OBS Sigmond

H.J.Roubosstraat 5 4251 BZ Werkendam

  • Schoolfoto van OBS Sigmond
  • Schoolfoto van OBS Sigmond
  • Schoolfoto van OBS Sigmond
  • Schoolfoto van OBS Sigmond
  • Schoolfoto van OBS Sigmond

Het team

Toelichting van de school

Wij richten ons vormingsonderwijs in als een carrousel. Vanuit deze carrousel krijgen de kinderen vanaf groep 1 onderwijs in zes verschillende levensbeschouwingen. De volgende denominaties zullen gedurende twee schooljaren voorbijkomen:

  • Protestants
  • Katholiek
  • Islamitisch
  • Humanistisch
  • Hindoeïstisch
  • Boeddhistisch of Joods

Het doel van alle lessen is het ontwikkelen van een eigen kijk op het leven. Het doel is nooit om kinderen een bepaalde richting op te duwen. Het gaat om informeren, respecteren, ervaren en ontmoeten. Omdat we met de hele klas en de hele school op hetzelfde moment met dezelfde levensbeschouwing bezig zijn, nodigt dit uit tot het voeren van het gesprek in de klas of groepsoverstijgend. Dit geeft direct een diepere laag de lessen. Naast het bredere aanbod zit de meerwaarde dus ook zeker in het klassikale aanbod. Wij gaan er dan ook vanuit dat ieder kind de lessen vormingsonderwijs zal gaan volgen. Mocht u hier als ouder toch problemen mee hebben, dan nodigen wij u graag uit om met ons in gesprek te gaan. We kunnen samen bekijken of we de drempels weg kunnen nemen, zodat uw kind toch mee kan draaien met de rest van de groep.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een teamlid verlof heeft, proberen wij dit met het personeel zelf op te vangen. Dit betekent dat er vanuit het team zelf en/of stagiaires vervanging wordt geregeld.

Wanneer interne vervanging niet mogelijk blijkt, zullen we proberen de betreffende leerlingen over de overige groepen te verdelen.

Wanneer ook dit niet mogelijk blijkt, zullen we ouders/verzorgers vragen hun kind(eren) zelf thuis op te vangen. Dit is alleen in zeer zeldzame, incidentele gevallen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij besteden met name veel onderwijstijd aan aanbod Nederlandse taal. Wij ondersteunen het aanbod met behulp van effectief woordenschatonderwijs vanuit LOGO 3000. Dat gebruiken wij tot en met groep 5. Daarnaast ligt ook focus op rekenonderwijs. Hiermee beogen wij dat de leerlingen voldoende voorwaardelijke vaardigheden en kennis beheersen alvorens zij starten met het aanvankelijk leesproces en het rekenproces. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij besteden veel lestijd aan de basisvakken rekenen, lezen en taal. Daarnaast hebben wereldoriëntatie, burgerschap en verkeer een structurele plaats in het rooster. Burgerschap wordt niet als vak aangeboden, maar verweven in ons dagelijks onderwijs. Dit staat uitgewerkt in het document "Burgerschap op OBS Sigmond". Verkeer wordt aangeboden volgens de voorwaarden van het Brabants VerkeersVeiligheidslabel. Dit staat uitgewerkt in het activiteitenplan. Wij beogen daarmee de fysieke veiligheid van onze leerlingen in de schoolomgeving te vergroten.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

OBS Sigmond biedt basisondersteuning aan alle leerlingen. De weging is hoog en de spreiding is groot. Dat betekent dat de onderlinge verschillen tussen leerlingen en hun achtergronden groot zijn. 

Wij passen ons onderwijs ook aan aan de (leer)behoeften van onze leerlingen. Er zijn leerlingen met specifieke leerbehoeften die wij faciliteren door:

-Extra onderwijsondersteuning op diverse gebieden vanuit SWV en clusterscholen;
-Verrijking:mogelijkheid tot aansluiten (dag) deel op Talentenschool De Almgaard. Instructie en verwerking van Rekentijger, Pluswerk Taal, Breinbrekers, verrijkende opdrachten en materialen die diverse vaardigheden trainen.
-Taal (NT2 of TOS): extra onderwijsondersteuning; eventueel in samenwerking met Taalklas Altena. 


-

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij hebben onze ambities in het schoolplan 2023-2027 geformuleerd in de volgende thema's: 

Talenten- Ik kan mijn talenten benutten en hierdoor verder groeien.

Er zijn verschillende soorten vakexperts binnen de school en de stichting. Deze vakexperts verzorgen lessen waar kinderen hun talenten benutten en verder weten te ontwikkelen. Er is samenwerking tussen ouders en vakexperts.

Eigenaarschap- Ik weet wat ik kan en waar ik heen wil.

Alle leerlingen hebben inzicht in hun groei. Ze kennen hun kwaliteiten en aandachtspunten. Ook kennen en spelen ze een rol in de klas, in de school en samenleving. 

Doorgaande lijn- Ik weet waar ik aan toe ben en daardoor leer ik beter.

Er is didactisch en pedagogisch een doorgaande lijn voor de groepen 1 tot en met 8. Dit is zichtbaar voor ouders. Er is zicht en beleid op de leerlingen met zorg op pedagogisch en sociaal vlak. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het aanbod wordt op onze school vormgegeven door het team, waarbij er doelgericht les wordt gegeven.Dit betekent dat de activiteiten in dienst staan van van het behalen van vooraf gestelde doelen.

Bij de overdracht vanuit voorschool of VVE input gegeven wordt over de beginsituatie van de leerlingen.

Terug naar boven