Jan Ligthartschool

Frans Halslaan 4 3931 LJ Woudenberg

  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school streven we naar zo hoog mogelijke opbrengsten m.b.t. de cognitieve ( taal en rekenen) en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs.

de doorstroomtoets (voorheen eindtoets) is een goed instrument om de voortgang van de kinderen te volgen en om input voor ons onderwijs aan (individuele) kinderen te verkrijgen. Een gemiddelde score doet geen recht aan hoe kinderen individueel succeservaringen opdoen en groeien binnen hun mogelijkheden. Het gaat niet om kale cijfers, maar om de toegevoegde waarde van de school voor de individuele leerling.

De eindtoets heet nu doorstroomtoets, waardoor beter duidelijk is dat de leerling zich blijft ontwikkelen.Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

  • Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
  • Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.
  • Scholen moeten in de schoolgids opnemen hoe het schooladvies tot stand komt. Zij moeten ouders en leerlingen hierover actief informeren. Zo worden alle ouders op tijd betrokken bij de overgang naar de middelbare school.
  • Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.
  • De Centrale Eindtoets stopt. Scholen kunnen kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen.
  • Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) gaat de kwaliteit van alle toetsen bewaken.
  • Stichting Cito adviseert over de kwaliteit van alle toetsen.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023/2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school evalueren we gedurende het schooljaar ons onderwijsproces. Dit doen we door kritisch te kijken naar de opbrengsten op zowel de methode- als niet methodetoetsen. Onder leiding van de Kwaliteits coördinator vinden besprekingen plaats van de resultaten en de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Op basis hiervan worden de vervolgstappen en de leerdoelen bepaald voor het onderwijsaanbod van een leerling of een groep leerlingen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op basis van het schooladvies stromen de leerlingen uit naar een passende vorm van voortgezet onderwijs (VO).

Onze leerlingen stromen uit naar:

  • De Amersfoortseberg (havo, vwo)
  • Het Nieuwe Eemland (mavo, havo, vwo)
  • Het Corderius (mavo, havo, vwo)
  • Amsfort college (vmbo gl,tl)
  • MAVO Muurhuizen (vmbo gl, tl)
  • Het Element (vmbo b, k, gl)
  • Next Maarsbergen vmbo b, k, gl,tl, havo)
  • de Meerwaarden (vmbo b, k gl, tl)
  • Het Rembrandt college (mavo, havo, vwo)
  • Revius Doorn (mavo, havo, vwo)
  • Schoonoord Doorn (vmbo gl,tl)
  • Trivium college (vmbo b, k)
  • JVO (gymnasium)
  • 't Atrium (mavo, havo, vwo)

Eigen onderzoek naar de plek van oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs heeft uitgewezen dat de schooladviezen van de Jan Ligthartschool effectief en betrouwbaar zijn. Wij verstrekken de adviezen voorafgaand aan de doorstroomtoets, op basis van de afgelopen acht jaar op de basisschool. De ontwikkeling van de kinderen, hun inzet, werkhouding en motivatie zijn bepalende elementen bij het schooladvies. De score van de doorstroomtoets is daarmee niet bepalend voor het schooladvies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is een mini-maatschappij, waarin wij kinderen waarden en normen meegeven en hen leren functioneren als verantwoordelijk, maatschappelijk betrokken, autonome personen. De opvoeding van een kind is een primaire verantwoordelijkheid van de ouders. De school speelt daar op in. Er wordt gestreefd naar een goed overleg tussen ouders, kind en leerkracht omdat we het belangrijk vinden een goede basis te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het kind. Het kind moet zich veilig voelen op onze school. Ouders moeten zichzelf kunnen vinden in de schoolregels en de manier van onderwijsgeven van de school. Onze school wil een inspirerende school zijn die vanuit onze openbare waarden en normen vorm geeft aan kwalitatief goed onderwijs. Om dit te kunnen bereiken is een prettig sociaal klimaat essentieel. We hebben vertrouwen in de mogelijkheid van ieder kind.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Betrokkenheid
  • Win-win

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven