Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groep 1-2-3 is een combinatie en noemen we Unit 1. Groep 4 t/m 8 werken in Unit 2 over twee lokalen met twee leerkrachten. De instructies en werkplekken vinden verspreid plaats over de twee lokalen en de hal. Unit T is de Taalklas voor de eerste opvang anderstaligen. Tussen de units vindt ook samenwerking plaats waarbij leerlingen in een andere unit kunnen werken en leren.
De Rembrandt van Rijnschool is een openbare basisschool. Dat betekent;
-dat wij kinderen toelaten, ongeacht hun afkomst, levensovertuiging of godsdienst;
-dat wij de levensovertuiging of godsdienst van al onze kinderen respecteren;
-dat wij respect hebben voor onze multiculturele samenleving en hierover met elkaar willen leren.
Ons onderwijs focust op het werken aan persoonlijke ontwikkeling en leeropbrengsten via heldere doelen voor vaardigheden op het gebied van zelfstandigheid, vrijheid/verantwoordelijkheid, reflectie en samenwerken. De hiervoor genoemde Daltonpijlers zijn kenmerkend voor de manier waarop wij ons onderwijs vormgeven.
Wij bieden een goede onderwijsleerplek aan voor alle leerlingen. Leerlingen met dyslexie of lees/taalproblemen is voor de Rembrandt van Rijnschool geen probleem. Wij kunnen de lessen, instructies en materialen zodanig aanpassen, dat ze tegemoet komen aan de specifieke onderwijsbehoeftes van die kinderen en zodat zij zoveel mogelijk onderwijs kunnen genieten binnen hun eigen groep. Onze specialiteit is het aanbod voor NT2 leerlingen. Wij hebben een speciale klas voor leerlingen die korter dan 1 jaar in Nederland zijn (eerste opvang anderstaligen).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We werken op een aantal vakgebieden methode overstijgend en willen dit de komende jaren verder uitbreiden. Hiermee vergroten we eigenaarschap bij leerlingen en kunnen we veel doelgerichter inspelen op onderwijsbehoeftes van leerlingen.
Onze school is geen VVE-school. We werken echter wel samen met peuterspeelzaal en kinderdagverblijven in de buurt voor voor- en vroegschoolse educatie. In de kleutergroep en de midden- en bovenbouwgroepen is daarnaast veel aandacht voor een brede ontwikkeling van kinderen, zowel op cognitief als op sociaal vlak.
Het goed Nederlands leren spreken en begrijpen valt onder taalontwikkeling. In de kleutergroep gebeurt dit veelal in de kring, tijdens spel en tijdens het werken met ontwikkelingsmaterialen. Voorgelezen boeken of behandelde woorden die bij een thema horen, worden regelmatig in een kleiner groepje herhaald. Ook in de midden- en bovenbouwgroepen is hier aandacht voor door veel aandacht te besteden aan lezen, schrijven, taal en woordenschat.
Voor het bevorderen van de woordenschat kunnen wij tevens gebruik maken van materialen en kennis van collega-scholen binnen Stichting Klasse. Ook hebben wij op onze school een klas voor nieuwkomers. Deze klas is speciaal voor kinderen die net in Nederland zijn en dus veel begeleiding nodig hebben bij het leren van de Nederlandse taal. Tevens hebben wij de Schakelklas in Woerden. Dit is een voorziening voor kinderen uit kleutergroepen van alle Woerdense scholen die extra taalondersteuning nodig hebben.