Op school kunnen problemen ontstaan tussen ouder(s)/verzorger(s) of leerlingen en medewerkers van de school. Een verschil van inzicht kan geen kwaad als er maar over gesproken wordt met de direct betrokkenen. Daarom worden verschillen in inzicht bij voorkeur in onderling overleg bijgelegd.
Soms lukt dat niet of is een meningsverschil van dien aard, dat iemand hierover een klacht in wil dienen. Een klacht kan het beste eerst kenbaar gemaakt worden bij de schoolleiding. Mogelijk kan deze dan direct verholpen worden.
Als dat geen oplossing biedt, treedt de klachtenregeling van SOOOG in werking. De regeling beschrijft de procedure voor het indienen en behandelen van de klacht. De klachtenregeling ligt ter inzage op school en is daarnaast digitaal beschikbaar via de website van SOOOG www.sooog.nl onder de rubriek ‘informatie’.
SOOOG is voor de behandeling van klachten aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Zowel leerlingen, ouder(s)/verzorger(s) als personeelsleden kunnen een klacht voorleggen aan de LKC. De LKC biedt verschillende mogelijkheden om de klacht te behandelen en op te lossen. Een medewerker van Onderwijsgeschillen neemt contact op met de klager en het schoolbestuur of degene over wie is geklaagd en bespreekt dan welke route het beste gekozen kan worden om de klacht op te lossen. Dit gesprek kan leiden tot interne klachtbehandeling door het schoolbestuur of de school, mediation of een formele procedure bij de Commissie. Meer informatie over de mogelijkheden en de procedure bij de LKC vindt u op www.onderwijsgeschillen.nl
Onderwijsgeschillen biedt ook mediation aan voordat er een officiële klacht bij de LKC is ingediend. U kunt dan tot een oplossing voor een (dreigend) conflict komen met behulp van een mediator van Onderwijsgeschillen en zo een formele procedure voorkomen. Om te bespreken of mediation tot de mogelijkheden behoort kunt u contact opnemen met de Mediationdesk van Onderwijsgeschillen.
Wij hechten er aan dat klachten zorgvuldig worden behandeld. Klachten van verschillende aard proberen we via een stappenplan op te lossen. Dit stappenplan is toegevoegd als bijlage. Advies over de te zetten stappen of vragen over het stappenplan kunnen worden gesteld aan de schoolvertrouwenspersoon.
* Het staat eenieder vrij rechtstreeks contact op te nemen met de Landelijke Klachtencommissie of met de Commissie van Beroep. De ervaring leert echter dat men in de regel pas een klacht in behandeling neemt, nadat de interne procedure is verlopen.
Belangrijke adressen
Contactpersoon van ons Kindcentrum (met betrekking tot de klachtenprocedure):
Naam: Suzanne Bouman Telefoonummer: 0597414277
SOOOG Interne klachtencoördinator
Postbus 65
9670 AB WINSCHOTEN
Telefoonnummer: 0597-453980
E-mail: [email protected]
De interne klachtencoördinator verwijst door naar het juiste orgaan voor de klacht of er wordt door middel van bemiddeling gezocht naar een oplossing.
SOOOG
Bevoegd gezag
Postbus 65
9670 AB WINSCHOTEN
Externe Vertrouwenspersoon van de organisatie:
Mevrouw Judith Visser
Het Vertrouwensbureau
De Gang 1A
9531 JK Borger
E-mail: [email protected]
De externe vertrouwenspersoon kan bemiddelen tussen school en klager, begeleiding bieden bij de klachtenprocedure en begeleiden melding bij politie/justitie.
Onderwijsgeschillen:
> Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC)
> Mediationdesk
Gebouw Woudstede, Zwarte Woud 2, 3524 SJ UTRECHT Postbus 85191, 3508 AD UTRECHT
Website: www.onderwijsgeschillen.nl
Telefoonnummer: 030-280 95 90
E-mail: [email protected]
Vertrouwensinspecteur inspectie van het onderwijs:
- voor meldingen over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, psychisch en fysiek geweld discriminatie en radicalisering kan contact opgenomen worden met een vertrouwensinspecteur van de inspectie van het onderwijs via: Telefoonnummer: 0900-111 31 11 (lokaal tarief) of website www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/vertrouwensinspecteurs
Privacywetgeving
SOOOG heeft te maken met een strengere privacywetgeving. Deze Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is van kracht gegaan op 25 mei 2018. Deze wet moet er voor zorgen dat bij het vastleggen van persoonsgegevens de privacy gewaarborgd is. Dat geldt dus ook voor SOOOG. Het moet duidelijk zijn met welk doel de gegevens worden bewaard en de veiligheid van de opgeslagen data moet gewaarborgd worden. Alle medewerkers hebben een medewerkersovereenkomst ondertekend waarin zij zorg dragen voor de naleving van de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder in ieder geval begrepen de wet- en regelgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens, zoals de Wet bescherming persoonsgegevens. Op alle persoonsgegevens rust een geheimhoudingsplicht. Het privacyreglement is te vinden op de website www.sooog.nl van onze stichting onder de rubriek ‘informatie’.