Brede School Kors Breijer

Papelaan 122 A 1382 RP Weesp

  • Schoolfoto van Brede School Kors Breijer
  • Schoolfoto van Brede School Kors Breijer
  • Schoolfoto van Brede School Kors Breijer
  • Schoolfoto van Brede School Kors Breijer
  • Schoolfoto van Brede School Kors Breijer

Het team

Toelichting van de school

Op de Kors Breijer school werken enthousiaste, ervaren leerkrachten. In het team is een goede vertegenwoordiging van mannelijke en vrouwelijke leerkrachten. Ook alle leeftijd categorieën zijn vertegenwoordigd. Dit is een voortdurend aandachtspunt bij werving en selectie voor stagiaires, vervanging en nieuw personeel. Alle leerkrachten werken samen aan het verbeteren van het onderwijs. Zij volgen jaarlijks scholing, kijken bij elkaar in de groepen (collegiale consultatie) en krijgen zo nodig begeleiding en coaching om zichzelf, het onderwijs en daarmee de opbrengsten te kunnen verbeteren.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Afspraken met betrekking tot vervanging/opvang en verdeling van groepen bij afwezigheid van de groepsleerkracht

Eerste actie: 

Bij afwezigheid van een groepsleerkracht wordt voor vervanging in eerste instantie een beroep gedaan op de vervangingspool van Florente.

Indien er geen vervangers vanuit deze pool kunnen komen invallen, wordt gekeken welke leerkrachten van buiten de vervangingspool beschikbaar zijn.

Als ook uit deze groep invallers geen vervanger/ster kan worden gevonden, wordt gekeken naar mogelijkheden voor de inzet van eventueel aanwezige onderwijsassistenten van de KB.

Wanneer dit niet mogelijk is en ouders niet op tijd geïnformeerd kunnen worden over de afwezigheid tijdens de eerste dag, zullen de leerlingen verdeeld worden over de overige groepen. Hier wordt een verdeelrooster voor gehanteerd. 

Vervolgactie:

Wanneer er voor de tweede dag geen invaller is gevonden, zullen de leerlingen van de betreffende groep een dag vrijaf krijgen. Hiervoor worden de volgende afspraken gehanteerd:

Voor alle kinderen van de groep wordt verwacht dat er door ouders opvang wordt geregeld. De kinderen waarvoor door de ouders geen opvang geregeld kan worden, mogen naar school komen. Zij worden verdeeld over de overige groepen.

Als de zieke leerkracht meerdere dagen afwezig is en er geen vervanging gevonden kan worden, zullen de naastgelegen groepen om toerbeurt een dag vrij zijn. In alle gevallen worden ouders geïnformeerd over de afwezigheid en de gevolgen hiervan.

Indien ouders verzocht moet worden om de kinderen thuis te houden, worden zij één dag van tevoren en, bij hoge uitzondering uiterlijk ‘s morgens vroeg vóór schooltijd, hierover op de hoogte gebracht. Alle communicatie gebeurt middels een bericht in Social Schools.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Brede School Kors Breijer is een samenwerkingsverband tussen KMN Kind & Co Ludens en de christelijke basisschool Kors Breijer. Sinds het schooljaar 2012-2013 wordt er inhoudelijk samengewerkt. Gezamenlijk zorgen wij voor inhoudelijk sterk onderwijs en goede opvang. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen werken de kinderen thema's aansluitend bij hun belevingswereld. Gedurende het schooljaar zijn er steeds wisselende thema’s. De thema’s zijn terug te vinden in alle werkvormen: de kring, de verwerkingsopdrachten, de hoeken en de thematafel. Dit zorgt ervoor dat de activiteiten meer betekenis krijgen en daardoor zinvoller zijn. Er is een rekenhoek, een taalhoek, een klankkast, een ontdekhoek, een schrijf/stempelhoek en een leeshoek.

In alle kleutergroepen is een digitaal schoolbord, wat zowel door leerkracht ter ondersteuning van de activiteiten als door de kleuters gebruikt wordt.

Naast het aanbod van de leerkracht hebben de kinderen veel keuzemogelijkheden in wat en waarmee ze zelfstandig aan de gang willen. Ook krijgen de kinderen bepaalde opdrachten om iets extra te oefenen of om meer uitgedaagd te worden. We bieden de kinderen een rijke leeromgeving zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. 

We volgen en registreren de ontwikkeling van de kinderen via het observatie- en volgsysteem ‘Kijk’. Aan de hand van hun ontwikkeling bieden we de kinderen activiteiten aan op de verschillende ontwikkelingsgebieden en werken we aan de leerdoelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek, spelen, werken, tekenen en sociaal emotionele ontwikkeling. Werken met ‘Kijk’ betekent onderwijs op maat bieden. Dit betekent dat elk kind activiteiten krijgt aangeboden op zijn/haar eigen niveau. Niet alle leerlingen doen dus altijd dezelfde. De kinderen doen activiteiten met elkaar in de grote kring, maar ook met een klein aantal kinderen in de kleine kring.

Taalrijke omgeving en voorbereidend lezen 

In de kleutergroepen besteden we veel aandacht aan taal. We werken met de methode LOGO 3000. De kinderen vergroten hun woordenschat door de aangeboden woorden actief in te zetten tijdens hun spel. Zowel de verteltafel als de hoeken zijn hiertoe ingericht. Ook zijn er in de kleutergroepen verschillende ontwikkelingsmaterialen te vinden, zoals rijmspelletjes, klanksorteerspelletjes of letterspelletjes die taalvaardigheid bij kinderen stimuleren. Daarnaast gebruiken we materialen zoals het magneetbord met magneetletters, stempeldozen, de klankkast en het digitale schoolbord.

Het doel van voorbereidend lezen is kinderen nieuwsgierig te maken naar geschreven en gedrukte taal, door ze op een uitdagende manier ermee te laten experimenteren. Dit vindt plaats in de kleuterperiode. We werken volgens de tussendoelen van de beginnende geletterdheid. Bij elk thema wordt een woord en de losse letters van dat woord aangeboden. Er worden veel boeken voorgelezen in de kring. De boeken zijn ook beschikbaar voor de kinderen in de boekenhoek. 

Voorbereidend schrijven

Bij het voorbereidend schrijven is het belangrijk dat de fijne motoriek en de oog-handcoördinatie worden ontwikkeld. Wij doen dit door middel van de volgende activiteiten: knippen, plakken, tekenen, schilderen, kleien, scheuren, vouwen, werken met de kralenplank, bouwen met Lego, spelen met insteekmozaïek, kralen rijgen, veters rijgen en hamertje tik.

Rekenen

De kleuters krijgen rekenactiviteiten aangeboden. Dat kan een les in de grote kring zijn, waarbij er gewerkt wordt aan tijdsbesef; een les in de kleine kring, waarbij wordt onderzocht wat het grootste is of een rekenhoek die is ingericht rondom een bepaald rekenaspect, bijvoorbeeld wegen. Verder zijn er in de klas allerlei materialen waarmee de kinderen spelenderwijs leren, zoals bouwwerken nabouwen van een kaart, enveloppen posten in de juiste brievenbus en beertjes op grootte sorteren.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de onder-, midden- en bovenbouw worden verschillende methodes ingezet voor de verschillende vakgebieden. In alle groepen wordt de lesstof gedifferentieerd aangeboden.  Niet alle kinderen uit dezelfde groep zullen ook dezelfde leerweg volgen. Kinderen die minder snel kunnen leren kunnen vanaf groep 5 een aparte ontwikkelingslijn volgen voor bepaalde vakken. Kinderen die in hun cognitieve ontwikkeling verder zijn proberen we door het aanbieden van verdiepings- en verrijkingsstof voldoende uitdaging te bieden. Vanaf groep 4 hebben alle kinderen een eigen device waarmee zij de opdrachten verwerken. 

Binnen onze lessen staan het prikkelen van nieuwsgierigheid, het ontdekken, onderzoeken, samenwerken en delen van kennis centraal. Wat ziet u ervan terug in de school?

- diverse coöperatieve werkvormen

- betekenisvolle lesinhoud

- bewuste aandacht voor meervoudige intelligentie

- rijke leeromgeving is zichtbaar in het klaslokaal

- leerdoelen die gesteld zijn in termen van weten, kunnen of begrijpen

- de doelen en succescriteria zijn zichtbaar tijdens de lessen.

Wij werken handelingsgericht. Dat betekent:

1. De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal.

Om gelijke kansen te krijgen, om zich naar hun mogelijkheden en talenten te ontplooien, hebben kinderen recht op een gedifferentieerde benadering in opvoeding en onderwijs.

2. Het gaat om afstemming en wisselwerking.

De wisselwerking tussen leerling en leerkracht, leerlingen onderling, kind en ouders en tussen school en ouders is een belangrijk thema bij handelingsgericht werken. Door deze wisselwerking te analyseren en te onderzoeken, kunnen we de situatie rondom een kind beter begrijpen en een goede oplossing zoeken.

3. De leerkracht doet ertoe.

Het is belangrijk dat de leerkracht zich het volgende afvraagt: wat heb ik nodig om dit kind in deze groep, of om deze groep de aanpak te bieden die het nodig heeft? 

4. Positieve aspecten zijn van groot belang.

Positieve aspecten bieden perspectief: dat wat goed gaat, breiden we verder uit. Bij ieder kind, bij elke groep, bij elke ouder zoeken we daarom doelgericht naar positieve aspecten. Door ons te focussen op de sterke kanten. Deze sterke kanten zijn juist nodig bij het oplossen van problemen.

5. We werken constructief samen.

De leerkracht is de onderwijsprofessional en de ouders zijn de ervaringsdeskundigen ten aanzien van hun kind. Zowel school, ouders en de leerling zelf hebben een actieve rol als het gaat om de gestelde doelen te bereiken.

6. Ons handelen is doelgericht.

We formuleren onze doelen zo SMARTI mogelijk. SMARTI  staat voorSpecifiek - Meetbaar - Acceptabel - Realistisch - Tijdgebonden - Inspirerend.

7. De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant.

Het is voor de betrokkenen duidelijk hoe we op onze school willen werken en waarom. Er zijn heldere afspraken over wie wat doet, waarom, waar, hoe en wanneer. Om dit te realiseren:

• werken we met de instructiemodellen ‘directe en probleemgestuurde instructie’

• stimuleren we de kinderen tot zelfstandig werken d.m.v. keuzetaken

• is er sprake van gestuurde differentiatie door het vormen van clusters van leerlingen van gelijk niveau, het zogenaamde werken met groepsplannen

• bestaat de mogelijkheid tot deelname aan plusactiviteiten

• is er tijd voor het werken met handelingsplannen voor kinderen die dat nodig hebben.

Vakinhoudelijk betekent dit voor het leren in de groepen 3 t/m 8: 

Taal

In groep 3 starten de kinderen het aanvankelijk lezen met de methode Veilig Leren Lezen, de KIM-versie. Door de methodewoorden te hakken (analyse) en te plakken (synthese) leren kinderen dat een woord uit klanken bestaat, herkennen de grafische tekens en kunnen weer nieuwe woorden vormen. 

Voor het taalonderwijs op onze school gebruiken wij vanaf groep 4 de methode “Taal Actief”. Dit is een methode waarin taal en spelling volledig geïntegreerd zijn. Er wordt standaard gedifferentieerd op drie niveaus; het drempelniveau, het basisniveau en het verrijkingsniveau.

Zowel in Veilig Leren Lezen als in Taalactief komen de volgende taalonderdelen aan de orde: woordenschat, taal verkennen, spreken en luisteren en schrijven. 

Voortgezet technisch lezen

Vanaf groep 4 werken we met de leesmethode “Estafette”, waarbij het kind op zijn eigen leesniveau instructie krijgt. Daarnaast wordt er in tweetallen gelezen, het zogenaamde duo-lezen. Ook doen we aan leespromotie, d.m.v. boekbespreking, voorlezen, stillezen, voorlezen, forumlezen en de leeskring. We besteden tijdens de Kinderboekenweek en de Nationale Voorleesdagen uitgebreid aandacht aan kinderboeken.

Begrijpend lezen

Begrijpend /studerend lezen zien we als een belangrijk onderdeel van het taalleesonderwijs. Voor begrijpend lezen maken we gebruik van de methode Nieuwsbegrip XL. Het leren toepassen van de leesstrategieën, onderscheiden van hoofd- en bijzaken, kennis vergroten,  informatie in een tekst kunnen samenvatten en vragen kunnen beantwoorden zijn essentiële vaardigheden die kinderen nodig hebben om te kunnen leren. 

Schrijven

Het schrijven van de letters en cijfers oefenen de kinderen met "Pennenstreken".

Het doel van het schrijven in groep 3 is het aanleren van schrijfpatronen, cijfers, kleine letters en letterverbindingen. Daar gaan de kinderen in groep 4 mee verder en breiden uit. In de groepen 5 t/m 8 gaat het om het onderhouden van de techniek van het schrijven. Alle kinderen leren blokschrift. Ook de controle op leesbaarheid van hetgeen zij schrijven, het bevorderen van het eigen handschrift en het kritisch kijken naar het eigen werk, krijgt aandacht.

Rekenen

In de groepen 3 werken de kinderen met “Pluspunt” en wordt gebruik gemaakt van de rekenactiviteiten van “Met Sprongen Vooruit”. In de groepen 4 t/m 8 wordt het leerlijnenaanbod van Snappet gebruikt. Dit aanbod is opgesteld in samenwerking met het SLO. De kinderen krijgen gemiddeld 4 instructielessen per week. Per instructieles wordt één leerdoel behandeld. De verwerking is digitaal, met Snappet, waardoor de leerlingen direct feedback ontvangen op de gemaakte opdrachten. Daarnaast wordt dit in de groepen 4 aangevuld met materiaal van “Met Sprongen Vooruit”. In de groepen 5 t/m 8 wordt dit aangevuld met “Rekensprint” (automatiseren).

WereldoriëntatieWij werken met de geïntegreerde methode "Blink". De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van onze kinderen, waardoor zij geïnteresseerd en betrokken aan de thema’s werken. De verschillende onderdelen van wereldoriëntatie komen aan bod. In kleine groepen werken de kinderen zelfstandig aan de opdracht. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Leerlingenzorg

Uitgangspunt is dat we elk kind willen zien en erkennen. We vinden dat ieder kind het best mogelijke onderwijs verdient, passend bij zijn of haar mogelijkheden en onderwijsbehoeften. Het is daarom belangrijk belemmeringen in de ontwikkeling snel te signaleren, zodat tijdig hulp kan worden geboden. Deze belemmeringen kunnen betrekking hebben op het leren, maar kunnen ook van sociaal-emotionele aard zijn. Daarbij kan besloten worden om deze kinderen extra te ondersteunen. Tevens besteden wij extra aandacht aan kinderen die meer aankunnen.

Het kan ook gebeuren, dat ondanks alle hulp een kind het niet redt op onze school. In dat geval wordt er gezocht naar passend onderwijs. Verantwoorde stappen zetten is echter alleen mogelijk na een zorgvuldige analyse van de problemen volgens vaststaande procedures. Informatie over hoe onze school vorm geeft aan passend onderwijs vindt u in het “schoolondersteuningsprofiel”.

Verantwoordelijk voor de organisatie van de leerlingenzorg op onze school is het “ondersteuningsteam”. Deze bestaat uit twee intern begeleiders en vier specialisten. We hebben een plusspecialist, taalspecialist, rekenspecialist en een gedragsspecialist. Het ondersteuningsteam heeft regelmatig overleg over de ontwikkelingen en voortgang van de leerlingen en de groepen; zowel op cognitief als sociaal-emotioneel niveau. Het is de taak van het ondersteuningsteam om deze ontwikkelingen te volgen. Samen met de leerkrachten indien nodig interventies te plegen.

Deze leerlingenzorg wordt op de volgende manier gerealiseerd:

Er is een nauwe samenwerking tussen de leerkracht, de ouders en het kind. We nemen waar, proberen te begrijpen, maken een plan van aanpak, we realiseren en evalueren dit plan. Dit wordt met alle betrokkenen besproken. Indien nodig wordt het met het ondersteuningsteam besproken.

Als een externe partij deelneemt, kan het zijn dat de intern begeleider aansluit bij een gesprek met de leerkracht en ouders. In overleg wordt een plan van aanpak gemaakt of externe hulp aangevraagd door ouders of school.

Als het nodig is, wordt er in samenwerking met ouders een groeidocument voor de leerling gemaakt. Hiermee wordt er specialistische hulp vanuit het Samenwerkingsverband Unita aangevraagd. Na deze aanvraag vindt er een MDO (Multi Disciplinair Overleg) plaats. Dit is een transparant overleg tussen de ouders, de leerkracht, de intern begeleider, een specialist vanuit het SWV Unita en eventueel andere betrokkenen. De bedoeling hiervan is om met elkaar te kijken welke specifieke hulp de leerling nodig heeft. Het voordeel van het MDO is dat we met alle betrokkenen om de tafel zitten, zodat er effectief gehandeld kan worden.

Soms wordt door ouders (in samenwerking met school) ondersteuning van de Gemeente gevraagd. Er wordt contact gelegd met een ouder - kind - adviseur (A'dam). Vanuit de gemeente wordt dan een keukentafelgesprek met ouders gevoerd om af te stemmen welke specifieke hulp er nodig is. Dit overleg kan ook op school plaatsvinden met de leerkracht, de intern begeleider en eventueel andere betrokken partijen.

Waar kunnen ouders terecht met zorgen/vragen over de begeleiding van hun kind?

Wat zorg voor onze kinderen betreft vinden we het belangrijk, in samenwerking met ouders, het onderwijsaanbod binnen haalbare kaders af te stemmen op wat het kind nodig heeft. We willen ons onderwijs zo inrichten dat kinderen zoveel mogelijk hun eigen ontwikkelingsproces kunnen doorlopen en houden daarbij rekening met verschillen in de groep. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben krijgen dit zoveel mogelijk binnen de groep. Daarbij is de leerkracht de spil, de verantwoordelijke en het aanspreekpunt voor alle kinderen in de groep. De intern begeleider ondersteunt de leerkrachten bij het aansluiten op de onderwijsbehoeften van kinderen. De intern begeleider heeft hierbij in eerste instantie geen direct contact met de ouders; dit loopt primair via de leerkracht.

Stap één: een gesprek aangaan met de leerkracht. Dit kan tijdens de tien-minutengesprekken of u vraagt de leerkracht een gesprek met u te plannen. De leerkracht zal, indien nodig, de zorg met de intern begeleider delen en samen tot een plan van aanpak komen. De leerkracht bespreekt het met de ouders en houdt hen op de hoogte.

Stap twee: een mail sturen naar de leerkracht en de intern begeleider of de directeur. Mocht het onverhoopt zo zijn dat u als ouder er met de leerkracht niet uitkomt dan kunt u als tweede stap een mail sturen naar de leerkracht èn de intern begeleider (ib@korsbreijer.nl) waarin u beschrijft wat uw zorgen zijn en wat uw hulpvraag is. Er is naar aanleiding van de inhoud van de mail een aantal mogelijkheden: u ontvangt een reactie of antwoord per mail van de leerkracht of intern begeleider, u wordt uitgenodigd voor een “driegesprek” met de leerkracht en de intern begeleider of de leerkracht nodigt u uit voor een gesprek. Ook kunt u een mail sturen aan de leerkracht en de directeur waarin u formuleert waar u tegenaan loopt of wat uw zorgen zijn. U kunt dan een antwoord per mail (met de leerkracht in CC) verwachten of u wordt, indien nodig, uitgenodigd voor een “driegesprek” met de leerkracht en de directeur.

Passend Onderwijs

Alle leerlingen moeten naar school. Geen leerling mag buiten de boot vallen. Het doel van Passend Onderwijs is kinderen die zorg te bieden die de leerling nodig heeft. De bedoeling is te kijken of specifieke leerlingenzorg binnen onze school geboden kan worden met of zonder hulp van buitenaf. Onze school maakt deel uit van Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Unita. Alle informatie hierover kunt u vinden op de volgende website: www.swvunita.nl

Bij ieder kind dat wordt aangemeld, bekijken we de onderwijsbehoeften van het kind en de zorg die het nodig heeft. We gaan na in hoeverre wij de hulp en ondersteuning kunnen bieden binnen onze school. Daarnaast speelt de samenstelling van de groep een rol: Hoeveel zorgleerlingen zitten er al in de groep. Belangrijk is dat de school de verantwoordelijkheid voor het kind of van de groep en van de leerkracht kan blijven dragen. Als dit niet het geval is dan zullen wij in samenwerking met de ouders er alles aan doen om tot een gezamenlijke oplossing te komen. Ouders hebben de plicht om de school alle informatie over hun kind te verstrekken. Dit geldt ook voor de overdracht van de peuterspeelzaal. Als het kind op onze school geen passend onderwijsaanbod kan krijgen, zijn wij verplicht om samen met de ouders naar een andere school te zoeken.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • We professionaliseren ons in Vroeg en Voorschoolse Educatie om daarmee nog beter in te kunnen spelen op de behoeften van de jongste kinderen.
  • Gezien de multiculturele populatie, heeft een groot aantal kinderen een andere thuistaal dan Nederlands. Het is van belang ons onderwijs zo in te richten dat er voldoende aandacht is voor taal- en woordenschat ontwikkeling. In de kleuter- en onderbouwgroepen wordt een zo taalrijk mogelijke omgeving geboden met uitnodigende hoeken, activiteiten en lessen ondersteunt met Logo 3000. Daarnaast wordt woordenschat extra geoefend in kleine instructiegroepen met kinderen die dit nodig hebben.
  • Daarnaast willen we het aanbod op het gebied van taal versterken en onderzoeken welke taalmethode hierin voldoende aansluit bij de onderwijsbehoeften van onze kinderen (populatie).
  • Gericht aandacht voor de wijze waarop de lessen begrijpend lezen worden aangeboden zorgvuldig analyseren en leerkrachten bekwamen om dit zo effectief mogelijk inhoud te geven. 
  • Samenwerking met ouder-kind coaches Amsterdam en andere welzijnsorganisaties optimaliseren om daarmee indirect ondersteuning te bieden aan de thuissituatie. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Brede School Kors Breijer is een samenwerkingsverband tussen KMN Kind & Co en de christelijke basisschool Kors Breijer. Sinds het schooljaar 2012-2013 wordt er inhoudelijk samengewerkt. Gezamenlijk zorgen wij voor inhoudelijk sterk onderwijs en goede opvang. Inhoudelijk is er een doorgaande lijn van de kinderdagopvang en de peutergroep naar groep A t/m D van de basisschool. De methoden sluiten op elkaar aan. De ontwikkeling van kinderen wordt met hetzelfde observatie-instrument; “Kijk” geregistreerd. Kinderen worden bij de overstap naar de basisschool overgedragen aan de hand van een overdrachtsformulier en de registratie van “Kijk”.

Voor de doorgaande lijn kan het soms in het belang van een kind zijn dat de overdracht persoonlijk wordt gedaan met de leidster, de ouders en de leerkracht. In de brede school staat in de samenwerking centraal dat  kinderen van 0 tot en met 12 jaar een inhoudelijk sterke en brede ontwikkeling geboden wordt.  Op één plek en binnen één organisatie. Doelen van de brede school

Vergroten van ontwikkelingskansen door continuïteit en samenhang van het aanbod;

Werken als partners en bondgenoten vanuit één pedagogische visie;

Realiseren van een doorgaande zorg- en leerlijn voor de kinderen; 

Sluitende dagarrangementen;Stimuleren van ieders talent;

Bevorderen van actief burgerschap;Binnen- en buitenschools leren verbinden.

Terug naar boven