Jenaplan basisschool Mgr. Scholtensschool, onderdeel van IKC Scholtens

Wilhelminastraat 18 8471 PK Wolvega

  • Schoolfoto van Jenaplan basisschool Mgr. Scholtensschool, onderdeel van IKC Scholtens
  • Schoolfoto van Jenaplan basisschool Mgr. Scholtensschool, onderdeel van IKC Scholtens
  • Schoolfoto van Jenaplan basisschool Mgr. Scholtensschool, onderdeel van IKC Scholtens
  • Schoolfoto van Jenaplan basisschool Mgr. Scholtensschool, onderdeel van IKC Scholtens

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wat is de eindtoets?

Tot en met schooljaar 2022-2023 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken

Dit jaar hebben 18 kinderen uit groep 8 de eindtoets IEP gemaakt. De schoolnorm ligt voor onze school op 79,5. Dit schooljaar hebben we een score van 81,8 behaald.

Als school zijn we trots op wat de kinderen hebben laten zien en welke uitslag uit de eindtoets is gekomen. Hierin hebben alle kinderen laten zien wat ze kunnen en waar de talenten en mogelijkheden liggen. Elk kind heeft daarmee laten zien dat hij/ zij het niveau van uitstroom waardig is. Maar alleen afgerekend worden op cijfers is niet onze visie. Wij kijken als school naar het complete plaatje en daar is de eindtoets een onderdeel van. Samen met de ouders, de stamgroepsleiders en de kinderen maken we samen de keuze voor het uitstroomniveau van het kind richting het VO. En dat maakt dat een kind op een passende plek komt op het VO en succes zal ervaren in zijn verdere schoolloopbaan.

Let op: Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. De uitslagen van de doorstroomtoets zullen in de schoolgids van schooljaar 2024-2025 voor het eerst zichtbaar zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerkrachten observeren, signaleren en analyseren op het dagelijks handelen en verwerken dit in hun aanbod. Hierdoor wordt het aanbod afgestemd op de onderwijsbehoefte van het kind en de groep. Dit is terug te vinden in de pedagogische en didactische handelingscyclus, zoals is afgesproken binnen het team. De afspraken zijn vastgelegd.

Twee keer per jaar nemen wij een onafhankelijke landelijke genormeerde toets af, voor de onderdelen taal en rekenen. Deze gegevens worden geanalyseerd en dienen als feedback en uitgangspunt voor nieuwe doelen.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang naar het voortgezet onderwijs  

In groep 8 staan de kinderen en hun ouders voor de belangrijke keuze: naar welke school gaat het kind na de Mgr. Scholtensschool? Wolvega kent geen voortgezet jenaplanonderwijs. Toch is onze ervaring dat kinderen van onze school ook binnen het gewone vervolgonderwijs zonder problemen verder kunnen en blijken ze juist profijt te hebben van hun jenaplan achtergrond. Sterker nog: ze blijken juist extra goed toegerust te zijn, doordat ze geleerd hebben zelfstandig te werken. Ook vallen ze op door hun sociale vaardigheden en creativiteit. 

Een goede keuze maken

Om tot een goede keuze voor het vervolgonderwijs te komen, is het allereerst belangrijk te weten wat de mogelijkheden van het kind zijn. In de acht jaar bij ons op school heeft het kind laten zien wat zijn kwaliteiten zijn. Hierbij zijn verschillende factoren van belang: zelfstandigheid, werktempo, creativiteit, sociale vaardigheden, doorzettingsvermogen, taal-, reken- en leesvaardigheden en interesses. Op basis daarvan vinden vanaf groep 7 gesprekken plaats tussen de stamgroepsleider, de ouders en het kind over welk uitstroomniveau bij het kind past en vanaf groep 8 komt er dan ook de vraag welke vorm van vervolgonderwijs het meest geschikt is voor het kind. In november worden tijdens de gesprekken van groep 8 ook de resultaten van het Drempelonderzoek meegenomen. Wij hebben voor deze toets gekozen, omdat hierbij de capaciteiten van het kind gemeten worden en niet de kennis en feiten die het kind beheerst (zoals bij een CITO -toets). Het Drempelonderzoek wordt in oktober afgenomen. De resultaten van de IEP -tussentoetsen van groep 6 tot en met groep 8 worden door het vervolgonderwijs in de zgn. Plaatsingswijzer als toelatingscriteria gehanteerd om een leerling op het gewenste niveau te laten instromen.

Oriëntatie en voorlichting

In het najaar organiseren de diverse voortgezet onderwijsscholen een voorlichtingsavond voor ouders. Op deze avond geven de VO scholen uit de regio informatie over hun school, zodat ouders zich al vroeg in het schooljaar kunnen oriënteren op de keuzemogelijkheden van hun kind. Daarnaast kunnen de kinderen en hun ouders de scholen bezoeken op opendagen. De kinderen krijgen ook nog de gelegenheid om een ochtend ‘echt’ mee te draaien en lessen te volgen. De zogenaamde Doe-dagen van Terra en Linde College. Vanaf schooljaar 2023-2024 is er in Wolvega ook een Tienerschool, deze is gevestigd in het Linde College.

Resultaten

Hoe kun je de resultaten van het onderwijs meten? Eigenlijk kunnen we alleen kennis meten en dan uitgaan van een soort gemiddelde. Maar wij vinden juist de totale ontwikkeling van het kind belangrijk. Wij willen graag dat het kind op een plaats komt, waar het zijn/haar capaciteiten volledig kan ontplooien. Voor het ene kind is dit het VMBO, voor een ander misschien het VWO. Het ene jaar gaan veel kinderen van onze school naar HAVO/VWO, het andere jaar gaan er meer naar het VMBO. Dit wordt bepaald door de mogelijkheden van de kinderen in de groep schoolverlaters van dat jaar. Uit de rapporten, die wij van het VO ontvangen, blijkt dat we in de afgelopen jaren, samen met de kinderen en hun ouders, de goede keuzes voor vervolgonderwijs hebben gemaakt. We zijn erg blij met het feit dat kinderen, ieder op hun eigen niveau, hun talenten verder ontwikkelen met prima resultaten.   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal zelfredzaam zijn is dat kinderen leren dat ze zich in de maatschappij staande kunnen houden. Dat ze leren samenwerken in verschillende situaties. Dat kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag en ten aanzien van de ander (eigenaarschap). We werken met een kinderraad en activerende participatie van kinderen binnen ons IKC. (burgerschap)

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • sociaal zelfredzaam
  • samenwerken
  • eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven