Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Wij besteden met name veel onderwijstijd aan aanbod Nederlandse taal. Wij ondersteunen het aanbod met behulp van effectief woordenschatonderwijs vanuit LOGO 3000. Dat gebruiken wij tot en met groep 5. Daarnaast ligt ook focus op rekenonderwijs. Hiermee beogen wij dat de leerlingen voldoende voorwaardelijke vaardigheden en kennis beheersen alvorens zij starten met het aanvankelijk leesproces en het rekenproces.
Wij besteden veel lestijd aan de basisvakken rekenen, lezen en taal. Daarnaast hebben wereldoriëntatie, burgerschap en verkeer een structurele plaats in het rooster. Burgerschap wordt niet als vak aangeboden, maar verweven in ons dagelijks onderwijs. Dit staat uitgewerkt in het document "Burgerschap op OBS Sigmond". Verkeer wordt aangeboden volgens de voorwaarden van het Brabants VerkeersVeiligheidslabel. Dit staat uitgewerkt in het activiteitenplan. Wij beogen daarmee de fysieke veiligheid van onze leerlingen in de schoolomgeving te vergroten.
OBS Sigmond biedt basisondersteuning aan alle leerlingen. De weging is hoog en de spreiding is groot. Dat betekent dat de onderlinge verschillen tussen leerlingen en hun achtergronden groot zijn.
Wij passen ons onderwijs ook aan aan de (leer)behoeften van onze leerlingen. Er zijn leerlingen met specifieke leerbehoeften die wij faciliteren door:
-Extra onderwijsondersteuning op diverse gebieden vanuit SWV en clusterscholen;
-Verrijking:mogelijkheid tot aansluiten (dag) deel op Talentenschool De Almgaard. Instructie en verwerking van Rekentijger, Pluswerk Taal, Breinbrekers, verrijkende opdrachten en materialen die diverse vaardigheden trainen.
-Taal (NT2 of TOS): extra onderwijsondersteuning; eventueel in samenwerking met Taalklas Altena.-
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben onze ambities in het schoolplan 2023-2027 geformuleerd in de volgende thema's:
Talenten- Ik kan mijn talenten benutten en hierdoor verder groeien.
Er zijn verschillende soorten vakexperts binnen de school en de stichting. Deze vakexperts verzorgen lessen waar kinderen hun talenten benutten en verder weten te ontwikkelen. Er is samenwerking tussen ouders en vakexperts.
Eigenaarschap- Ik weet wat ik kan en waar ik heen wil.
Alle leerlingen hebben inzicht in hun groei. Ze kennen hun kwaliteiten en aandachtspunten. Ook kennen en spelen ze een rol in de klas, in de school en samenleving.
Doorgaande lijn- Ik weet waar ik aan toe ben en daardoor leer ik beter.
Er is didactisch en pedagogisch een doorgaande lijn voor de groepen 1 tot en met 8. Dit is zichtbaar voor ouders. Er is zicht en beleid op de leerlingen met zorg op pedagogisch en sociaal vlak.
Het aanbod wordt op onze school vormgegeven door het team, waarbij er doelgericht les wordt gegeven.Dit betekent dat de activiteiten in dienst staan van van het behalen van vooraf gestelde doelen.
Bij de overdracht vanuit voorschool of VVE input gegeven wordt over de beginsituatie van de leerlingen.