Christelijke basisschool De Emma

Vredenseweg 170 7113 AE Winterswijk Henxel

  • Schoolfoto van Christelijke basisschool De Emma
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool De Emma
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool De Emma
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool De Emma
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool De Emma

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang naar het voortgezet onderwijs

Eind groep 7 zijn er gesprekken met u, als ouders, de leerkracht van uw kind en uw kind om alvast eens te gaan kijken wat de mogelijkheden van uw kind zullen zijn. Na de voorlichting op school en het bezoeken van de open dagen, heeft u voor 1 maart een gesprek, waarin de leerkracht een advies geeft t.a.v. van de mogelijkheden van uw kind. Op grond van de keuze van de ouders melden wij uw kind aan bij de betreffende school.  Het schooladvies is leidend bij de plaatsing van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Daarna vindt de kennismaking op de nieuwe school plaats. De leerkracht maakt een onderwijskundig rapport voor de nieuwe school, dat met de ouders besproken wordt.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het heel belangrijk dat een kind zich geaccepteerd en prettig voelt in de klas. We willen borg staan voor een goed pedagogisch klimaat, dat zich kenmerkt door een ontspannen sfeer, vertrouwen, goede samenwerking en een positieve benadering. Ieder schooljaar beginnen we met de groepsvormende weken. Dit om het groepsgevoel te versterken. Deze worden na 6 weken afgesloten met een activiteit waarin alle kinderen aan elkaar laten zien wat ze in deze weken geleerd en gemaakt hebben. Taakspel is een methodiek die we toepassen, die ervoor zorgt dat de leerkracht vooral aandacht besteedt aan het gewenste gedrag waardoor een gunstig leerklimaat ontstaat. Daarnaast volgen we de kinderen m.b.v. het digitale volgsysteem Kanvas en we werkenplanmatig aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.Voor het optimaal functioneren van kinderen en het ontwikkelen van hun talenten zijn vaardigheden als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en van je fouten leren, onmisbaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verbondenheid
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven