KindCentrum Altweerterheide

Herenvennenweg 2 6006 SW Weert

  • Schoolfoto van KindCentrum Altweerterheide
  • Schoolfoto van KindCentrum Altweerterheide
  • Schoolfoto van KindCentrum Altweerterheide
  • Schoolfoto van KindCentrum Altweerterheide

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We zien dat door de jaren heen de gemiddelde score van de eindtoets overwegend op of boven het landelijk gemiddelde ligt. We zijn ons er van bewust dat door de groepsgrootte het resultaat van een enkele leerling veel invloed heeft op het gemiddelde. Belangrijker dan dit gemiddelde cijfer is of elke leerling er uit heeft kunnen halen wat er in zit. Komt de individuele score overeen met de verwachtingen die we als drie-eenheid van ouders-kind-leerkrachten van dit kind hadden? Dat is bij de meeste leerlingen het geval. De adviezen die bij de betreffende resultaten horen komen dan ook overeen met de eerder door leerkrachten gegeven adviezen voor start op het voortgezet onderwijs.

Vanaf schooljaar 2020-2021 geeft Vensters de resultaten aan de hand van referentieniveaus weer. Goed om te zien dat alle leerlingen het fundamenteel niveau beheersen. Hoewel we als school boven de signaleringswaarde van het streefniveau zitten, analyseren we de resultaten en nemen we opvallendheden mee in ons aanbod voor groep 8 voor komend schooljaar en in de onderwijsontwikkelingen waar we als school mee bezig zijn, om zo het aantal leerlingen dat ook het streefniveau beheerst bij het verlaten van de basisschool te vergroten.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Aan de hand van het 4D-model wordt minimaal twee keer per jaar het aanbod van de voorafgaande periode geëvalueerd. We kijken daarbij naar de resultaten van de methodetoetsen van rekenen, spelling, (begrijpend) lezen en taal en de resultaten van de methode-onafhankelijke IEP-toetsen. Zo wordt de groei van deze instrumentele vaardigheden gevolgd. De bevindingen zijn aanleiding tot het aanpassen van het aanbod. Dit wordt beschreven in het groepsplan. De groepsplannen worden tijdens de groepsbespreking met de kwaliteitsondersteuner doorgenomen. 
Drie keer per jaar staat een kwaliteitsdag gepland met de schoolleiders en kwaliteitsondersteuners van Eduquaat. Bevindingen worden meegenomen in het meerjarenplan en actieplan van de school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Route naar het voortgezet onderwijs

Vanaf groep 6 wordt al voorbereidend gewerkt aan de overstap naar het Voortgezet Onderwijs (VO). Resultaten van de leerling worden meegenomen in een voorlopig advies. Dit voorlopig advies bespreken we met u. Op basis van de kennis en ervaring die de school heeft opgedaan tijdens alle jaren dat uw zoon/dochter op onze school zit, is het schooladvies tot stand gekomen. Naast de leerresultaten zijn ook de werkhouding, interesse(s) en motivatie voor school en leren een belangrijke factor in het schooladvies. Indien de uitslag van de doorstroomtoets in groep 8 hoger uitvalt dan dit schooladvies dan wordt het advies heroverwogen. Hierbij betrekken we u als ouder(s)/verzorger(s). Is het resultaat op de eindtoets lager of gelijk aan het schooladvies? Dan gaat het schooladvies niet naar beneden.  

Binnen ons Samenwerkingsverband maken leerlingen de overstap naar het VO via route A of route B.
Route B houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat de leerling met de basisondersteuning (de ondersteuning van de mentor of coach, die voor alle leerlingen geldt op de VO-school) kan worden begeleid naar een diploma. Voor leerlingen in het VMBO kan extra ondersteuning op het gebied van leren (LRO) worden aangevraagd wanneer de leerling voldoet aan bepaalde criteria. Is dit het geval dan informeren we u daarover. 

Route A houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat een vroegtijdige verkenning met het VO wenselijk is en de leerling met basisondersteuning + eventueel aanvullende ondersteuning op het VO een diploma kan halen. Dat geldt ook voor leerlingen waarvan we inschatten dat een uitstroom naar Praktijkonderwijs wordt gemaakt. In het schooljaar dat uw zoon/dochter in groep 7 zit wordt u hierover nader geïnformeerd. De vroegtijdige verkenning en afstemming maken het mogelijk dat, eerder dan het centrale aanmeldmoment, duidelijk is welke VO-school de best passende plek is voor uw zoon/dochter, met passende ondersteuning indien nodig. 

Voor alle leerlingen is het aan te raden om tijdig de open dagen en andere kennismakings- of voorlichtingsactiviteiten van de VO-scholen in onze regio te bezoeken. Voor alle schoolverlaters wordt een OKR (onderwijskundig rapport) ingevuld door de leerkracht(en) van de basisschool. Het OKR is wettelijk verplicht en geldt als overdrachtsdossier van de basisschool naar het VO. Voordat dit gedeeld wordt met de VO-school heeft u uiteraard inzage in het dossier van uw zoon/dochter. Het adviesformulier is een onderdeel van het OKR en krijgt u van ons mee, zodat u dit op het moment van aanmelding kunt overleggen aan de VO-school.

Vanaf 2024 geldt een centraal aanmeldmoment voor alle leerlingen van groep 8. Samen dragen we zorg voor de overstap naar de best passende plek voor elke leerling, met passende ondersteuning als dat nodig is!

Toelichting bij informatie over adviezen voorgaande jaren

We ontvangen van de scholen voor voortgezet onderwijs een overzicht van de niveaus waarop onze oud-leerlingen les krijgen. Bijna alle leerlingen  ontvangen les op het niveau dat in groep 8 geadviseerd is. Bij deze advisering is gekeken naar de werkhouding, de motivatie, de ontwikkeling en toetsresultaten. Het is fijn om te volgen of en te constateren dat de advisering passend is gebleken. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden in onze school samen- werken, spelen en leren een vanzelfsprekendheid. In onze visie is ‘samen’ een belangrijke schakel in de ontwikkeling van kinderen. Daarbij wordt ook tijd en ruimte gemaakt voor de individuele behoeften van leerlingen.

Samen, zo leren wij!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen leren
  • Ondersteuning bij ontwikkeling
  • Zorg voor jezelf en omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven