Dalton Kindcentrum de Tweemaster

Piet Heinlaan 19 9675 AZ Winschoten

Schoolfoto van Dalton Kindcentrum de Tweemaster

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op Dalton Kindcentrum de Tweemaster hebben de leerlingen in 22-23 voor de laatste keer de CITO Eindtoets gemaakt (vanaf schooljaar 23-24 wordt dat de doorstroomtoets). De resultaten zeggen iets over de behaalde prestaties op het gebied van taalverzorging, rekenen en lezen. Het eindresultaten van alle scholen in Nederland ligt tussen 500 en 550. Het landelijk gemiddelde was 534,9.

In het schooljaar 2020/2021 was de gemiddelde score 530,9. In schooljaar 2021/2022 was dit 537 en in 2022/2023 was dit 532,4. Als we kijken naar het overzicht m.b.t. de laatste 3 schooljaren, zien we dat er een kleine daling zichtbaar is ten opzichte van schooljaar 2021-2022. Wel zijn zowel de schoolnorm als de behaalde referentieniveaus voldoende.

Dit schooljaar 2022-2023 heeft de school net onder het landelijk gemiddelde gescoord m.b.t. de Cito Eindtoets. Het gemiddelde van de referentieniveaus 1F en 1S/2F over 3 jaar is boven de ondergrens. We scoren dan ook boven onze schoolnorm. Als we het per vakgebied bekijken dan zien we dat rekenen en begrijpend lezen dit schooljaar onder de schoolnorm zijn.

Van de huidige groep 8 -23 lln. schooljaar 22-23, zien we dat de volgende resultaten op de Cito Eindtoets zijn behaald.

  • Lezen: 21 leerlingen 1F niveau en 18 leerlingen 2F niveau.
  • Taalverzorging: 22 leerlingen 1F niveau en 12 leerlingen 2F niveau.
  • Rekenen: 22 leerlingen 1F niveau en 9 leerlingen 1S niveau.  

Wij concluderen dat onze huidige groep op de Cito Eindtoets beneden verwachting heeft gepresteerd, met name de leerlingen die naar HAVO gaan. Zij hebben meer richting TL niveau gescoord, dan op HAVO niveau. Als we kijken naar de groei m.b.t. de jaarlijkse Citotoetsen en de Entreetoets, waren de verwachtingen hoger. Ondanks het resultaat blijven wij bij ons kansrijk advies, aangezien de leerlingen het niveau wel op meerdere toetsen hebben laten zien. Wij verwachten ook dat, de leerlingen zeer zeker met het juiste niveau de basisschool gaan verlaten.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Dalton Kindcentrum de Tweemaster worden de Cito LOVS-toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 8 en wordt van 23-24 in groep 8 de doorstroomtoets afgenomen. Al deze toetsen geven de school een goed beeld van de ontwikkeling van de kinderen. De toetsen van Cito worden jaarlijks twee keer afgenomen en geanalyseerd. Mede op basis hiervan bepalen we welke aanpak en leerstof een kind nodig heeft. Daarnaast volgen wij dagelijks de ontwikkeling van de kinderen door o.a. observeren, nakijken en beoordelen van het gemaakte werk en toetsen.

Ook nemen we jaarlijks de NSCCT (een capaciteitentest) af in de groepen 4, 6 en 8. Met deze toets krijgen we een objectief beeld van de mogelijkheden van ieder kind. Het kan ons helpen bij de begeleiding en de advisering van uw kind richting het voortgezet onderwijs. De afname duurt slechts een uur en voor de kinderen is er geen specifieke voorbereiding nodig. De toets mag niet door de eigen leerkracht worden afgenomen. Bij ons op school doet de IB-er dit en is hiervoor ook geschoold. Voor meer informatie over de NSCCT verwijzen wij u naar de website: https://www.diatoetsen.nl/basisonderwijs/nscct/

In de toetskalender wordt aangegeven welke toets-(en) wanneer worden afgenomen en in welke groepen. Door middel van een leerlingvolgsysteem verzamelen en registreren we regelmatig de leervorderingen over langere perioden. Dit geeft de leerkracht de mogelijkheid om hun onderwijs aan te passen aan de vaardigheden uit de groep. Het leerlingvolgsysteem heeft dus een signaleringsfunctie. Deze functie komt het best uit de verf als de prestaties van de leerlingen kunnen worden afgezet tegen een vastgestelde norm. Voldoet de leerling niet aan de norm of denkt de leerkracht dat er bij een leerling meer cognitieve mogelijkheden zijn, dan zullen de prestaties verder worden geanalyseerd. Voor deze leerling moet een beter passend onderwijsaanbod gemaakt worden. Indien meer informatie nodig is, kan de groepsleerkracht in overleg met de IB-er aangeven, dat voor de leerling nader onderzoek nodig is. Een leerlingvolgsysteem geeft dus ook informatie over het gegeven onderwijs en kunnen we de leerstof en werkvormen aanpassen.

Van ieder kind worden de gegevens bijgehouden in ParnasSys. Voor de groepen 1 en 2 worden de leerlijnen in ParnasSys bijgehouden. Twee keer per jaar vinden er leerlingbesprekingen plaats, samen met de IB-er en de leerkracht. Drie keer per jaar vinden er voor onderbouw en bovenbouw groepsbesprekingen plaats. Dit is samen met de IB-er. 

Tijdens de oudergesprekken voor de groepen 1 t/m 8 bespreken we de resultaten met de ouders. Indien daartoe aanleiding is, worden ouders tussentijds uitgenodigd voor een gesprek. Als ouders zelf behoefte hebben aan een gesprek, zijn ze altijd welkom. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ieder jaar plannen we een informatieavond voor de ouders van groep 8. Op deze informatieavond krijgt u o.a. informatie over de middelbare school en de procedure van verwijzing in groep 8. Bij deze procedure horen verschillende toets momenten zoals de Cito eindtoets, de NSCCT, de provinciale Plaatsingswijzer, maar ook de verwijsgesprekken met de leerkracht van groep 8 en voorlichting vanuit de middelbare school. Verder bezoekt groep 8 het "Dollard College", een school voor voortgezet onderwijs. Alle leerlingen krijgen aan het begin van het schooljaar een VO-gids mee. Ook is het mogelijk dat enkele leerlingen open dagen bezoeken, georganiseerd door andere scholen voor voortgezet onderwijs. Indien u aanvullende informatie wenst over verschillende scholen voor voortgezet onderwijs, dan kunt u de zgn. regiogidsen kwaliteitskaarten Voortgezet onderwijs opvragen. De informatie is bedoeld voor ouders van leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs

Uitstroom PO-VO

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets.

De wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar de middelbare school. Dit zijn maatregelen: 

  • De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.
  • Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.
  • Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:
  • Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso
  • Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.

Indien de basisschool moeite heeft om een eindadvies te formuleren kan (vanaf groep 7) ondersteuning worden ingeroepen via het zogenoemde DUB overleg (overleg waarbij de orthopedagogen van het VO Pontis (voorheen het Dollard College) en BO aanwezig zijn). Ouders moeten hiervoor schriftelijk toestemming geven. Daarnaast is het nog mogelijk om advies te vragen via het ECT (expertise- en consultatieteam) van het SWV. In heel complexe situaties kan ook nog een "Meerpartijen- overleg" georganiseerd worden. Meer informatie hierover is te vinden op: www.passendonderwijsgroningen.nl.

Alle schoolverlaters doen mee aan de verplichte doorstroomtoets, die in de eerste twee weken van februari wordt afgenomen. Op SOOOG –niveau is er voor gekozen dat alle basisscholen binnen de Stichting de doorstroomtoets van Cito afnemen. Op basis van de resultaten, mag het schooladvies (in overleg met ouders) naar boven worden aangepast (naar beneden mag niet, tenzij ouders/leerling dat zelf wensen). Het (evt. aangepaste/heroverwogen) schooladvies is leidend bij de toelating tot het voortgezet onderwijs voor vmbo, havo en vwo. Dit geldt niet voor pro-adviezen. Voor deze leerlingen bepaalt (vanaf 1-1-2016) de Praktijkschool zelf of een leerling toelaatbaar is tot hun school. De praktijkschool bepaalt in welke (schakel) klas de leerling wordt geplaatst.

De PO scholen maken gebruik van de Overstapservice Onderwijs (OSO), waarmee de gegevens (OPP, toetsgegevens en NAW) via een beveiligde verbinding digitaal worden overgedragen aan de VO-school. De resultaten van de doorstroomtoets worden hier later aan toegevoegd. De score op de doorstroomtoets fungeert als enig onafhankelijk tweede gegeven naast het schooladvies bij de toelating tot het VO. Naast de doorstroomtoets mag het VO geen andere gegevens (bijvoorbeeld intelligentieonderzoek) gebruiken of eisen. De ouders zijn verantwoordelijk voor de aanmelding bij het VO. Voorafgaand aan de plaatsing in het VO vindt indien, gewenst of noodzakelijk geacht, een gesprek plaats tussen de basisschool en het VO (warme overdracht). Op de site van SWV PO 20.01 staat een stappenplan overgang PO-VO voor meer informatie. Daarnaast ligt het protocol PO-VO ter inzage op school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Omdat we een goed klimaat op school belangrijk vinden en ervan uitgaan dat een prettige, veilige sfeer voorwaarde is voor het leren, besteden we veel aandacht aan dit onderdeel. Ouders, leerkrachten en kinderen streven naar een fijn klimaat binnen de school. Iedere week besteden we hier tijd aan in de vorm van KiVa-lessen. Aan de orde komen onderwerpen die ervoor zorgen dat we gezamenlijk streven naar een fijne sfeer op school en in de groepen. Tevens proberen we u op de hoogte te houden over de thema's waar aan gewerkt wordt via Social Schools. Zo kunt u thuis ook met uw kind hierover praten. 

Ondanks dat we veel aandacht besteden aan het sociale component (hoe ga je om met anderen, hoe wil je zelf "behandeld" worden etc.) en wij pesten in geen enkel geval tolereren, kan het toch voorkomen dat er gepest wordt. Als dit het geval is, dan handelen we volgens ons sociale veiligheidsprotocol en zorgen we samen met de ouders voor een oplossing voor het pesten.

Wij zijn sinds 2015 een KiVa-school en sinds 2022 gecertificeerd KiVa-school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ieder kind is uniek
  • Veiligheid
  • Openheid & goede sfeer

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Inspectie en vierjaarlijks bestuursonderzoek

De Inspectie van het Onderwijs heeft in november en december 2022 een vierjaarlijks onderzoek uitgevoerd bij SOOOG. In dit onderzoek stonden de volgende onderzoeksvragen centraal:

  • Waarborgt het bestuur met zijn (be)sturing de kwaliteit op de scholen?
  • Is er sprake van deugdelijk financieel beheer?
  • Heeft het bestuur ambities gericht op de verdere ontwikkeling van de scholen en dragen deze bij aan de kernfuncties van het onderwijs?
  • Realiseert het bestuur samen met de scholen de doelen voor kwaliteit?
  • Bevordert het bestuur de kwaliteitscultuur?
  • Evalueert, analyseert en verantwoordt het bestuur zich over de gerealiseerde doelen?   

Uit het onderzoek is gebleken dat SOOOG haar kwaliteitszorg en financieel beheer goed op orde heeft. Alle kwaliteitsstandaarden op bestuursniveau zijn met de hoogste beoordeling zijnde, ‘Goed’, gewaardeerd. De inspectie trekt deze conclusie omdat ze bij het bestuur een grote mate van deskundigheid, professionaliteit, betrokkenheid en kwaliteitsbewustzijn hebben aangetroffen, die doorwerkt in de onderwijskwaliteit en de financiële stabiliteit van de scholen. Het bestuur waarborgt de kwaliteit op de scholen en voert deugdelijk financieel beheer. Ook dragen de ambities van het bestuur, gericht op de verdere ontwikkeling van de scholen, bij aan de kernfuncties van het onderwijs. Tot slot is de samenwerking, verantwoording en dialoog met interne en externe stakeholders goed en het bestuur betrekt de uitkomsten hiervan bij de analyse en evaluatie van de doelen.

Terug naar boven