KBs De Schakel

Van Hogendorplaan 30 3445 CJ Woerden

  • Schoolfoto van KBs De Schakel
  • Schoolfoto van KBs De Schakel
  • Schoolfoto van KBs De Schakel
  • Schoolfoto van KBs De Schakel
  • Schoolfoto van KBs De Schakel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Centrale Eindtoets zien wij als onderdeel van de evaluatie van ons onderwijs. Wij zijn opbrengstbewust en willen goede ontwikkelingen bij de kinderen bereiken op het gebied van de leervakken, het welbevinden en gedrag (voorwaarden om tot leren te komen) en de creativiteit (verwonderen en nieuwe wegen in slaan). De Centrale Eindtoets is onderdeel van ons volgsysteem voor de leervakken. Voor welbevinden en gedrag maken wij gebruik van "Zien!" om de ontwikkelingen van het kind, de groep en de leerkracht in kaart te brengen.

Vanwege corona heeft er in 2020 geen Centrale Eindtoets plaatsgevonden. Het resultaat van de Centrale Eindtoets 2023, zoals hier gepubliceerd, komt niet overeen met de werkelijkheid. De werkelijke score is 534.4. De afwijking is ontstaan doordat de leerlingen groep 8 van De Schakel én De Wijde Blik per ongeluk bij elkaar zijn opgeteld. Dat geeft een eindresultaat voor 46 leerlingen i.p.v. de 26 leerlingen die daadwerkelijk op De Schakel in groep 8 zaten. De Schakel en De Wijde Blik vormen voor het Ministerie 1 zgn. brinnummer, maar worden verder onderscheiden als 2 scholen. De ontstane fout was voor het publiceren van de resultaten niet meer te herstellen. In de bijlage leest u het Centrale Eindtoets schoolrapport van De Schakel. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.   Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroomtoets groep 8 in plaats van eindtoets!
De naamsverandering betekent niet dat de hele eindtoets groep 8 anders is. Alleen de naam en het moment van afname verandert; de inhoud van de toets blijft vergelijkbaar met de eindtoetsen van voorgaande jaren.  Dat de naam verandert, heeft alles te maken met de?ontwikkeling van uw kind. De naam ‘eindtoets’ zegt eigenlijk dat de toets een eind aanduidt. Het eind van de basisschool is uiteraard in zicht als de eindtoets wordt afgenomen, maar de ontwikkeling van uw kind gaat daarna nog door! Daar past de naam ‘doorstroomtoets’ beter bij, vindt de overheid.

Uw kind stroomt door naar de middelbare school. Het moment van afname van de doorstroomtoets valt in de eerste twee weken van februari. Binnen Kalisto nemen alle reguliere basisscholen de doorstroomtoets van Cito af.

Tot nu toe was uw kind gewend dat in januari en in juni citotoetsen werden afgenomen bij alle leerlingen van groep 3-8. Voor groep 8 wordt dit door het moment van de doorstroomtoets anders. Er wordt vanaf dit schooljaar vanaf de tweede week na de herfstvakantie getoetst. Als daar aanleiding toe is, kan het voorlopig advies dat uw kind gekregen heeft nog bijgesteld worden.   

Definitief advies
De leerkracht neemt de score van de doorstroomtoets mee in de totstandkoming van het definitieve advies. Komt uit de doorstroomtoets een hoger niveau dan eerder geadviseerd? Dan mag de leerkracht het advies naar boven aanpassen. De leerkracht mag ook besluiten het niveau niet aan te passen. Die keuze zal hij vooral maken als hij vindt dat het eerdere advies meer in het belang van uw kind is.  

Aanmelding voortgezet onderwijs
De aanmeldprocedure voor de middelbare school verandert dit jaar ook. De overheid vindt het belangrijk dat ieder kind dezelfde kansen krijgt om op een passende middelbare school terecht te komen. Nu is dat niet altijd het geval, omdat de aanmeldingen vaak tijdens de hele maand maart plaats kunnen vinden. Dat gaat veranderen. Er is nog maar één aanmeldingsweek voor alle kinderen in Nederland. Die week vindt eind maart plaats en volgt na het?definitieve advies van de groep 8-leerkracht.  

Doorstroomtoets kalender 
Vanaf begin oktober tot en met half november kiezen scholen een doorstroomtoets en melden zich daarvoor aan. Tussen 10-31 januari krijgt uw kind een voorlopig schooladvies. In de eerste twee weken van februari maakt uw kind de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart krijgen scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart krijgt uw kind het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart schrijven alle leerlingen in Nederland zich met hun definitieve schooladvies tegelijk in op een middelbare school.

Hoeveel leerlingen die in 2019-2020 naar het voortgezet onderwijs uitstroomden zaten na 3 jaar op, onder of boven het schooladvies:

VMBO-K: 2 leerlingen
Op advies 0 leerlingen
Onder advies 1 leerling
Boven advies 1 leerling

VMBO-(G)T: 10 leerlingen
Op advies 8 leerlingen
Onder advies 2 leerlingen
Boven advies 0 leerlingen

HAVO: 6 leerlingen
Op advies 5 leerlingen
Onder advies: 0 leerlingen
Boven advies: 1 leerling

VWO: 9 leerlingen
Op advies 8 leerlingen
Onder advies: 1 leerling
Boven advies: 0 leerlingen

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om een sociaal veilig klimaat te creëren, zet de school meerdere met elkaar samenhangende interventies, programma’s en methoden in op individueel niveau, op klassikaal niveau en op schoolniveau. Ook betrekt de school de ouders en de omgeving bij de aanpak.

De IB’er en directie worden nadrukkelijk betrokken bij de aanpak. De directeur heeft hier een voortrekkersrol in. Wij hebben voor de sociaal emotionele ontwikkeling gekozen voor de wetenschappelijk onderbouwde methode ‘Kwink’.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Pedagogisch
  • Maatschappelijk
  • Levensbeschouwelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie concludeert dat de kwaliteit van het onderwijs op De Schakel op alle onderzochte onderdelen op orde is. De inspectie ziet derhalve geen enkele aanleiding tot aanpassing van het eerder voor de school vastgestelde toezichtarrangement. Voor de school blijft derhalve het basisarrangement gehandhaafd (Citaat uit de conclusie van het inspectierapport van februari 2013).

Terug naar boven