Openbare Basisschool Leemvoortschool

Steuterweg 2 7054 CJ Westendorp

wat betekent dat voor jou als leerling?

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doordat de leerlingenaantallen per jaar erg verschillen en het gaat om kleine aantallen schoolverlaters, fluctueren de resultaten per schooljaar. Het is lastig om waarde te hechten aan groepsgemiddelden. Op schoolniveau kunnen wel trendanalyses gemaakt worden.  


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onderwijsplannen groep 1 en 2 

In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met thema’s. De doelen voor taal, rekenen, spel en motoriek worden hierin meegenomen. Hiervoor worden de leerlijnen voor het jonge kind in Parnassys gebruikt. Deze leerlijnen zijn voor het volgen, plannen en evalueren van de ontwikkeling voor het onderwijs aan het jonge kind. Door deze leerlijnen te gebruiken kunnen we de brede ontwikkeling van leerlingen volgen en direct het onderwijsaanbod plannen. 

Dit wordt aangevuld met het onderwijsplan voor taal, rekenen en spel/motoriek. Na ieder thema worden de leerlijnen in Parnassys geëvalueerd voor de leerlingen.      

Onderwijsplannen groep 3 t/m 8 Een keer per jaar (zie planning 1-zorgroute) wordt het onderwijsplan voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen, taal/woordenschat teambreed vastgesteld. De onderwijsplannen worden in een vast format gemaakt.

Voor het clusteren van leerlingen in de groepsoverzichten  gebruiken we de analyses uit de methodetoetsen, observaties en gegevens uit de LOVS toetsen. De richtlijn is:  De indeling van de groepen is niet alleen afhankelijk van de LOVS scores, maar ook methodetoetsen, observaties, onderwijsbehoeften en werkhouding spelen een rol. 

Doordat er kleine groepen zijn van kinderen in een leerjaar wordt het onderwijs individueel afgestemd.   

Tijdens de groepsbespreking wordt het groepsoverzicht besproken. Deze is gekoppeld aan het onderwijsplan. Hierin wordt opgenomen welke specifieke interventies gaan plaats vinden en voor welke leerlingen. In het onderwijsplan staat standaard beschreven wat er voor de plusgroep en hulpgroep naast het reguliere programma aangeboden wordt.   

Het analyseren en evalueren van de opbrengsten wordt ook in het onderwijsplan opgenomen. In januari en juni worden de hulpgroep en de plusgroep individueel per leerling geëvalueerd. 

In de evaluatie wordt het volgende opgenomen:  Leerdoelbeheersing (met een + of -) Vaardigheidsgroei (met een + of -) Foutenanalyse (waar mogelijk)  Betrokkenheid en werkhouding  en vervolgacties  

In november en april vindt een tussenevaluatie plaats. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Gezien onze kleine groepen is dit niet een betrouwbare weergave van onze uitstroom.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

"De opbrengst, dat ben ik"

Het daltononderwijs geeft inhoud aan een brede vorming waarbij intellectuele- en creatieve groei in evenwicht zijn met sociale en persoonlijke groei. Een leerling wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen.

Het daltononderwijs biedt daartoe een leef- en leeromgeving waar leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot mensen zonder vrees met een kritische en democratische grondhouding.

Het daltononderwijs wil een wezenlijke bijdrage leveren aan haar leerlingen om hen in staat te stellen te kunnen functioneren in een complexe samenleving door ondernemend en zelf-verantwoordelijk te zijn in het leven, in het werken en in het samenleven.

Dat zie je aan leerlingen die;

  • zichzelf zijn
  • weten wat ze willen
  • zich vrij en verantwoordelijk voelen
  • rekening houden met anderen
  • doel- en taakgericht werken
  • nieuwsgierig en onderzoekend zijn
  • eigen talenten ontwikkelen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Zelfredzaamheid &zelfstandig

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven