Net als de andere scholen van Kalisto werkt onze school aan een hoog kwaliteitsbewustzijn bij alle medewerkers. Goed onderwijs is het vertrekpunt; beter onderwijs het doel. Kwaliteit zit niet alleen in opbrengsten, maar ook in processen. In de kwaliteit van de lessen, van de instructie en verwerking, van de feedback op het geleverde werk van leerlingen en collega’s. Kortom, wij streven naar integrale kwaliteitszorg.
In ons kwaliteitszorgsysteem maken wij gebruik van Integraal, een digitale instrument dat op 7 domeinen de zelfevaluatievragenlijsten verbindt met de scores van inspectie en auditoren, met de tevredenheid van ouders- en leerlingen en ook met de tussen- en eindopbrengsten van Cito.
Deze kwaliteitsmetingen leveren steeds nieuwe informatie over de kwaliteit op het niveau van de stichting en de individuele scholen. Cruciaal in dit instrument is de reflectieve dialoog op basis van de verschillende uitkomsten. Hoe denken bijvoorbeeld leraren over het onderwijsleerproces en komt dat overeen met de kijk erop door leerlingen, ouders en inspectie. Het gesprek met elkaar over deze informatie leidt tot onderzoek en verbeterplannen, waaraan iedereen vanuit zijn taken en verantwoordelijkheid een bijdrage levert. Daarin moeten haalbare keuzes worden gemaakt. Die keuzes worden vervolgens vastgelegd in het schoolplan van onze school. Over de resultaten van onze kwaliteitsmetingen en de keuzes naar aanleiding daarvan informeren we u regelmatig.
Kwalitatieve en kwantitatieve doelen voor 2023-2024
1. Nieuw observatiesysteem Leerling in Beeld (LIB)
Doel Implementeer een effectief observatiesysteem (LIB) om de voortgang van individuele leerlingen te monitoren en gerichte ondersteuning te bieden. Kwalitatief doel Zorg ervoor dat het LIB observatiesysteem een nauwkeurige en uitgebreide beoordeling van de leerlingenvoortgang mogelijk maakt, waardoor leerkrachten beter inzicht krijgen in de individuele behoeften en leerstrategieën van de leerlingen. Kwantitatief doel Implementeer het LIB observatiesysteem in alle klassen, waarbij minimaal 90% van de leerlingen regelmatig geobserveerd en beoordeeld wordt om de individuele voortgang in kaart te brengen.
2. Burgerschapsonderwijs
Doel Stimuleer de ontwikkeling van burgerschapsvaardigheden bij leerlingen, zodat zij actieve en verantwoordelijke burgers worden. Kwalitatief doel Implementeer een breed en inclusief burgerschapsprogramma dat leerlingen in staat stelt kritisch na te denken, empathie te tonen, sociale verantwoordelijkheid te ontwikkelen en actief deel te nemen aan de maatschappij. Kwantitatief doel Verhoog het aantal burgerschapsactiviteiten en -projecten, waarbij minimaal 80% van de leerlingen actief deelneemt aan ten minste vijf verschillende burgerschapsinitiatieven gedurende het schooljaar; bewuste benoeming van de activiteiten die vallen onder ‘burgerschapsonderwijs’.
3. Methode Blink, evaluatie en implementatie
Doel Evalueren en implementeren van de onderwijsmethode Blink, gericht op het bevorderen van betekenisvol en onderzoekend leren. Kwalitatief doel Zorg voor een grondige evaluatie van de methode Blink om ervoor te zorgen dat het aansluit bij de leerdoelen van de school en leerlingen actief betrokken zijn bij het leerproces. Implementeer vervolgens de methode op een effectieve manier in het curriculum. Kwantitatief doel Evalueer de implementatie van de methode Blink door middel van enquêtes en feedback van leerkrachten en leerlingen, waarbij ten minste 80% van de respondenten aangeeft tevreden te zijn over de methode en het effect ervan op het leerproces.
4. Mediawijsheid
Doel Ontwikkel een curriculum en creëer een veilige leeromgeving waarin leerlingen mediawijsheidvaardigheden kunnen ontwikkelen. Kwalitatief doel Zorg ervoor dat leerlingen zich bewust worden van de mogelijkheden en risico's van digitale media, kritisch kunnen omgaan met informatie, ethisch gedrag online kunnen tonen en verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun online activiteiten. Kwantitatief doel Implementeer mediawijsheidslessen in alle klassen, waarbij minimaal 95% van de leerlingen deelneemt aan deze lessen en waarbij hun mediawijsheidvaardigheden met minimaal 20% verbeteren op basis van voor- en nametingen.
5. Doorgaande lijn creatieve vakken
Doel Creëer een gestructureerde en samenhangende leerlijn voor de creatieve vakken, zodat leerlingen hun creativiteit kunnen ontwikkelen en uiten. Kwalitatief doel Streef naar een naadloze progressie in de creatieve vakken, waarbij leerlingen de mogelijkheid hebben om hun artistieke vaardigheden, expressie en verbeeldingskracht te ontwikkelen door middel van diverse artistieke disciplines. Kwantitatief doel Zorg voor een gestructureerde en progressieve leerlijn voor de creatieve vakken, waarbij minimaal 90% van de leerlingen in opeenvolgende klassen deelneemt aan ten minste drie verschillende creatieve vakken en hun artistieke vaardigheden met minimaal 15% verbeteren op basis van beoordelingen.
6. Hoogbegaafdenonderwijs
Doel Bied passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen om hun potentieel te benutten en uitdaging te bieden. Kwalitatief doel Implementeer een gedifferentieerd leerprogramma (Different Day) dat hoogbegaafde leerlingen uitdaagt, stimuleert en voorziet in hun specifieke behoeften, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen op intellectueel, creatief en emotioneel gebied. Kwantitatief doel Identificeer en bied passend onderwijs aan minimaal 10% van de leerlingen die als hoogbegaafd zijn geïdentificeerd, waarbij hun leerresultaten en tevredenheid met betrekking tot het onderwijsaanbod met minimaal 25% verbeteren op basis van beoordelingen en feedback.
7. PLG Taal en lezen opstarten
Doel Start een professionele leergemeenschap (PLG) gericht op taal- en leesonderwijs, waarin leerkrachten samenwerken, kennis delen en effectieve praktijken ontwikkelen. Kwalitatief doel Faciliteer een samenwerkingsplatform waarin leerkrachten hun expertise vergroten, innovatieve lesmethoden ontwikkelen en ervoor zorgen dat taal- en leesvaardigheden van leerlingen verbeteren. Kwantitatief doel Start een professionele leergemeenschap (PLG) voor taal en lezen, waarbij minimaal 80% van de taal- en leesleerkrachten betrokken is en waarbij ten minste drie professionele ontwikkelingsactiviteiten worden georganiseerd met een deelnamepercentage van minimaal 90%.
8. Leren zichtbaar maken
Doel Implementeer strategieën en werkwijzen om het leren van leerlingen inzichtelijk te maken voor zowel leerkrachten als leerlingen zelf. Kwalitatief doel Zorg ervoor dat leerlingen bewust worden van hun eigen leerproces en groei, en dat leerkrachten effectieve feedback kunnen geven en instructie kunnen afstemmen op de individuele behoeften van leerlingen, waardoor het leren zichtbaar wordt en leerresultaten verbeteren. Kwantitatief doel Implementeer formatieve beoordelingsstrategieën in alle vakken, waarbij minimaal 70% van de leerlingen regelmatig feedback ontvangt en betrokken is bij zelfevaluatie, en waarbij het slagingspercentage voor formatieve beoordelingen met minimaal 15% toeneemt ten opzichte van voorgaande jaren.
9. Ontwikkeling 'Kindcentrum De Schakel'
Doel Stimuleer de ontwikkeling van 'Kindcentrum De Schakel' als een inspirerende en inclusieve leeromgeving voor kinderen van 2-12 jaar. Kwalitatief doel Creëer een veilige, uitdagende en stimulerende leeromgeving waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen op sociaal, emotioneel, cognitief en fysiek gebied, met sterke samenwerking tussen ouders, onderwijs en kinderopvang. Kwantitatief doel Richt 'Kindcentrum De Schakel' in en bied onderwijs en kinderopvang aan minimaal 60 kinderen in verschillende leeftijdsgroepen, waarbij ten minste 90% van de ouders tevreden is over de geboden opvang en het onderwijsprogramma.
10. Opstellen visie achter de pedagogische driehoek
Doel Formuleer een heldere visie op de pedagogische driehoek (ouders, leerlingen, leerkrachten) en bevorder een sterke samenwerking en communicatie tussen alle betrokken partijen. Kwalitatief doel Ontwikkel een gedeelde visie op de pedagogische driehoek waarin de behoeften en belangen van ouders, leerlingen en leerkrachten worden erkend en gerespecteerd. Stimuleer open communicatie, wederzijds begrip en samenwerking om het welzijn en de leerresultaten van leerlingen te bevorderen. Kwantitatief doel Stel een visiedocument op voor de pedagogische driehoek, waarbij minimaal 80% van de ouders, leerlingen en leerkrachten actief betrokken is bij de ontwikkeling ervan, en waarbij ten minste 95% van de respondenten instemt met de geformuleerde visie en principes.