IKC Leuken

Middelstestraat 77 6004 BH Weert

  • Schoolfoto van IKC Leuken
  • Schoolfoto van IKC Leuken
  • Schoolfoto van IKC Leuken
  • Schoolfoto van IKC Leuken
  • Schoolfoto van IKC Leuken

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2017-2018 werken we met de ROUTE 8 toets. Ieder schooljaar maken we analyses van de tussen- en eindopbrengsten. Waar nodig leidt dit tot schoolontwikkelingsplannen die we met het team in acties uitzetten, om zo continue te borgen dat de kwaliteit van ons onderwijs hoog blijft.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op ons IKC werken we volgens het principe van Handelingsgericht werken (HGW). De vier fasen die tweemaal per jaar worden doorlopen zijn waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren.

Fase 1: Waarnemen
In deze fase verzamelt de leerkracht de toetsgegevens van de methoden, Cito-resultaten en observatiegegevens. Hiermee signaleert de leerkracht kinderen die de komende periode extra aandacht nodig hebben.

Fase 2: Begrijpen
Bij handelingsgericht werken staan de onderwijs- en ontwikkelbehoeften van de leerling centraal. In deze fase brengt de leerkracht, op basis van de verzamelde gegevens, de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart.  

Fase 3: Plannen
Bij het plannen formuleert de leerkracht lange termijndoelen voor het komende halfjaar. Daarnaast worden er ook korte termijndoelen geformuleerd. De doelen voor de korte termijn worden uitgewerkt in concrete blokplannen. Deze blokplannen corresponderen met de blokken die gehanteerd worden in de lesmethoden die we gebruiken.  

Fase 4: Realiseren
In deze fase wordt handelingsgericht werken in de praktijk gebracht. De blokplannen worden door de leerkrachten uitgevoerd en aan de hand van de resultaten en observatiegegevens die voorhanden zijn geëvalueerd. Het lesaanbod wordt door de leerkracht steeds afgestemd op de groep en/of individuele leerling. 

Indien een kind met extra zorg na herhaalde perioden onvoldoende vooruitgang maakt of indien de problemen zich niet op cognitief gebied afspelen wordt er externe hulp ingeschakeld. Denk hierbij aan consultaties me het intern ondersteuningsteam (IOT), de schoolbegeleider, expertise vanuit het speciaal onderwijs, CJG, GGD, Bureau jeugdzorg of maatschappelijk werk. Bij externe hulp wordt er altijd naar het individuele kind gekeken in zijn of haar situatie. Bij dit soort maatwerk is een goede samenwerking tussen ouders en school erg van belang.

Om de vorderingen van de kinderen goed in kaart te kunnen brengen wordt gebruik gemaakt van methodegebonden toetsen en van genormeerde landelijke toetsen (Cito Leerling in Beeld). De resultaten van de Cito-toetsen worden bijgehouden in een geautomatiseerd leerlingvolgsysteem.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 6 wordt al voorbereidend gewerkt aan de overstap naar het Voortgezet Onderwijs (VO). Resultaten van de leerling worden meegenomen in een voorlopig advies. Dit voorlopig advies bespreken we met u.
Naast de leerresultaten zijn ook de werkhouding, interesse(s) en motivatie voor school en leren een belangrijke factor in het schooladvies. Indien de uitslag van de doorstroomtoets in groep 8 hoger uitvalt dan dit schooladvies dan wordt het advies heroverwogen. Hierbij betrekken we u als ouder(s)/verzorger(s). Is het resultaat op de eindtoets lager of gelijk aan het schooladvies? Dan gaat het schooladvies niet naar beneden. Op basis van de kennis en ervaring die de school heeft opgedaan tijdens alle jaren(,) dat uw zoon/dochter op onze school zit, is het schooladvies tot stand gekomen. 

Binnen ons Samenwerkingsverband maken leerlingen de overstap naar het VO via route A of route B. 

Route B houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat de leerling met de basisondersteuning (de ondersteuning van de mentor of coach, die voor alle leerlingen geldt op de VO-school) kan worden begeleid naar een diploma. Voor leerlingen in het VMBO kan extra ondersteuning op het gebied van leren (LRO) worden aangevraagd wanneer de leerling voldoet aan bepaalde criteria. Is dit het geval dan informeren we u daarover. 

Route A houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat een vroegtijdige verkenning met het VO wenselijk is en de leerling met basisondersteuning + eventueel aanvullende ondersteuning op het VO een diploma kan halen. Dat geldt ook voor leerlingen waarvan we inschatten dat een uitstroom naar Praktijkonderwijs wordt gemaakt. 

In het schooljaar dat uw zoon/dochter in groep 7 zit wordt u hierover nader geïnformeerd. De vroegtijdige verkenning en afstemming maken het mogelijk dat, eerder dan het centrale aanmeldmoment, duidelijk is welke VO-school de best passende plek is voor uw zoon/dochter, met passende ondersteuning indien nodig. 

Voor alle leerlingen is het aan te raden om tijdig de open dagen en andere kennismakings- of voorlichtingsactiviteiten van de VO-scholen in onze regio te bezoeken. Voor alle schoolverlaters wordt een OKR (onderwijskundig rapport) ingevuld door de leerkracht(en) van de basisschool.
Het OKR is wettelijk verplicht en geldt als overdrachtsdossier van de basisschool naar het VO. Voordat dit gedeeld wordt met de VO-school heeft u uiteraard inzage in het dossier van uw zoon/dochter.
Het adviesformulier is een onderdeel van het OKR en krijgt u van ons mee, zodat u dit op het moment van aanmelding kunt overleggen aan de VO-school. Vanaf 2024 geldt een centraal aanmeldmoment voor alle leerlingen van groep 8.

Samen dragen we zorg voor de overstap naar de best passende plek voor elke leerling, met passende ondersteuning als dat nodig is!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op IKC Leuken heerst een klimaat waar iedereen zich veilig voelt en maken we de onderlinge verwachtingen van zowel leerlingen als leerkrachten naar elkaar duidelijk.

Wij gaan respectvol met elkaar om, waarbij leerkrachten een voorbeeldrol vervullen.

De school gaat uit van verschillen tussen mensen en komt maximaal tegemoet aan de drie basisbehoeften van kinderen:

  • de behoefte aan waardering van anderen (relatie)
  • geloof in eigen kunnen (competentie) 
  • drang zelfstandig te willen handelen (autonomie)

Vanuit bovenstaande drie basisbehoeften geven we vorm aan de kernwaarde samenwerking: kinderen leren niet alleen van de leerkracht maar ook van en met elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Samen
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft in januari 2018 op onze school een verificatie onderzoek uitgevoerd. De uitkomsten van dit onderzoek zijn terug te lezen in de bestuursrapportage van de stichting MeerderWeert, via de website van de inspectie.

Terug naar boven