It Finster

Weverswei 3 8711 GP Workum

Schoolfoto van It Finster

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen onze leerlingen doorlopend in hun ontwikkeling. Dit doen we door middel van observaties, toetsen en analyses.

Wij werken handelingsgericht en planmatig volgens de HGW-cyclus (handelingsgericht werken). Dit is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. Het onderwijs wordt daarop aangepast. 

Korte cyclus 

De korte cyclus is het dagelijks observeren van de leerlingen in de les. Door dagelijkse observatie stemt de leerkracht zijn instructie af. Daarnaast zijn er methodetoetsen waarin gecontroleerd wordt of de instructie helemaal begrepen is. Door middel van een analyse kan de leerkracht vervolgens weer een passende instructie bieden die goed aansluiten bij de ontwikkeling van de leerlingen. 

Lange cyclus 

Eens per half jaar nemen we methode-onafhankelijke toetsen af. Deze worden geanalyseerd op school, groeps- en leerlingniveau. Op basis van de analyse van deze toetsen passen we waar nodig interventies toe en stemmen we onze aanpak en het aanbod af passend bij de leerling populatie. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitstroom voortgezet onderwijs 

Uw kind gaat gemiddeld 8 jaar lang naar school. In die periode leren wij hem of haar goed kennen. Dit geldt voor het verstandelijke deel, maar ook voor het emotionele/sociale deel en voor zaken zoals houding, concentratie en taakbesef. Aan het einde van de schoolperiode tellen al deze aspecten mee in de gezamenlijke zoektocht met u naar het beste vervolgonderwijs voor uw kind.  

De basisschool verzamelt door de jaren heen veel gegevens over de leerlingen om de ontwikkeling van de leerling zo goed mogelijk te kunnen volgen. Deze gegevens legt de school vast in het leerlingvolgsysteem. Vanaf groep 6 worden deze gegevens opgenomen in de ‘Plaatsingswijzer’. Dit instrument gebruiken wij bij het bepalen van het niveau van de uitstroom naar het voortgezet onderwijs. In groep 8 wordt de doorstroomtoets van IEP-toets afgenomen. Hieraan voorafgaand is het advies voor het vervolgonderwijs in principe al gegeven. Met de uitslag van de IEP-toets kan het niveau in individuele gevallen alleen omhoog bijgesteld worden

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit geborgenheid verlaten alle kinderen onze school als zelfstandige kinderen die met respect voor anderen en de wereld handelen. De kinderen gaan met vertrouwen in eigen kunnen en kennis de toekomst tegemoet.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Geborgenheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven