Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In principe kan onze school alle leerlingen zonder toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs passend onderwijs geven. In geval van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften gaan wij samen met ouders en het Centrum Passend Onderwijs (CPO) van Kans & Kleur na wat de beste passende onderwijsplek is voor deze leerling op één van de basisscholen van Kans & Kleur. Soms is dat niet de school die het dichtst bij huis staat maar er is altijd een passende plek op één van onze scholen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Binnen het taalonderwijs een duidelijkere aanpak voor het woordenschatonderwijs.
- De begeleiding voor kinderen met meer- en hoogbegaafdheid duidelijker in een doorgaande lijn implementeren in de school.
Samenwerking
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang. We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school: De Eerste Stap. In het kader van de Brede school werken we samen met de wijkvereniging, de programmacommissie van de Brede school, een logopediste, een kinderfysiotherapeut en een ergotherapeut. Ook is de Unit het Jonge Kind van de Bolster (Speciaal Basisonderwijs) in het gebouw gehuisvest. Onze kleuterbouw en de Unit werken samen en wisselen expertise uit.
Visie op het onderwijs voor het jonge kind
Leerlingen leren door middel van spel. De leerkracht begeleidt, stimuleert en geeft impulsen in het spel. We geven doelgericht aandacht in de grote en kleine kring. Kleuters moeten kleuters mogen zijn. De leerkracht is positief naar leerlingen. Er is ruimte om zelf te ervaren en zelf te ontdekken/experimenteren.
Hoe zie je dit in de praktijk?
We werken thematisch waarbij de doelen uit de Parnassys leerlijnen van taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotioneel en spel aan bod komen. We volgen het kind in zijn/haar ontwikkeling. De leerlingen krijgen een actieve rol in het inrichten van de omgeving. Door goed met ouders te communiceren kunnen zij hier ook aan bijdragen. We spreken verwachtingen uit naar de leerlingen en ouders en schetsen een realistisch beeld. Leerlingen werken op niveau en daar mag verschil in zijn. We streven ernaar te differentiëren in aanpak en aanbod en zo aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van elke leerling. Indien nodig, werken we planmatig met individuele leerlingen of in kleine groepjes.