Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken met verschillende combinatiegroepen: groep 1-2, groep 3 en 4-5, groep 6-7-8.
Daarnaast werken de leerlingen van deze groepen ook groepsdoorbroken samen in de hoeken op ons leerplein.
Wij werken met het kwartiertjesrooster volgens ons Daltononderwijsconcept. In het kwartiertjesrooster staat welke niveaugroep wanneer een kwartier instructie krijgt. Verwerking hoeft niet direct na de instructie plaats te vinden. Als leerlingen meer autonomie krijgen over het leerproces middels zelfgestuurd leren (bijvoorbeeld door te werken met het kwartiertjesrooster), verhoogt dat indirect hun taakgerichtheid. Er wordt daarbij wel rekening worden gehouden met andere factoren, zoals de leeftijd en ontwikkeling van de leerling.
Wij kiezen ervoor om het lesrooster hier niet te publiceren. Dit rooster kunt u op school inzien en daarbij leggen wij graag uit hoe wij het onderwijs vormgeven in deze groepen.
Onderwijstijden
Groep 1 t/m 8; maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag 8:30 tot 14:15
Groep 1 t/m 8; woensdag 8:30 tot 12:30
Wij kiezen ervoor om het lesrooster hier niet te publiceren. Dit rooster kunt u op school inzien en daarbij leggen wij u graag persoonlijk uit hoe wij het onderwijs vormgeven in deze groepen.
Zorg voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Onze school is aangesloten bij het samenwerkingsverband Doetinchem en omstreken, opgericht in het kader van het rijksbeleid “Weer Samen Naar School” (WSNS). Dit beleid heeft tot doel zoveel mogelijk kinderen op te vangen binnen het reguliere basisonderwijs. Toch kan het zijn, dat wij uiteindelijk tot de conclusie komen, dat uw kind meer hulp nodig heeft. Wanneer dit het geval is proberen wij samen met u een hulpvraag te formuleren en deze neer te leggen bij het Ondersteuningsloket binnen Paraat.
Dit loket bekijkt op bestuursniveau of er expertise aanwezig is die kan helpen om de hulpvraag te beantwoorden. Mocht dit niet afdoende zijn dan kan de hulpvraag worden neergelegd bij het zorgloket van het samenwerkingsverband. Tijdens de bespreking van uw kind kunnen de ouders en school ook worden uitgenodigd. Dit loket zal ons dan advies geven. Het advies wordt samen met ouders en school besproken. Wanneer de conclusie is dat uw kind zich beter kan ontwikkelingen in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs, dan wordt er een toelaatbaarheidsverklaring voor dit onderwijs afgegeven. Uw kind kan dan bij deze school worden aangemeld.
Ondersteuningsteam
Iedereen heeft wel eens problemen, kinderen dus ook. Soms gaat het om problemen die met leren te maken hebben, soms zijn er andere oorzaken waardoor kinderen zich niet goed ontwikkelen. De leerkracht probeert altijd als eerste te helpen. Lukt dit niet, dan kan het kind worden besproken in het Ondersteuningsteam. In dit Ondersteuningsteam zitten de intern begeleider, orthopedagoog, jeugdverpleegkundige en Buurtzorg Jong. Er wordt gekeken wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn en wie die hulp kan geven. Daarbij kan soms de hulp van buitenaf worden ingeroepen. Wanneer uw kind besproken wordt in het Ondersteuningsteam, wordt u hiervoor uitgenodigd. Het kan ook zijn dat u zelf met het Ondersteuningsteam wilt overleggen over uw kind. Neemt u in dat geval contact op met Mirel Wolters, intern begeleider.
Passend Onderwijs
Met ingang van 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs operationeel. Passend Onderwijs is bedoeld om de kwaliteit van het onderwijs te versterken en om te voorkomen dat kinderen thuiszitten in plaats van naar school te gaan. Elk kind heeft immers recht op kwalitatief goed onderwijs! Passend Onderwijs wordt vorm gegeven vanuit samenwerking tussen scholen en schoolbesturen. Daarvoor zijn in Nederland 75 samenwerkingsverbanden ingericht. Onze school participeert in het Samenwerkingsverband Doetinchem.
De basisondersteuning Passend Onderwijs vraagt om de definiëring van de basisondersteuning op de scholen. De basisondersteuning is het kwaliteitsniveau van de ondersteuning dat elke school minimaal aan een leerling kan bieden.
Het beschrijft de standaarden op een aantal gebieden:
- de ondersteuningsstructuur het pedagogisch klimaat de wijze waarop met verschillen wordt omgegaan·
- de hoeveelheid extra aandacht en tijd·
- welke (extra) onderwijsmaterialen beschikbaar zijn·
- hoe de omgeving ingericht is·
- de beschikbaarheid van expertise·
- hoe de samenwerking met externen georganiseerd is.
De beschrijving van de basisondersteuning is voor alle scholen binnen het samenwerkingsverband gelijk en staat beschreven in het SOP.
Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Elke school heeft een SOP. Hierin vindt u informatie over:
De mate waarin de school voldoet aan de eisen voor basisondersteuning;
- Welke deskundigheden de school beschikt en welke deskundigheden van buiten beschikbaar zijn;
- Welke ondersteuningsvoorzieningen beschikbaar zijn;
- Welke partners er zijn met wie in de keten wordt samengewerkt;
- Welke plannen er zijn ter ontwikkeling van bovenstaande punten.
Het schoolondersteuningsprofiel is op de website beschikbaar. Het profiel wordt elk jaar bijgesteld, want we zijn bezig om de kennis en vaardigheden van onze teamleden steeds te ontwikkelen.
ODS Leemvoort
Onze Basiskwaliteit is op orde en we bieden onderwijs aan een leerlingen op een reguliere basisschool.
We zijn positief over onze onderwijskwaliteit. We bieden een veilige leeromgeving voor onze leerlingen. Wij kijken naar de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Als het nodig is bieden wij extra ondersteuning. Wij zijn binnen onze daltonschool goed in staat om rekening te houden met verschillen tussen kinderen. Aanbod, tijd en instructie worden aangepast aan het kind. Resultaten van onze leerlingen worden met het hele team structureel besproken. Samen kijken we of we onze schooldoelen en ambities hebben behaald. Het gaat daarbij niet alleen om leerresultaten, maar ook om welbevinden van de leerlingen. Op basis van deze analyses worden de groepsplannen aangepast. Ouders worden hier actief bij betrokken.
Zorgroute
Om de extra ondersteuning voor kinderen die dat nodig hebben goed in te richten, gebruiken we een stappenplan van zorg, de zorgroute. Binnen de stappen van de zorgroute kunnen we een beroep doen op deskundigheid van externe medewerkers en kunnen onderwijsbegeleiders, orthopedagogen en jeugdverpleegkundigen gevraagd worden aan te sluiten bij de gesprekken over kinderen.
Dit noemen wij het ondersteuningsteam. Voor het inzetten van extra ondersteuning bij een eigen leerlijn is het opstellen van een ontwikkelingsperspectief wettelijk verplicht en een bespreking in het zorgteam een voorwaarde. De school stelt in geval van extra ondersteuning een ontwikkelingsperspectief (OP) op en legt dit voor akkoord voor aan de ouders. De consultatie van een orthopedagoog of extern begeleider is hierbij gewenst. Bijstelling van het Ontwikkelingsperspectief dient in overleg met ouders, leerling (indien mogelijk), orthopedagoog, leerkracht, intern begeleider en directeur plaats te vinden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door onze Daltonvisie bieden we kinderen de mogelijkheid zelfstandig in verantwoordelijkheid en vrijheid uit te groeien tot fearless human beings.
Doordat we een kleine school zijn, hebben we de kinderen goed in beeld. Onze ambitie is doormiddel van onderwijs op maat, via onze visie en moderne middelen kinderen thuis nabij onderwijs te geven.
Wij zijn geen VVE school maar de Kleine Zeester, kinderopvang werkt met de Vroegschoolse Educatie; Kiki.
"We hebben gekozen voor VVE Kiki, speciaal bedacht voor kleinschalige kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en gastouders.
Dit programma biedt ook veel ruimte voor eigen ideeën en ideeën van de kinderen zelf, leeftijd maakt hierbij niet uit.
Kiki de beer is een knuffelbeer die bij de kinderen op de groep komt wonen in zijn eigen huisje. Met hulp van beer Kiki worden allerlei activiteiten uitgevoerd rondom de volgende ontwikkelingsgebieden: Motoriek, Sociaal-emotionele ontwikkeling, Spraak & Taal en Rekenprikkels. Het programma van de dag wordt met de kinderen gecommuniceerd door middel van de dagritmekaarten. De kinderen kunnen aan de hand van deze kaarten zien waar we in het dagprogramma zijn en wat we daarna gaan doen. Dit biedt ze vertrouwen, veiligheid en houvast."
Voor meer informatie over KIKI klik hier