De Wereldweide

Clematisstraat 10 8091 VK Wezep

  • Interne verbouwing, nieuwe frisse uitstraling.
  • In de huishoek ontdekkend leren.
  • Werken aan opdrachten, samen overleggen. Leren van en met elkaar.
  • Spelen in de huishoek, om zo de wereld te ontdekken.
  • Welk doel heb jij voor jezelf gesteld de komende tijd?

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij hebben de eindtoets van IEP afgenomen in 2022-2023. De uitslag van de IEP-eindtoets geeft informatie over het referentieniveau dat de leerling beheerst én een advies voor het Voortgezet Onderwijs. De score op lezen, rekenen & wiskunde en taalverzorging als totaal en per vakgebied wordt voor een optimaal advies gewogen. De rapportage op de IEP-eindtoets bestaat uit: leerlingenrapporten, een groeps- en schooloverzicht.

In het schooljaar 2022-2023 is de uitslag van de IEP boven het landelijk gemiddelde. 25 % van de groep heeft een hogere score dan het advies. De adviezen zijn daarop aangepast. De inzet van de NPO-gelden voor één op één begeleiding en het werken met kleine groepjes, de instructie op niveau en de manier van werken als Dalton- en Showcaseschool met aandacht voor de mindset bij toetsen, heeft geleid tot hoge opbrengsten en daar zijn we tevreden mee en trots op.

Vanaf schooljaar 2023-2024 nemen we de doorstroomtoets van Cito af.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf augustus 2022 maken wij voor het volgen van de ontwikkeling van kleuters geen gebruik meer van schoolse toetsen met opgavenboekje, pen en papier. Wij doen dit aan de hand van observaties, hiervoor gebruiken wij de Parnassys Leerlijnen. 

Vanaf groep 3 volgen we de toetscyclus van Cito - Leerling in beeld. In onze toetskalender maken we afspraken over de data van afname van Rekenen en Wiskunde, Spelling, de DMT-toets en Begrijpend Lezen. We nemen de toetsen af in januari en juni. De resultaten worden geanalyseerd, waarna we vervolgstappen maken in de aanbieding van de leerstof. In de kindgesprekken reflecteren de leerkracht en de leerling op de opbrengsten en wordt bekeken wat er nodig is voor het vervolg. 

De resultaten worden in het team besproken om zo de schoolopbrengsten in beeld te krijgen. In de groeps- en leerlingbesprekingen met de intern begeleider wordt op groeps- en leerlingniveau  dieper ingegaan op de resultaten en worden interventies opgesteld.

De resultaten van de tussen- en eindtoetsen worden op de rapporten van de leerlingen vermeld en zijn onderdeel van de besprekingen met de ouders/verzorgers. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 krijgen de leerlingen van school een advies voor het vo. Dit wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkracht(en) van groep 7/8 in overleg met de interne begeleiding en directie. Bij het advies is o.a. de schoolloopbaan (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijv. observaties, methodetoetsen, halfjaarlijkse citotoetsen, gedrag en werkhouding.
Het advies wordt in een persoonlijk gesprek met leerling en ouder(s)verzorger(s) gedeeld voorafgaand aan de eindtoets van gr 8 en voordat de inschrijving bij het vo gedaan wordt (meestal maart). Op deze manier is er gelegenheid voor leerling en ouder(s)verzorger(s) om met de leerkracht van gedachten te wisselen, bijv. over hoe het advies tot stand is gekomen en hoe de verdere aanmelding bij het vo verloopt.
Als school vinden we het belangrijk hier aandacht voor te hebben. Als ouder(s)verzorger(s) het niet eens zijn met het advies, is er gelegenheid om in gesprek te gaan met de leerkracht, eventueel samen met de intern begeleider en/of de directie. In het uiterste geval kan daarbij verwezen worden naar de klachtenregeling van de school. 

In het schooljaar 2023-2024 gaan de leerlingen, die in 2022-2023 zijn uitgestroomd, naar de volgende vervolgopleidingen:

VMBO-GL - 12,5%

VMBO-TL - 12,5%

VMBO-TL /Havo - 37,5%

Havo - 25%

VWO - 12,5%

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Met het observatiesysteem ZIEN monitoren we de sociale opbrengsten van onze kinderen. 

Kinderen komen tot leren als er aan deze kernwaarden aandacht wordt besteed, kinderen zich veilig weten, betrokken zijn bij de school en zich goed voelen.

Naar aanleiding van de observatielijsten en vragenlijsten zijn de leerkrachten in gesprek met de kinderen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven