Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We hanteren op school een toetskalender. Deze geeft een overzicht van de af te nemen ‘methodeonafhankelijke toetsen’. We maken hierbij gebruik van Cito (Centraal Instituut voor ToetsOntwikkeling) toetsen.
Het tijdstip van afname ligt vast in een toetskalender: halverwege het schooljaar, middentoetsen = M, en eind van het schooljaar, eindtoetsen = E. Naast deze methode onafhankelijke toetsen, gebruiken we natuurlijk ook toetsen die bij de methoden horen.De opbrengsten (in vaardigheidsscore en referentieniveaus) worden twee keer per jaar door het team beoordeeld. De IB’er levert de gegevens aan. Op basis van de uitslagen en de analyse worden streefdoelen en verbeterpunten vastgesteld.
Schooladvies in groep 8
- De leerling in groep 8 krijgt het schooladvies voor de middelbare school aan het begin van het schooljaar.
De school brengt eerst een voorlopig advies uit.- Vervolgens maken de leerling de doorstroomtoets. Uit de toets volgt het toetsadvies.
- De leerling krijgt dan het definitieve advies
- De leerling meldt zich met dit advies bij de middelbare school.
Schooladvies: voor 1 of 2 schooltypes
De basisschool kan een schooladvies voor 1 schooltype (enkelvoudig) of voor 2 schooltypes (meervoudig) geven.
De mogelijke schooladviezen zijn:
- praktijkonderwijs;
- vmbo basisberoepsgerichte leerweg (vmbo bb);
- vmbo bb/vmbo kb;
- vmbo kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo kb);
- vmbo kb/vmbo gl-tl;
- vmbo gemengde/ theoretische leerweg (vmbo gl-tl);
- vmbo gl-tl/havo;
- havo;
- havo/vwo;
- vwo.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De slogan van De Wegwijzer is: je mag zijn wie je bent en groeien in je talent!
Talenten van kinderen liggen niet alleen op cognitief vlak maar ook op sociaal emotioneel, creatief en lichamelijk vlak. Op De Wegwijzer is er naast de cognitieve vakken veel aandacht voor de cultuurvakken, sociaal emotionele ontwikkeling en de lichamelijke ontwikkeling. De Wegwijzer vindt het belangrijk dat de kinderen zich sociaal en maatschappelijk ontwikkelen.
Onze gouden regels, die op elke locatie zichtbaar hangen, zijn:
- Wij respecteren elkaar en zorgen ervoor dat iedereen zich veilig voelt en zichzelf kan zijn;
- Wij gaan zorgzaam met elkaar en de spullen om;
- Wij zijn verantwoordelijk voor het effect van ons gedrag;
- We helpen elkaar zodat iedereen met plezier en rust kan werken;
- We lossen conflicten samen op.
Verificatieonderzoek op 17 mei 2022 van de inspectie:
De inspectie ziet geen reden voor een groot onderzoek.
De opmerkingen van de inspecteur:
- Bevlogen team
- Fijne dynamiek
- Veel informatie laten zien aan de inspecteur
- Fijne sfeer in de klassen
- Duidelijke afspraken klassenmanagement
- Co-teaching heel goed voor passend onderwijs
- Veel aandacht voor alle leerlingen
- Duidelijk een sfeer van samen leren en samen verbeteren
- Oorsprong gevoel is gegroeid
- Standaarden kwaliteitszorg zijn duidelijk, ook op leerkrachtniveau
- Leerkrachten spreken met trots over de school en het onderwijsconcept