IKC Leuken

Middelstestraat 77 6004 BH Weert

  • Schoolfoto van IKC Leuken
  • Schoolfoto van IKC Leuken
  • Schoolfoto van IKC Leuken
  • Schoolfoto van IKC Leuken
  • Schoolfoto van IKC Leuken

Het team

Toelichting van de school

Binnen ons IKC werken een 50-tal medewerkers. Deze medewerkers hebben verschillende functies. Zo kennen we pedagogische medewerkers binnen de kinderopvang, leerkrachten en een onderwijsassistent binnen het onderwijs, ondersteunend personeel, medewerkers met een taakspecialisatie, MT-leden, interne begeleiders, een clustermanager kinderopvang, een adjunct-directeur en een directeur.

We werken met een combinatiefunctionaris voor het bewegingsonderwijs. Deze is gedetacheerd vanuit Punt Welzijn.

De leeftijdsopbouw van het personeel is goed verdeeld. Alle leeftijdscategorieën zijn vertegenwoordigd.

Daarnaast lopen er binnen ons IKC jaarlijks diverse studenten stage. Dit zijn voornamelijk studenten van de lerarenopleiding/PABO of van de opleiding tot onderwijsassistent. Ons IKC werkt samen met de PABO in Eindhoven en in Sittard als een opleidingsschool. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ook pedagogisch medewerkers en leerkrachten kunnen ziek worden en/of aanspraak maken op buitengewoon verlof. In deze gevallen krijgt uw zoon/dochter te maken met een vervangende leerkracht. Het is niet altijd mogelijk hierin de door u en ook door ons gewenste continuïteit te garanderen. Dit heeft alles te maken met de krapte op de (onderwijs)arbeidsmarkt.

Wij realiseren ons dat het voor kinderen vervelend kan zijn als er regelmatig wisselingen zijn. Vrijwel alle basisscholen en integrale kindcentra kampen met dit probleem. Mocht de situatie zich voordoen dat er bijvoorbeeld bij ziekte absoluut geen vervanging gevonden kan worden, dan zullen we op de eerste dag de kinderen op school zelf opvangen. Op de dagen daarna zijn we dan genoodzaakt de kinderen vrij van school te geven. Dit wordt vooraf aan u medegedeeld, via ons ouderportaal. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons IKC telt 19 groepen. Alle kinderen verschillen van elkaar. Daarom gaan we uit van de onderwijsbehoeftes van kinderen, waarbij we rekening houden met verschillen in leervermogen, leertempo en ook de wijze waarop kinderen zich kennis en sociale vaardigheden eigen maken. Wij willen kinderen leren actief het eigen leerproces mede vorm te geven. Van nature hebben kinderen immers belangstelling en motivatie om iets te leren. Daarom kan kennisoverdracht ook op een natuurlijke manier plaatsvinden.

Door gebruik te maken van individuele programma’s naast de groepslesprogramma’s, kunnen kinderen hun leervermogen ontwikkelen. Bovendien, en dat vinden we minstens zo belangrijk, dragen deze groepsgerichte lessen bij tot de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen. Zelf leren leren, kiezen en beslissen, zelfstandig zaken uitwerken en zelf gedachten en opvattingen verwoorden zijn voor kinderen belangrijke leerprocessen. Sociale vaardigheidstraining hoort dan ook in ons onderwijsprogramma. De training richt zich op bewustwording van de eigen kracht en de mogelijkheden en het vermogen om met anderen samen te leren spelen, werken en leven.

Wij vinden het van groot belang dat kinderen als ze ons IKC verlaten zelfbewust naar het voortgezet onderwijs gaan. Onze kinderen moeten weten hoe ze de zaken die zij op hun weg tegenkomen kunnen aanpakken. Kinderen werken samen met kinderen uit hun groep die een ander niveau of tempo hebben, maar ook met kinderen uit de andere groepen. Ze leren om te durven vertrouwen op zichzelf, de ander(en) en (niet alleen) de leerkracht. Ieder kind, ieder mens heeft daarin een unieke aanpak nodig. We vinden dat de kinderen van elkaar kunnen leren, elkaar kunnen helpen en leren beseffen dat ze eigen verantwoordelijkheden hebben.

De groepen op ons IKC zijn verdeeld in een vijftal clusters: cluster dagopvang en BSO, cluster 1/2, cluster 3/4 en cluster 5/6 en cluster 7/8.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Activiteiten voor de kleuters
Op IKC Leuken krijgen kinderen in de groepen 1-2 onderwijs dat past in deze tijd. Het onderwijs doet recht aan elk kind. Het onderwijs is motiverend, uitdagend en sluit aan bij de interesses, talenten en het spel van kinderen. Uitgangspunt is dat de kinderen zich veilig en geborgen voelen, zodat ze zich in een vertrouwde en uitdagende omgeving volop kunnen ontwikkelen.

We streven naar kwalitatief en interactief onderwijs waarbij ontwikkelingsgericht werken ons kader vormt. Het basisaanbod wordt bepaald door de te behalen kerndoelen als uitgangspunt te nemen.

De kleutergroepen werken in thema’s vanuit de doelen van het Digikeuzebord. We spelen in op de interesses van kinderen en zorgen voor boeiende thema’s om te komen tot een hoge betrokkenheid van kinderen. Deze hoge betrokkenheid leidt tot hoge opbrengsten en een passie voor leren. In een duidelijke structuur wordt onderwijs efficiënt en effectief weggezet in een jaarplanning. Als onderbouw zorgen we dat onderwijs in een doorgaande lijn wordt vormgegeven.

De kinderen in de groepen 1-2 worden medeverantwoordelijk gemaakt voor hun eigen ontwikkeling en de ontwikkeling van anderen. Ze leren een onderzoekende houding aan te nemen, ontwikkelen zelfstandigheid, nemen zelf verantwoordelijkheid en leren samenwerken. Dat doen ze door te leren in hun groep en op het gezamenlijke leerplein. Ook kleuters maken gebruik van moderne middelen zoals het digibord, de computer en tablets.

Daarnaast is hun omgeving uitdagend ingericht door te werken in hoeken waar onderzoeksactiviteiten en ontwikkelingsmaterialen hen uitdagen tot spel. Door middel van spel ontwikkelen kleuters basisvaardigheden voor taal, rekenen, motoriek. Er is ook veel aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling, een goede werkhouding, concentratie en onderlinge relaties.

De kleuter moet vooral met plezier naar school gaan. Iedere kleuter heeft zijn eigen bagage die in aanleg aanwezig is en hij mag die op zijn eigen manier en tempo ontwikkelen. Wij gaan bewust om met de verschillen tussen kinderen. Goed contact tussen ouders en leerkrachten komt de ontwikkeling zeker ten goede. Daarom zijn er elk schooljaar diverse oudergesprekken ingepland waarbij de voortgang van de kinderen besproken worden. En is er daarnaast altijd ruimte om met ouders van gedachten te wisselen over de ontwikkeling van hun kind als zij dit zelf nodig achten.

Activiteiten zoals rekenen en taal lopen door elkaar heen. Verder werken kinderen in de werkles aan diverse werkjes, waardoor er geen duidelijke scheiding is tussen de diverse vakgebieden. In bovenstaand schema zijn dan ook meer de activiteiten benoemd dan de vakgebieden.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8 vormen de methodes de basis van ons onderwijs. De keuze van de juiste methode voor ons IKC is dan ook heel belangrijk. Deze keuze vindt dan ook weloverwogen plaats. Daarbij vinden we het belangrijk dat de methode uitnodigend is voor de kinderen, dat de methode past bij onze situatie en dat deze voldoet aan de gestelde tussen- en einddoelen.

De methodes die wij hanteren zijn:
- Aanvankelijk technisch lezen: Lijn 3 (groep 3)
- Technisch lezen: List Lezen (groep 1 t/m 8)
- Begrijpend lezen: Jeelo
- Taal: Staal
- Spelling en grammatica: Staal
- Rekenen: Pluspunt in combinatie met Bingel als online platform
- Schrijven: Klinkers
- Wereldoriëntatie/Techniek: Jeelo
- Engels: Jeelo
- Verkeer: Jeelo en het verkeersexamen
- Lichamelijke opvoeding: de lessen worden verzorgd door een vakleerkracht bewegingsonderwijs, stagiaires L.O. en leerkrachten met een gymbevoegdheid.
- Muziek: de lessen worden gegeven door een vakleerkracht en sluiten aan bij de thema's van bijvoorbeeld Jeelo en taal.

Bij de vakken rekenen (vanaf groep 5) en wereldoriëntatie werken de kinderen vanaf groep 4 op een Chromebook. Het grote voordeel van het werken op de laptop is dat de leerkracht realtime de vorderingen van de leerling kan volgen. Per leerling kan naast de basislesstof ook een pakket aan persoonlijke ontwikkeldoelen worden klaargezet. Door middel van blokvoorbereidingen en groepsanalyses bereiden de leerkrachten de doelen voor de komende periode voor. Voor deze analyse worden niet alleen de resultaten van de methode onderzocht, maar wordt ook twee keer per schooljaar met een landelijk genormeerde toets bekeken hoe de ontwikkeling van de kinderen is.

Basisvaardigheden (lezen, schrijven, taal en rekenen)
In groep 3 start het aanvankelijk leesonderwijs. Dit wordt uitgebouwd in allerlei vormen van voortgezet lezen zoals voortgezet technisch lezen, begrijpend en studerend lezen. 

Het taalonderwijs omvat mondeling en schriftelijk taalgebruik, te weten lezen, luisteren, vertellen, stellen en schrijven. Naast de Nederlandse taal wordt in groep 7 en 8 ook aandacht besteed aan de Engelse taal.

De kinderen leren rekenen door het zoeken naar oplossingsmethoden. Naast hoofdrekenen en cijferen, komen inzichtelijk rekenen, breuken en procenten aan bod. Er wordt ook gebruik gemaakt van Ipads, Chromebooks en rekenmachines.

Wereldoriënterende vakken

Tijdens wereldoriëntatie werken we aan vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, verkeer, techniek en indien mogelijk projecten en onderwerpen die voor kinderen interessant zijn. De leerlingen leren de wereld kennen en hoe de mensen er leven en leefden. Ze leren over de ontwikkelingsgeschiedenis van ons land. Zij leren omgaan met de levende en dode natuur in hun dagelijkse omgeving. Zij ervaren dat zij medeverantwoordelijk zijn voor de zorg voor het leven om ons heen. De wereldoriënterende vakken zijn geïntegreerd in de methode Jeelo. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs   

Met ingang van 1 augustus 2014 j.l. is de wet passend onderwijs van kracht. Passend onderwijs legt een zorgplicht bij alle scholen. Dat betekent dat de school verantwoordelijk is om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden. 

In principe en in beginsel zijn alle kinderen welkom op onze scholen. We moeten daarbij goed voor elk kind kunnen blijven zorgen. Dat kan betekenen dat wij niet volledig toegerust zijn om gevraagde ondersteuning op school te kunnen leveren. Wat we als school aan zorg voor kinderen kunnen leveren staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Dit ondersteuningsprofiel is op deze pagina te downloaden. Mocht een gevraagde ondersteuning niet geleverd kunnen worden, dan gaan we samen met u op zoek naar een passend alternatief. In alle gevallen willen we daarbij maatwerk leveren.

De aanmelding van leerlingen op onze scholen gaat altijd vergezeld van een intakegesprek, waarin samen met de ouders verkend wordt welke mogelijkheden er zijn. 

Voor aanmeldingen, vragen over de aanmeldprocedure, het schoolondersteuningsprofiel van de school en andere zaken die met leerlingenzorg te maken hebben, verwijzen wij u graag door naar de directeur en/of de interne begeleiders van de school. Zij zullen u graag te woord staan om samen een passend onderwijsarrangement voor uw kind te kunnen bepalen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het kabinet wil dat zoveel mogelijk kinderen naar een gewone school kunnen gaan. Elke school heeft een zorgplicht. Dit betekent dat scholen een passende onderwijsplek voor alle kinderen moet kunnen bieden. Scholen en schoolbesturen in Weert-Nederweert doen dit samen binnen het samenwerkingsverband ‘Passend Onderwijs Weert-Nederweert’.  

Het Samenwerkingsverband (SWV) heeft een ondersteuningsplan vastgesteld waarin beschreven is hoe men passend onderwijs in deze regio wil realiseren. Bij de uitvoering krijgen scholen ondersteuning van maatschappelijke zorgorganisaties en gemeenten.   

Het bestuur van het SWV heeft het niveau van de basisondersteuning in de regio vastgesteld, daarnaast beschrijft elke school hoe de concrete inrichting van en organisatie van de leerlingenzorg eruit ziet. Dit is geen statisch document: het wordt telkens bijgesteld en actueel gehouden. MeerderWeert beschikt over een Intern Ondersteunings Team (IOT) dat de scholen adviseert in de realisering van de zorgplicht. Mocht de ondersteuningsvraag van en de zorg voor een leerling de mogelijkheid van de school overstijgen kan de school bij het Loket Passend Onderwijs (LPO) een aanvraag doen voor een specifiek arrangement wat binnen of buiten de school ligt. 

U kunt als ouder het gesprek aangaan met ons over wat uw kind nodig heeft en wat u samen met het IKC kunt doen. Het eerste aanspreekpunt is de leerkracht.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op ons kindcentrum wordt er door Hoera kindercentra dagopvang (0-4 jaar), een peuterprogramma en VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) en buitenschoolse opvang (4-13 jaar) aangeboden.

Baby-dreumesgroepen

In het eerste levensjaar van een kind zijn ‘hechting’ en ‘vertrouwen’, naast eten, drinken en slapen, heel essentieel. Hier hebben we bij Hoera dan ook veel extra aandacht voor. Ook de dreumes heeft een stabiele, vertrouwde omgeving nodig, om de wereld in z’n eigen tempo steeds verder te kunnen ontdekken.
Om voor ieder kind een evenwichtige basis te kunnen creëren, werken we in de baby-dreumesgroepen van Hoera met speciaal opgeleide pedagogisch medewerkers. Medewerkers met extra gevoel en affiniteit voor de jongste kinderen, die naast hun reguliere opleiding ook een aparte training hebben gevolgd. In deze training is de kennis over de ontwikkeling en behoeften van baby’s en dreumesen verder uitgebreid, en is de sensibiliteit voor de signalen van de jongste kinderen vergroot.

Baby’s en dreumesen worden door onze professionals met veel liefde en zorg begeleid. We gaan daarbij uit van de gedachte dat jonge kinderen zowel kwetsbaar als ook bijzonder krachtig zijn. Het bewustzijn van de kwetsbaarheid van baby’s binnen de kinderopvang, heeft daarbij onze speciale aandacht. Wij proberen een dag bij Hoera steeds optimaal in te richten, kindvolgend en in voortdurend overleg met ouders.

Peutergroepen

Bij Hoera bieden we peuters de mogelijkheid om spelenderwijs de wereld te ontdekken, samen plezier te beleven en dingen te ervaren. Dit alles in een veilige en huiselijke omgeving. We werken in de peutergroepen met het programma ‘Uk & Puk’, met leuke, afwisselende thema’s, afgestemd op de leeftijd en belevingswereld van de peuters. Peuters leren zo hun eigen "ik" kennen en vergroten hun zelfstandigheid en hun woordenschat. Ze leren spelletjes en liedjes, ze doen bewegingsactiviteiten en leren werken met verschillende materialen. Ze leren speelgoed delen, conflictjes oplossen, en sluiten vriendschappen. Spelen, leren en opgroeien gaan zo hand in hand.

Meedoen aan het peuterprogramma zorgt voor de brede persoonlijke ontwikkeling van kinderen en biedt ze een stevige basis, ook als voorbereiding op de basisschool. Bij Hoera werken we bovendien intensief samen met de basisschool om te zorgen voor een laagdrempelige overstap en een kansrijke start voor alle kinderen.

Buitenschoolse opvang

Voor kinderen van 4 tot 13 jaar is er buitenschoolse opvang (BSO) bij Hoera. Na school kan ieder kind lekker even tot rust komen in de vertrouwde groep en daarna kiezen uit activiteiten zoals knutselen, buiten spelen, lezen, koken, computeren en verkleden. Of even “lekker hangen” en kletsen na een drukke schooldag.
In de schoolvakanties organiseren we voor de kinderen een uitgebreid en gevarieerd activiteitenprogramma. Stoere, gezellige, uitdagende en interessante programma’s of workshops waar elk kind graag bij wil zijn! Onze locaties zijn te vinden in een basisschool, sportcomplex of andere lokale voorziening.
We hebben veel aandacht voor de brede persoonlijke ontwikkeling van elk kind, zodat het de kans krijgt zichzelf en z’n mogelijkheden goed te leren kennen. Bij Hoera willen we graag dat alle kinderen op de BSO kunnen ontdekken wie ze zijn en waar ze blij van worden. “Wat vind je leuk om te doen? Waar ben je goed in? Wat wil je gaan ontdekken? Hoe kun je fijn met anderen omgaan, een ruzietje oplossen en samen plezier hebben?”
Op de BSO leren en ontdekken kinderen samen. Onze pedagogisch medewerkers begeleiden en ondersteunen, met aandacht voor alle kinderen.

Meer weten? Wilt u meer weten over hoe wij werken en over ons aanbod? Maak gerust een afspraak voor een kennismaking op de locatie of bezoek ook eens onze website www.hoerakindercentra.nl.
Wilt u actuele informatie over kosten of plaatsingsmogelijkheden? Belt u dan met ons Servicepunt T: 077-358 97 97 (tijdens kantooruren).

Terug naar boven