Sint Franciscusschool (JKC Sint Franciscus)

Lycklamaweg 14 8471 JX Wolvega

  • Schoolfoto van Sint Franciscusschool                              (JKC Sint Franciscus)
  • Schoolfoto van Sint Franciscusschool                              (JKC Sint Franciscus)
  • Schoolfoto van Sint Franciscusschool                              (JKC Sint Franciscus)
  • Schoolfoto van Sint Franciscusschool                              (JKC Sint Franciscus)
  • Schoolfoto van Sint Franciscusschool                              (JKC Sint Franciscus)

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 hebben al onze kinderen de IEP eindtoets gemaakt, zoals we verwacht hadden. Dus ze hebben de IEP eindtoets prima gemaakt!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Samen met het kind 
Kinderen kunnen meestal heel goed zelf aangeven wat zij nodig hebben om een stap in hun ontwikkeling te maken. De stamgroepleider heeft regelmatig gesprekken met het kind over zijn interesses, werkhouding, vorderingen, gedrag en de te behalen doelen voor de komende periode.
Kinderen verzamelen het werk, waar ze trots op zijn, in een portfolio. Twee keer per jaar nemen de kinderen hun portfolio mee naar huis, om te laten zien aan hun ouders. Twee keer per jaar worden oudergesprekken gehouden, waar in veel gevallen ook het kind bij aanwezig is. Vanaf groep 7 wordt in deze gesprekken ook de stap naar het vervolgonderwijs besproken. 

Onderbouw groep 1 en 2
In de onderbouw gebruiken we een volgsysteem, gebaseerd op de tussendoelen zoals die voor groep 1 en 2 geformuleerd zijn. Dit volgsysteem geeft ons gedetailleerde informatie over de ontwikkeling van de kinderen.  

IEP (Inzicht in eigen ontwikkeling)
Vanaf groep 3 wordt gebruikt gemaakt van IEP-LVS, om zichtbaar te maken waar het kind op dat moment staat. Door betekenisvol toetsen brengt het lEP-LVS de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Het IEP-volgsysteem geeft het kind en de stamgroepleider inzicht in waar het kind nu staat, op al deze gebieden en hoe het kind zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het wil zijn. Hiermee wordt het eigenaarschap van het kind zijn eigen ontwikkeling vergroot. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Een advies voor het vervolgonderwijs wordt gegeven op basis van kindkenmerken en cognitieve gegevens. De stamgroepleiders kennen de kinderen inmiddels heel erg goed, maar ook door middel van toetsen, verzamelen zij gegevens. De 'Hart en handen' toets van IEP zorgt voor een beeld met betrekking tot werkhouding, zelfstandigheid en leerhouding. De cognitieve toetsen van IEP zorgt voor een beeld met betrekking tot de basisvakken (taal, spelling, lezen en rekenen). 

Alle stamgroepleiders van de bovenbouw bespreken gezamenlijk alle kinderen met betrekking tot de voorlopige adviezen. 

Hieronder is de planning te lezen met betrekking tot het tot stand komen van het advies voor het vervolg onderwijs:

  • Eind groep 7 wordt een voorlopig advies. Dit gebeurt in een gesprek met kinderen en ouders. 
  • Begin groep 8 vindt een leergesprek met het kind plaats. Hieruit volgt een leerplan voor het komende schooljaar. 
  • In november wordt door alle kinderen de IEP toets gemaakt.
  • In december wordt het definitieve advies gegeven, in een gesprek met ouders en kind. 
  • Begin februari wordt door alle kinderen van groep 8 de doorstroomtoets gemaakt. 
  • Indien nodig wordt hierna advies nog aangepast, dit naar aanleiding van de resultaten van de doorstroomtoets. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een veilige leeromgeving vormt de basis van waaruit kinderen de ruimte ervaren om zich te ontwikkelen. Een fijne leefomgeving is belangrijk voor het gelukkig opgroeien van een kind. Onze school heeft een bindende factor in de gemeenschap. Onder andere door gezamenlijke activiteiten te organiseren brengen wij kinderen, ouders en leerkrachten bij elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Leefstijl
  • Rots en water
  • Mindfulness 'aandacht werkt'

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het kader van het landelijke jaarverslag heeft de onderwijsinspectie in het schooljaar 2016 haar laatste inspectiecontrole uitgevoerd. De afgelopen schooljaren is de school tijdens de primaire detectie van de onderwijsinspectie steeds geplaatst in het basisarrangement.

In het schooljaar 2020-2021 heeft er een online gesprek met de inspectie plaatsgevonden. Hier is ook weer een basisarrangement uit voortgekomen. 

Terug naar boven