Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op obs De Waterlelie werken we in principe met het leerstofjaarklassensysteem vanaf groep 3. Door de leerlingaantallen per groep kan het voorkomen dat we te maken krijgen met combinatiegroepen. In de onderbouw hebben we bewust gekozen voor het werken in combinatiegroepen 1/2. We kunnen op deze manier een betere verdeling maken t.a.v. het aantal kinderen, de jongens en de meisjes, broertjes en zusjes en kinderen die meer aandacht nodig hebben. Bovendien leren leerlingen zelfstandig te werken, elkaar te helpen en beter rekening met elkaar te houden.
Wij proberen alle kinderen zoveel mogelijk op zijn of haar eigen niveau te bedienen en rekening te houden met de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Dit geldt zowel voor kinderen die boven het gemiddeld nivau presteren, voor kinderen die in hun ontwikkeling achter blijven en natuurlijk ook voor de basisgroep.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het kind staat centraal op de Waterlelie. Ieder kind is uniek en wij proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij de talenten en kwaliteiten van ieder kind. Samen met het kind en de ouders geven we richting aan de route van het kind.
We willen de komende jaren nóg meer inspelen op de behoeftes van de leerlingen. Wat heeft een ieder nodig en hoe kunnen we dit bieden?
Er is sprake van een convenant met de naastgelegen peuterspeelzaal en KIWI. Het convenant gaat over zaken die afgesproken zijn tussen de gemeente en de schoolbesturen, zoals:
- tenminste 4 dagdelen per week VVE
- het gebruik van effectieve VVE programma's ( Kleuterplein)
- gebruik van leerlingvolgsysteem dat gekoppeld is aan het leerlingvolgsysteem van de basisschool (cito en leerlijnen)De peuterzaal wil ook met leerlijnen jonge kind gaan werken.
Dit alles om een doorgaande lijn te bevorderen:
- qua aanbod
- qua pedagogisch en educatief handelen
- qua begeleiding en zorg
- warme overdracht van voor- naar vroegschool