IKC St. Vitus

Dwingeloweg 19 9671 KA Winschoten

  • Vol trots laten wij u de plek zien waar ontwikkeling in opvang en onderwijs samenkomen voor kinderen van 0 t/m 12 jaar!!
  • Vieren is een belangrijk item van onze identiteit.
  • In de workshops kunnen kinderen allerlei verschillende interesses/talenten ontdekken bv Groninger landschap, koken , padelles, dansen enz.
  • Spelen is leren, leren is spelen! 
Spel is de manier om te zorgen dat kinderen vaardigheden opdoen om succesvol te ontwikkelen.
  • Vanuit de klassenvergadering is er een structureel overleg met de directeur door de leerlingenraad.

Het team

Toelichting van de school

Inmiddels zijn we gestart met de doorontwikkeling naar een Integraal Kindcentrum. Hierdoor is het team van de IKC St. Vitus uitgebreid met Pedagogisch Professionals. Het huidige team bestaat uit 9 groepsleerkrachten, 1 leerkracht ondersteuner, 3 onderwijsassistenten, 1 vakleerkracht gym, 8 pedagogisch professionals, 3 vrijwilligers, een IB-er en een leidinggevende. De leeftijden zijn divers en in het team zijn zowel mannen als vrouwen werkzaam op deze locatie.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van de leerkrachten vangen we dit op door het intern op te lossen of gebruik te maken van slim, een organisatie die invalleerkrachten proberen te regelen.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de onderbouw van groep 1 t/m eind groep 3 bieden we een thematisch beredeneerd aanbod. Elke 3/4 weken werken de kinderen binnen een thema aan hun doelen. Wat ons onderscheid ten opzichte van andere scholen, is dat we de groepen 2/3 als een bewuste combinatiegroep organiseren. Hierbij bieden we de kinderen speel/ ontwikkeltijd in één lokaal. Een unieke situatie die heel succesvol is. 

Vanaf groep 4 werken de kinderen in leerlijnen en krijgen zij hun leerstof op maat aangeboden. Dit betekent voor een aantal leerlingen dat ze groepsoverstijgend werken afhankelijk van hun ontwikkeling. Zo is er een "plus-klas" (extra instructie) voor leerlingen die cognitief meer uitgedaagd moeten worden en een "klus-klas" voor leerlingen die meer praktisch ingesteld zijn.


Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs wordt in de onderbouw middels een beredeneerd aanbod aangeboden. 

In de onderbouw wordt anders gewerkt dan in de andere groepen. De onderbouwlokalen zijn rijk ingerichte lokaal. De verschillende vakken komen in een betekenisvolle situaties (thema's) aan de orde volgens een beredeneerd aanbod. Deze thema's duren ongeveer 6 weken. In het lesrooster worden verschillende  leer- en vormingsgebieden onderscheiden. In de dagelijkse praktijk is dit voor de kinderen nauwelijks merkbaar. Een kind dat speelt in de huishoek is tegelijkertijd bezig met taalontwikkeling. Wanneer een kind speelt met  lotto is het betekenisvol bezig met letters/cijfers. Wanneer een kind in scheerschuim golven maakt is het spelenderwijs bezig met voorbereidend schrijven. De betrokkenheid van kinderen wordt vergroot door hen betekenisvolle activiteiten, samenwerkingsvormen en een uitdagende leeromgeving aan te bieden. Door observatie en registratie volgen we de ontwikkeling van het jonge kind voortdurend

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wettelijke bepalingen:

Voor geen enkel leer of vormingsgebied in het primair onderwijs bestaat een verplichte lessentabel. De Wet Primair Onderwijs geeft wel aan welke vakgebieden moeten worden gegeven., maar zegt niets over het aantal uren. Er moet echter wel voldoende tijde ingepland worden om de algemene doelstellingen en kerndoelen te realiseren. -> taalarm gebied -> dus extra uren voor woordenschat / lezen.

Aantal lesuren per leerjaar op de basisschool:

Het aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is op alle basisscholen 7520 uur; in de eerste 4 leerjaren 3520 uur (onderbouw) de laatste 4 leerjaren (bovenbouw) is dit 3760 uur. De resterende 240 uur kunnen flexibel inzetten. Het les- en vakantierooster zijn hierop afgestemd.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20.01

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de provincie Groningen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20-01. Het samenwerkingsverband PO 20.01 is onderverdeeld in 5 deelverbanden: gemeente Groningen, West, Noord, Zuid-Oost en het gespecialiseerd onderwijs. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.  

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.  

De school hoeft het niet alleen te doen.

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam hulp te vragen om mee te kijken. Het eigen onderwijsondersteuningsteam bestaat uit orthopedagogen en specialisten. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.  

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. We hebben het dan over het Speciaal Basis Onderwijs en het Speciaal Onderwijs.  Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.  

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: swv 20-01 Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen de St Vitus zijn we een aanbod aan het ontwikkelen voor meer-en hoogbegaafdheid. De leerkrachten zijn geschoold in Levelwerk en werken met het signaleringssysteem SIDI PO.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Sinds 2011 heeft de school een eigen peuteropvang "De Leeuwtjes" en sinds februari 2019 zijn wij door ontwikkeld naar het éérste IKC in Winschoten. Kinderen kunnen vanaf hun geboorte een of meerdere dagdelen terecht in onze kinderopvang. Daarnaast bieden we peuteropvang, voor en na- schoolse opvang. Hierin staat het spelen centraal waarbij kinderen leren van en met elkaar. Door regelmatig overleg tussen de pedagogische medewerkers  en de leerkrachten zorgen wij voor een doorgaande ontwikkelingslijn. De thema's zijn op elkaar afgestemd en de ruimtes zijn voor de verschillende doelgroepen ingericht. Voor meer informatie kunt u terecht bij de leidsters of de directeur van de school.

Terug naar boven