Sport IKC Het Startblok

Klapstraat 205 6931 CH Westervoort

Schoolfoto van Sport IKC Het Startblok

Het team

Toelichting van de school

Het team van Sport IKC Het Startblok is zich ervan bewust dat het iedere dag goed onderwijs geeft aan de kinderen van uiteenlopende achtergronden. We hebben samen afgesproken dat we de volgende ambitie uitdragen: 'We zetten de kinderen "aan" zodat de onderwijsresultaten verbeteren'. Iedere dag werken we met elkaar om het onderwijs steeds weer in kleine beetjes beter te laten zijn dan het onderwijs wat gisteren is gegeven. We noemen dit Continu Verbeteren.

Veel leerkrachten binnen het Sport IKC zijn specialist in een vakgebied. Zo kennen we specialisten op het gebied van sport, coaching, gedrag, taal en rekenen, etc. 

Volgens onze overlegstructuur (die gebaseerd is op het concept 'LeerKRACHT') komen we iedere week bij elkaar om inhoudelijk over het onderwijs te praten en het onderwijs te verbeteren in de klas. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We maken gebruik van de vervangingspool PON Primair als er een leerkracht ziek is of verlof heeft. Daarnaast lossen we het indien nodig ook intern op met de vaste leerkrachten. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Geen kind is hetzelfde, dat realiseren wij ons. Sterker nog: we koesteren verschillen als rijkdom. Bij ons mag je worden wie je bent. 

Jij bent jij en ik ben ik, worden wie je bent!

Ongeveer 300 kinderen bezoeken onze school. Samen vormen ze een groep, maar de kinderen zijn individueel verschillend. We vinden het belangrijk dat elk kind op onze school tot zijn recht komt. Op onze school moeten kinderen zich veilig voelen. Veilig voelen heeft ook te maken met een sfeer van waardering en respect voor elkaar. We werken met de Kanjertraining om dit te bereiken. Op onze school bieden we leerlingenzorg voor alle leerlingen. 

Onder leerlingenzorg verstaan we de uitbreiding en versterking van maatregelen en activiteiten (op groepsniveau, leerlingen niveau, schoolniveau en stichtingsniveau) ten behoeve van een zo intensief mogelijke zorg voor leerlingen. In het bijzonder voor die leerlingen die specifieke pedagogische- en/of didactische hulp nodig hebben, met als doel het behalen van vooraf opgestelde (tussen)doelen. Om elke leerling tot zijn recht te laten komen, doet bij ons op school niet elke leerling hetzelfde. De meeste leerlingen maken de basisstof, maar er zijn ook leerlingen die werken aan een minimumprogramma, uitbreidingsprogramma of verrijkingsprogramma. Dit zijn leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.

Voor leerlingen in de X-groep is de standaard leerstof eigenlijk te makkelijk. Deze groep is samengesteld uit leerlingen uit verschillende groepen (peers). Zij krijgen op bepaalde momenten een uitdagend aanbod onder begeleiding van een leerkracht die gespecialiseerd is in leerlingen met een voorsprong op het gebied van denken en leren.  

De Interne Begeleider heeft een belangrijke plaats binnen de leerlingondersteuning op onze school. Een vast deel van de formatie wordt hiervoor ingezet. Een overzicht van de taken van de IB-er vindt u in bijlage 1. De taken richten zich vooral op de coördinatie en afstemming van de verschillende aandachtsgebieden; het ondersteunen van leerkrachten, het verbeteren van het handelen van groepsleerkrachten en het treffen van ondersteunende maatregelen in de schoolorganisatie.  

De begeleiding vindt plaats op vier niveaus: 

Op bovenschools niveau: het ontwikkelen van beleid en het aangaan en onderhouden van contacten met ketenpartners;

Op schoolniveau: het bewaken van de leerlingenzorg en het begeleiden en adviseren van leerkrachten;

Op groepsniveau: het ondersteunen/coachen van de leerkracht bij het handelen binnen de groep.   

Op leerlingniveau: het inzoomen op de onderwijsbehoefte van de individuele leerling aan de hand van de onder andere toets- en observatiegegevens.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Leerlingen met speciale onderwijsbehoeften kunnen we binnen onze basisondersteuning begeleiden. Afhankelijk van de aard en de ernst, kunnen wij per leerling bekijken of extra faciliteiten nodig zijn. Bij het bepalen van de passende ondersteuning wordt zo breed mogelijk gekeken naar de kansen en belemmeringen. Aan de hand van de resultaten wordt dan een OPP opgesteld waarin de leerlijnen van de leerling worden beschreven met tussen- en einddoelen. Dit is het ontwikkelingsperspectief van de leerling.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via een aangepast programma aandacht m.b.t. hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt aangeboden op de kinder-, en peuteropvang. Vroegschoolse educatie wordt aangeboden in groep 1/2. Wij werken samen met de gemeente om deze kinderen goed in beeld te krijgen en een passend aanbod te bieden. Wij zijn een VVE IKC en kunnen kinderen daardoor een VVE plaats aanbieden. 

We werken met een 3 plus aanbod voor peuters. Peuters krijgen ongeveer een uur per dag extra uitdagende activiteiten om hun ontwikkeling te stimuleren. Ook zorgt het 3 plus programma ervoor dat de kinderen goed voorbereid zijn op de kleuterklas.

Terug naar boven