Sport IKC Het Startblok

Klapstraat 205 6931 CH Westervoort

Schoolfoto van Sport IKC Het Startblok

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sport IKC Het Startblok verantwoordt de eindopbrengsten van het onderwijs naar de onderwijsinspectie met de Cito Eindtoets. Deze zijn de afgelopen jaren voldoende gescoord t.o.v. de inspectie normen. De resultaten van de Cito Eindtoets van het schooljaar 2022-2023 zijn inmiddels ook officieel bekend gemaakt. Sport IKC Het Startblok scoort boven het landelijk gemiddelde en heeft een score van 535. Gezien de "weging" van onze schoolpopulatie kunnen we erg tevreden zijn met dit resultaat

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten van de kernvakken taal- en rekenen voor kleuters, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen & wiskunde worden gemeten met toetsen van het leerlingvolgsysteem "Leerling in Beeld". De resultaten van deze toetsen worden gelegd naast de resultaten van de methodegebonden toetsen. De leerkracht analyseert de gegevens en bespreekt deze met betrokken collega's en de intern begeleider. Na iedere toetsperiode wordt de ondersteuningsbehoefte van de kinderen opnieuw in kaart gebracht en uitgewerkt tot nieuwe doelen die in de groepsplannen en planning van de lessen zijn terug te vinden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets. Scholen moeten in de schoolgids opnemen hoe het schooladvies tot stand komt. Informeer ouders en leerlingen hier actief over.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op het Startblok willen we dat ieder kind met plezier naar school gaat. Kinderen moeten zich goed voelen zodat ze optimale prestaties kunnen leveren. We benaderen kinderen op een positieve manier en complimenteren ze voor het goede gedrag. Duidelijke gedragsverwachtingen zijn de basis. Daarnaast werken we met de Kanjertraining om kinderen bewust te laten worden van hun eigen gedrag en hoe dit overkomt op anderen. De Kanjertraining draagt bij aan het creëren van een veilig leer- en leefklimaat, aan de ontwikkeling van zelfvertrouwen en weerbaarheid, vergroot begrip voor elkaar en doet dus pestgedrag verminderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en geborgenheid
  • Kinderen voelen zich gehoord
  • Op weg naar goed burgerschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven