Alberoschool Het Samenspel

Van der Baanstraat 26 4471 BR Wolphaartsdijk

  • Een toets maken in een groepje doe je zo!
  • Lekker buitenspelen met de blokken
  • Woordkaarten in groep 3
  • Samen buitenspelen in de pauze
  • Juf Pita geeft uitleg bij het digibord.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school hebben wij het leerling volgsysteem van IEP. Daarom nemen wij ook de eindtoets van IEP af. 
Wij willen graag een compleet beeld krijgen van onze leerlingen en de IEP geeft ons dit complete beeld. 
Daarnaast nemen wij ook de advieswijzer af. Deze ondersteund de leerkrachten in het onderbouwen van een schooladvies. In de advieswijzer worden ook andere vaardigheden dan rekenen en taal getoetst. Er ontstaat op deze manier een compleet beeld van onze leerlingen. Hoofd, hart en handen.

We stellen ons daarbij onder andere de volgende vragen:

Halen we uit de kinderen wat erin zit? Wat hebben kinderen nodig om tot maximale ontwikkeling te komen? Welke aanpassingen moeten wij maken in ons onderwijs aan de kinderen? 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per schooljaar worden de resultaten van onze leerlingen met het hele team geëvalueerd. In maart de tussenresultaten en in juni de eindresultaten. Dit gebeurt in het kader van de kwaliteitszorg. Wij vinden het erg  belangrijk om aan de hand van methode onafhankelijke toetsen te bekijken hoe onze leerlingen presteren.

De gegevens die deze toetsen opleveren gebruiken we om op leerling-, groeps- en schoolniveau te kijken welke acties er moeten volgen. Met steeds in ons achterhoofd het realiseren van een optimale ontwikkeling van de leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school ligt de uitstroom in juli 2022 op normaal niveau.

In februari/maart geven wij onze leerlingen in groep 8 een definitief advies voor uitstroom naar het Voortgezet onderwijs. Dit advies kan nog aangepast worden naar boven als de uitslag van de eindtoets hoger ligt dan het advies dat door de school is gegeven.  Wij baseren ons advies op meerdere data. In een gesprek met school, ouders en het kind komen we tot een goed passend advies voor het kind.

In het schooljaar 2022-2023 zijn er geen adviezen bijgesteld. (herwaarderen)


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school formuleren we onderwijsbehoeften. Daarin nemen we zowel behoeften mee op het gebied van de instructie en ondersteuning van de instrumentele vakken (reken, taal, spelling en lezen) als op sociaal-emotioneel gebied. We gebruiken hiervoor ook de hart en handen toetsen uit het IEP-Lvs.

Ook schenken wij extra aandacht aan het vormen van een positief groepsklimaat. Hiervoor gebruiken we onder andere Kiva en Goed van start. Kiva is het Finse programma voor positieve groepsvorming. Samen met Goed van start bieden zij een arsenaal aan activiteiten om de positieve groepsvorming te stimuleren.

We vullen elk schooljaar voor alle leerlingen de monitor in die hoort bij KiVa. Deze monitor geeft ons informatie op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, die wij gebruiken bij het opstellen van onderwijsbehoeften voor onze leerlingen in de groepsoverzichten en groepslannen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verscheidenheid
  • Sprankelend
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het voorjaar van 2021 heeft de school nog bezoek gehad van de inspectie. Het ging toen om een themaonderzoek rondom onderwijsaanbod. De school was betrokken bij verificatiebezoeken nav het bestuurlijk onderzoek in het najaar van 2021. Het bestuur van Albero heeft toen de waardering GOED gekregen. 

Twee keer per jaar verantwoorden we ons als school ook naar ons bestuur. Op het gebied van financien, personeel, onderhoud en heel duidelijk ook op onderwijs en resultaten. Onze resultaten zijn goed te noemen en de interventies die we plegen als iets even tegenvalt, hebben effect. Het bestuur is hierover erg tevreden. 

Terug naar boven