze leerlingen.

School beschikt over een schoolopleider.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw komen alle verschillende vakgebieden thematisch aan bod. De ontwikkeling van de  leerlingen worden gevolgd met een digitaal systeem aan de hand van de doelen die gehaald moeten worden in groep 1 en 2.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. We vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs kunnen volgen nabij huis. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Onze school voldoet aan de basisondersteuning, zoals verwoord in het ondersteuningsplan van SWV de Eem. Dit is een vereniging van 30 samenwerkende schoolbesturen van ruim 130 scholen die scholen en ouders ondersteunt bij het vinden van de weg naar een passend onderwijsaanbod.

Het ondersteuningsplan vindt u in de bijlage.

Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte worden begeleid door de inzet van onderwijsassistent of een externe specialist.

In overleg met het SWV worden arrangementen aangevraagd. 

In het schoolondersteuningsplan (SOP) is een stappenplan voor de leerlingenzorg aanwezig. Hierin is eveneens opgenomen een signaleringskalender voor het volgende schooljaar.

De organisatie van de leerlingenzorg

In de zorg voor individuele leerlingen onderscheiden we 4 fasen:

1. Signaleren: Het registreren van vorderingen en resultaten op zogenaamde signaleringslijsten en in de groepsmap. Signalering vindt het hele schooljaar plaats aan de hand van een signaleringskalender.

2. Diagnosticeren: Het doen van nader onderzoek naar leer- en/of gedragsproblemen, die tijdens toetsing of observatie zijn gesignaleerd in de groep.

3. Remediëren: Het extra hulp bieden aan leerlingen met leer- en/of gedragsproblemen.

4. Evalueren: Het vaststellen van de effecten van de speciale begeleiding eventueel gevolgd door een plan van aanpak voor de toekomst. Regelmatig vindt een leerlingenbespreking plaats in de teamvergadering.

Bij enige achterstand of uitval op een vakgebied wordt er een plan tot tweede leerweg (een leerprogramma op eigen niveau) opgezet in samenwerking met leerkracht, ouders, intern begeleider en leerling. De doelen die gesteld worden en het uitstroomperspectief naar het voortgezet onderwijs worden in een ontwikkelperspectief (OPP) beschreven. Dit onderscheid zal in toenemende mate verdwijnen, omdat gepersonaliseerd onderwijs, uit zal gaan van het ontwikkelingsniveau. 


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Met ingang van januari 2023 is er binnen de gemeente Woudenberg een bovenschools aanbod voor hoogbegaafde leerlingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Jan Ligthartschool werkt nauw samen met alle voorscholen in de omgeving. De overdracht van leerlingen gebeurt zowel schriftelijk (digitaal) als met een warme overdracht (mondeling)

Terug naar boven