Paulusschool

Roerdompstraat 76 6601 DL Wijchen

  • Samen zijn wij de Paulusschool
  • Vieringen zijn voor ons belangrijk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Paulusschool presteert boven het landelijk gemiddelde volgens de inspectienorm op de eindtoets 2021-2022.

Dit is met name te danken aan de goede werkhouding van de kinderen, met een sterke motivatie, betrokkenheid en zich verantwoordelijk voelen voor het eigen leren.

Het team en de kinderen werken planmatig en doelgericht om ook in de komende jaren een goed resultaat op de eindtoets te behalen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten zijn voor belangrijk omdat ze informatie geven over de ontwikkeling van de kinderen en de groepen als geheel.
Ze geven ook aan of de doelstellingen die we ons gesteld hebben gehaald zijn.
In februari analyseren de leerkrachten en het zorgteam de resultaten en trekken daar conclusies uit.
Verbeterplannen (individueel of voor de hele groep) worden dan eventueel gemaakt en in gang gezet.

Rapporten groepen 3 t/m 8:

Voor kinderen is het belangrijk om zicht te hebben op hun eigen ontwikkeling. Zo kunnen ze verantwoordelijkheid en gemotiveerd aan doelen werken. Daarnaast is het van belang dat ouders/verzorgers de ontwikkeling van hun kind kunnen volgen. Op de Paulusschool werken we mede daarom met rapporten waarin de voortgang op alle ontwikkelingsgebieden beschreven staat. 

In de bijlage bij de schoolgids is te lezen op welke momenten de kinderen een rapport ontvangen. 

Rapporten kleuters:

In maart ontvangen alle kleuters uit groep 1 en groep 2 een rapport. Uitzondering hierop zijn de kleuters die na 1 oktober in groep 1 gestart zijn. Zij ontvangen een kindverslag in plaats van een rapport.

Aan het einde van het schooljaar ontvangen alle kleuters uit groep 1 en groep 2 een rapport. Uitzondering hierop zijn de kleuters die na 1 januari in groep 1 gestart zijn. Zij ontvangen een kindverslag in plaats van een rapport.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uit de feedback die we als school krijgen over de resultaten van onze leerlingen blijkt dat we realistische schooladviezen afgeven.
Deze adviezen komen tot stand na zorgvuldig overleg met de leerkrachten van groep 6, 7 en 8, Interne Begeleider, directeur, kinderen en ouders. We bestuderen elk jaar de terugkoppelingsgegevens van het vervolgonderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We geven ons onderwijs vorm in een brede school, die midden in de samenleving staat. De school brengt verschillende denkbeelden bij elkaar en laat kinderen er op basis van gelijkwaardigheid over in gesprek gaan. Kinderen leren waarnemen hoe verschillende achtergronden tot anders denken en handelen kunnen leiden. De school leert hen vanuit dat inzicht eigen opvattingen te ontwikkelen. Je kunt beter met elkaar samenleven als je weet wat anderen beweegt.

Het programma van de Vreedzame school ondersteunt ons bij het bespreekbaar maken van achtergronden, waarnemingen en bij het aanleren van gedrag bij kinderen wat bijdraagt aan de sociale ontwikkeling en onderwijsbehoeften van leerlingen op dit gebied.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Veiligheid, Vertrouwen
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

We vergelijken de beoordelingen uit  het inspectierapport (2013) met de huidige situatie.

1. Kwaliteitsaspect 1 Opbrengsten       
De tussen -en eindopbrengsten zijn de afgelopen 2 jaar boven het landelijk gemiddelde.

2. Kwaliteitsaspect 2 Leerstofaanbod       
Voor leersterke kinderen wordt dit jaar de rekenmethode compact gemaakt en verrijkt.

3. Kwaliteitsaspect 5 Didactisch handelen       
De actieve rol van de kinderen is speerpunt in het huidige jaarplan (Zelfverantwoordelijk leren)

4. Kwaliteitsaspect 6 Afstemming   
We streven naar een groepsplan dat dynamisch is. Dus regelmatig aangepast wordt naar aanleiding van de toetsen en observaties

5. Kwaliteitsaspect 8 Zorg   
Interne begeleider en directeur vormen het zorgteam en komen wekelijks bij elkaar en bewaken de zorg. Daarnaast is er maandelijks zorgteamoverleg.

6. Kwaliteitsaspect 9 Kwaliteitszorg  
Naast de groepsbezoeken van de IB-er en de directeur is er een proces van intervisie gestart. Leerkrachten gaan bij elkaar in de groep     kijken en geven gerichte feedback.

Terug naar boven