Brede School Kors Breijer

Papelaan 122 A 1382 RP Weesp

  • Schoolfoto van Brede School Kors Breijer
  • Schoolfoto van Brede School Kors Breijer
  • Schoolfoto van Brede School Kors Breijer
  • Schoolfoto van Brede School Kors Breijer
  • Schoolfoto van Brede School Kors Breijer

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze tussenresultaten worden gemeten door de inzet van Cito Leerling in Beeld. In januari en juni van elk schooljaar worden de Cito toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 8. De resultaten worden geëvalueerd op school, groeps en/of individueel niveau. Op basis van de analyse van deze toetsen maken we plannen voor de groep kinderen die extra instructie of oefenstof nodig hebben (intensief), voor de kinderen die meer uitdaging nodig hebben (verrijking) en de kinderen die het meest gebaat zijn bij de reguliere leerstof (basis). Met deze planmatige en gedifferentieerde werkwijze, werken we handelingsgericht. Zo stemmen we tijdig en gericht het onderwijsaanbod af op ieders behoefte en krijgen we grip op de onderwijskwaliteit. 

In ons Schoolondersteuningsprofiel staat beschreven wat wij bieden aan extra ondersteuning naast de basisondersteuning. Maar ook waar de grenzen aan onze zorg liggen. In de groepen 1/2 wordt de ontwikkeling gevolgd door de inzet van Kijk!

De tussentijdse opbrengsten worden bovenschools (op bestuursniveau) besproken

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2023-2024 verandert het traject van advisering voor het voortgezet onderwijs (VO) in de bovenbouw.

Aan het einde van groep 7 bespreken we met de ouders en de leerling de stand van zaken over de ontwikkeling en de wederzijdse verwachtingen van de doorstroom naar het VO. In groep 8 bespreken we in januari het voorlopig schooladvies met u en uw kind. Dit schooladvies komt tot stand op grond van de volgende informatie:

- werkhouding, gedrag, inzet en motivatie

- sociaal-emotionele ontwikkeling

- toetsresultaten van de methodes

- toetsresultaten (trend) van het leerlingvolgsysteem (rekenen, begrijpend lezen, spelling, lezen) en dan vooral de resultaten van groep 6-7-8.

In groep 8 maakt uw kind begin februari de nieuwe doorstroomtoets. Uiterlijk half maart ontvangt de school hiervan de uitslag en uiterlijk in de 2e helft maart krijgen u en uw kind het definitieve schooladvies te horen. Is het toetsadvies hoger dan het voorlopig schooladvies? Dan wordt het schooladvies herzien op basis van de resultaten van de doorstroomtoets, tenzij ophogen niet in het belang van de leerling is.

Op de Kors Breijer bepalen wij het schooladvies in samenspraak met leerkrachten van de groepen 7/8, de directeur en de intern begeleider. 

Vervolgens kunt u met dit definitieve schooladvies uw kind eind maart gaan aanmelden op een school voor Voortgezet Onderwijs. Deze Centrale Aanmeldweek is landelijk. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school hecht veel waarde aan de lessen uit de methode voor sociale vaardigheiden "De Vreedzame school". Door wekelijks gericht aandacht te besteden aan sociale vaardigheden en gevoelens, leren de kinderen hun emoties kennen en ermee omgaan. Daarnaast vinden we het belangrijk dat ieder kind zich gezien voelt, zowel door de leerkracht als door de andere kinderen van de groep. Om die reden gaan wij met kinderen in gesprek en hebben oor voor het verhaal van ieder kind. Kinderen mogen zelf aangeven in Zien! observatielijsten hoe zij het op school ervaren, wat zij heel goed kunnen en waar zij hulp bij nodig hebben. We leren kinderen om te verwoorden wat zij denken of vinden, daarnaast uit te leggen hoe een situatie is ontstaan en wat een oplossing zou kunnen zijn. 

Jezelf kunnen zijn geeft aan dat je je veilig voelt in de groep, bij andere kinderen en bij de meesters of juffen. Wij vinden dat dit de voorwaarde is om tot leren te komen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vreedzaam
  • Oog voor ieder kind
  • Jezelf zijn

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven