IKC St. Vitus

Dwingeloweg 19 9671 KA Winschoten

  • Vol trots laten wij u de plek zien waar ontwikkeling in opvang en onderwijs samenkomen voor kinderen van 0 t/m 12 jaar!!
  • Vieren is een belangrijk item van onze identiteit.
  • In de workshops kunnen kinderen allerlei verschillende interesses/talenten ontdekken bv Groninger landschap, koken , padelles, dansen enz.
  • Spelen is leren, leren is spelen! 
Spel is de manier om te zorgen dat kinderen vaardigheden opdoen om succesvol te ontwikkelen.
  • Vanuit de klassenvergadering is er een structureel overleg met de directeur door de leerlingenraad.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft een advies  voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort een leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverweg. De school heeft bij heroverwegen het recht om het advies niet aan te passen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

Opbrengsten van de school

De resultaten van de kinderen volgen we binnen een volgsysteem. Aan het eind van groep 8 maken de kinderen een eindtoets. De resultaten van de gehele basisschoolperiode geven een goed beeld van de uitstroom naar het voortgezet onderwijs. De eindtoets is een hulpmiddel en geen doel. De leerlingen van onze school stromen uit naar verschillende mogelijkheden binnen het voortgezet onderwijs. Wij kijken altijd naar het 'individuele kind' met als doel zo goed mogelijk te verwijzen

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgende leerlingen middels de leerlijnen in Parnassys. De resultaten worden teambreed regelmatig besproken zowel tijdens de groepsbesprekingen als tijdens de inhoudelijke zorgvergaderingen.

De resultaten van de kinderen volgen we, vanaf groep 3, binnen het Cito- leerlingvolgsysteem. Aan de hand van al deze  gegevens brengen we onderwijsbehoefte in kaart van alle leerlingen. 

Twee keer in het jaar maakt de intern begeleider een overzicht waar de school m.b.t. de resultaten staat en wordt dit binnen het team besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

 De schooladviesprocedure is opgenomen in het document vervolgonderwijs.

In groep 7 wordt een voorlopig advies gegeven. In februari groep 8 wordt het definitief advies gegeven. Deze adviezen zijn gebaseerd op het leerlingvolgsysteem, de observaties van de leerkrachten en de plaatsingswijzer. De adviezen worden doorgesproken met de interne begeleider en gecommuniceerd met ouders. 

Voor informatie over de bezwaarprocedure kunt u contact opnemen met de directeur van de school.

De adviezen voorgezet onderwijs schooljaar 2022-2023 zijn als volgt:

  • Havo/VWO 1x
  • Havo 2x
  • Vmbo TL 1x
  • Vmbo KB 1x
  • Vmbo KB 6x

Deze adviezen zijn passend bij het beeld  en de verwachtingen van de leerlingen van de afgelopen jaren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Ons motto luidt dan ook: ‘Samen maken we er een fijne school van!’

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden/ positief
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft in de periode mei-juni 2019 een vierjaarlijks onderzoek uitgevoerd bij Primenius.

In een vierjaarlijks onderzoek staat de volgende vraag centraal: is de sturing op kwaliteit op orde en is er sprake van deugdelijk financieel beheer?

Het onderzoek wordt uitgevoerd aan de hand van vier deelvragen:

1. Heeft het bestuur doelen afgesproken met de scholen, heeft het voldoende zicht op de onderwijskwaliteit en stuurt het op de verbetering van de onderwijskwaliteit?

2. Heeft het bestuur een professionele kwaliteitscultuur en functioneert het transparant en integer?

3. Communiceert het bestuur actief over de eigen prestaties en ontwikkelingen en die van zijn scholen?

4. Is het financieel beheer deugdelijk?

De beoordeling van het gehele onderzoek was voldoende.

Voor de St Vitus zijn de onderstaande specifieke onderdelen beoordeeld:

Didactisch handelen - Voldoende ( bv. hoe leegt de leerkracht uit)

Pedagogisch klimaat  - Goed (bv hoe is de sfeer en hoe helder zijn regels en afspraken)

Kwaliteitszorg -Voldoende ( systematisch resultaten en opbrengsten evalueren en weer bijstellen)

Kwaliteitscultuur - Goed ( gezamenlijk werken aan de kwaliteit van ons onderwijs. Iedereen is betrokken)

Verantwoording en dialoog - Voldoende (verantwoording naar ouders en bevoegd gezag dmv schoolgids, schooljaarplan, schooljaarverslag ) 

Terug naar boven