OBS Sigmond

H.J.Roubosstraat 5 4251 BZ Werkendam

  • Schoolfoto van OBS Sigmond
  • Schoolfoto van OBS Sigmond
  • Schoolfoto van OBS Sigmond
  • Schoolfoto van OBS Sigmond
  • Schoolfoto van OBS Sigmond

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

  • De wijze waarop het welbevinden en de leervorderingen van de kinderen besproken wordt met ouders  
    Eind september organiseren de teamleden kennismakingsgesprekken met de ouders van de leerlingen. Doel van deze gesprekken is natuurlijk de kennismaking, maar ook aan het begin van het schooljaar korte lijntjes vormen tussen leerkracht en ouder/ verzorger.  
    In de kleutergroepen wordt 2 maal per jaar een vorderingsgesprek gehouden. Dit naar aanleiding van ons KIJK-kleutervolgsysteem. Daarnaast vinden er indien nodig aanvullende gesprekken plaats. Aan het eind van het schooljaar ontvangen de kleuters van groep 1 en 2 een rapport. Bij het tweede vorderingsgesprek in groep 2, vragen we de leerlingen aan te sluiten om het gesprek in de driehoek ouder- leerling- leerkracht te kunnen voeren. 
    De leerlingen van groep 3 t/m 8 ontvangen 2 keer per jaar een rapport: medio februari én aan het eind van het schooljaar. Als de kinderen hun rapport mee krijgen, worden de ouders/ verzorgers samen met hun kind aansluitend uitgenodigd voor het zogenoemde “LLO- gesprek”. In het begin van het schooljaar wordt ook een gesprek tussen ouders/verzorgers en leerkracht gepland. De inhoud is vooral gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding van het kind.  
    Tot slot willen wij u erop wijzen, dat u niet hoeft te wachten op deze gesprekken. U kunt ook tussentijds contact opnemen met de leerkracht om over uw kind te praten. Ook de leerkrachten zullen tussentijds contact met u opnemen, wanneer zij dit nodig achten.  

    Het volgen van de ontwikkeling en beoordelen van de resultaten
    Wij houden de ontwikkeling van onze leerlingen dagelijks in de gaten door:
    -Het nakijken van het gemaakte werk/monitoring via Snappet en eigen observaties;
    -Het observeren van de leerlingen in de dagelijkse praktijk;
    -Het geven van beurten en toetsen;  
    -Gespreksvoering met leerlingen;
    -Het invullen van de KIJK! registratie (groep 1-2);
    -Het afnemen van toetsen van het leerlingvolgsysteem van CITO (groep 3-8).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt kansrijk geformuleerd in een zorgvuldige procedure die wij 'De Brug Over' noemen. 

1) De leerling wordt nauwgezet gevolgd vanaf groep 1 met behulp van observaties, registraties en landelijke en genormeerde methodegebonden toetsen. 

2) in groep 7 wordt in het voorjaar in samenspraak met interne begeleiding en directie op basis van de volggevens en de observaties aangaande werkhouding, leerattitude enz. een voorlopig advies geformuleerd en met ouders en leerling besproken in mei/ juni. 

3) In oktober/ november in groep 8 is het laatste toetsmoment uit het leerlingvolgsysteem voor groep 8. 

4) In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen.

5) Op basis van het pre-advies wordt door de school beoordeeld of bijstelling van het advies naar boven toe haalbaar en/ of verantwoord is. 

6) na de uitslag en de eventuele heroverweging van het advies wordt het definitief advies met de ouders en de leerling gedeeld einf februari/ begin maart in groep 8.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

OBS Sigmond is de eerste Kanjerschool van Nederland. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd door het Kanjerinstituut en volgen ook regelmatig bijscholing. Voor onze hele school gelden de regels behorend bij de Kanjertraining. Manon Verkerk is onze Kanjercoördinator. Zij is het aanspreekpunt voor leerlingen én ouders wanneer er sprake is van pestgedrag.

Met de Kanjertraining bereiken we de volgende doelen:
-de leerkracht/leidinggevende en leerling wordt gerespecteerd;
-pestproblemen worden hanteerbaar/lossen zich op;
-leerlingen durven zichzelf te zijn;
-leerlingen voelen zich veilig;
-leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken;
-leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen;
-leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen.

Door regelmatige aandacht in álle groepen voor de Kanjertraining verwachten we dat de leerlingen zich duidelijk bewust worden van de “rollen” binnen een groep. Dat ze leren hoe daar mee om te gaan. Doel is een klimaat te scheppen waarin kinderen zich veilig voelen en zichzelf durven te zijn. Door ouders/verzorgers regelmatig te informeren over de Kanjertraining én ze Kanjerlessen te laten bijwonen hopen we óók de ouders/verzorgers te kunnen betrekken bij ons streven een veilig schoolklimaat te bieden.

Daarbij werken wij in alle groepen met coöperatief leren die verweven zijn binnen ons onderwijs en vakoverstijgend worden aangeboden. De effecten van coöperatieve leerstrategieën zijn:
-Een positieve invloed op de sfeer in de groep;
-Verbeterde leerresultaten;
-Hogere kansengelijkheid;
-Een effectieve rol in het ontwikkelen van begrip, aannemen van rollen, compassie en inlevingsvermogen;
-Versterken van communicatieve vaardigheden;
-Verhogen van de motivatie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Samen
  • Ambitieus

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school geniet het vertrouwen van de inspectie en kent een bijbehorend basisarrangement. Er is veel waardering voor de kwaliteit en aandacht met betrekking tot de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen. Op dit moment krijgt hiernaast de cognitieve ontwikkeling van de kinderen op school ook extra aandacht in het kader van opbrengstgericht werken.

Terug naar boven