WSKO St. Jozefbasisschool

Groentelaan 29 2292 AD Wateringen

  • Werken  met Chromebooks
  • Kookles
  • Techniekles bij bedrijven
  • Gymles

Het team

Toelichting van de school

Het team van de St. Jozefbasisschool bestaat uit enthousiaste, sociale en gedreven mensen. Er werken zowel mannen als vrouwen, waarbij de verdeling 1 op 8 is. De leeftijdscategorieën zijn evenredig verdeeld en er werken zowel parttimers als fulltimers. Naast de leerkrachten en specialisten met een LC-functie zoals een specialist hoogbegaafdheid, coördinator sociaal-emotionele ontwikkeling, een taal- en een reken-coördinator, kent de school een secretaresse, een intern begeleider, een vakleerkracht gym, een directeur, twee schoolcoördinatoren, diverse ondersteuners en een conciërge. Er zijn elke dag 1 tot twee leerkrachten ambulant die kunnen invallen bij ziekte. Het team is graag in ontwikkeling en leerkrachten volgen regelmatig scholing.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Elke dag zijn er een of meerdere flexers aanwezig. Zij kunnen invallen bij ziekte of verlof. Als er geen personeelsleden afwezig zijn dan kunnen deze flexers extra ondersteuning bieden aan bijvoorbeeld plusleerlingen, kinderen met (vermoeden van) dyslexie, Rots & Water training, coaching aan startende leerkrachten enzovoorts.

Binnen WSKO zijn afspraken gemaakt over hoe te handelen als een leerkracht ziek is. Deze afspraken zijn te vinden in het Protocol ziektevervanging, te vinden op onze website onder het kopje "Protocollen WSKO".

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groep 1/2a Amie Quist, Karina Slort
Groep 1/2b Petra van der Merwe, Marije Helleman
Groep 1/2c Suzanne van Marrewijk
Groep 1/2d Eva Heijsteeg
Groep 1/2e Nienke Nederpel

Groep 3a Lani Valentin
Groep 3b Heidy van Lier, Saskia Scheen
Groep 4a Marian van der Voorde, Angelica van Winden
Groep 4b Cindy van der Wilk, Esther Brabander

Groep 5a Marcel Koch, Marjolein Bom
Groep 5b Franka van der Wijk, Bernadette Janson
Groep 6a Robbin Kokxhoorn
Groep 6b Sarah Olsterhoorn, Cindy van Paassen

Groep 7a Frank van der Lans, Linda Vijverberg
Groep 7b Leonie de Vos, Simone Storm
Groep 8a Ferdie Hendriks
Groep 8b Mathijs van der Kuil

Directeur: Kim van den Bercken
Schoolcoördinatoren: Franka van der Wijk, Nicky van der Meer
Intern begeleider: Diane van Deutekom, Nicky van der Meer
Administratief medewerkster: Petra Vonk
Vakleerkracht bewegingsonderwijs: Laura de Vos
Vakleerkrachten Rots & Water: Karina Slort, Heidy van Lier, Tineke Baron, Cindy van der Wilk
Remedial teaching: Mirjam van der Burg, Bernadette Janson, Tineke Baron
Onderwijsassistenten: Maureen in 't Hout, Chelsea Helleman
Meer- en hoogbegaafden onderwijs: Linda Vijverberg, Nicky van der Meer
Conciërge: Diana Mathijsen
ICT: Jitske Vooijs

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wat is passend onderwijs?
Op school zijn er veel kinderen die de lessen goed kunnen volgen. Maar niet elk kind is hetzelfde. Soms heeft een kind extra hulp nodig of moet hij of zij meer oefenen. Of een kind heeft misschien andere uitleg of lesmateriaal nodig. Soms kan de school niet genoeg helpen en is het beter als het kind naar een andere school gaat. Dat kan een andere gewone school zijn of een school speciaal voor basisonderwijs of speciaal onderwijs. Elk kind dat extra hulp nodig heeft, moet onderwijs krijgen dat past bij hem of haar, zo dicht mogelijk bij huis. Scholen moeten daarom zorgen dat elk kind dat op hun school zit of zich bij hun school aanmeldt, de juiste onderwijsplek krijgt. Dit wordt geregeld met de "zorgplicht voor passend onderwijs".Wat is een samenwerkingsverband?Scholen werken samen om te zorgen dat kinderen passend onderwijs krijgen. Dat heet een samenwerkingsverband. In Westland, Hoek van Holland en Maasland is er een samenwerkingsverband voor basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Dat heet Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Westland’ (SPOW). U kunt meer informatie vinden op www.spow.nl. 

Zorgplicht
Elk kind moet goed onderwijs krijgen, dat bij het kind past. Als een kind extra hulp nodig heeft, moet de school daarvoor zorgen. Dit heet zorgplicht. Als uw kind 3 jaar is, kunt u hem of haar aanmelden op een basisschool. Dit doet u schriftelijk. De school waar u uw kind heeft aangemeld, moet kijken of zij passend onderwijs aan uw kind kunnen geven. Dit geldt ook als uw kind al op school zit. Als dit niet lukt, moet de school (het schoolbestuur) een andere passende plek zoeken voor uw kind. Ouders spelen hierbij een belangrijke rol, zij kennen het kind het beste.Ouder- en jeugdsteunpunt. Het is belangrijk dat ouders, verzorgers en leerlingen goede informatie hebben over het onderwijs in hun omgeving en weten waar ze terecht kunnen met vragen. Meestal is dit bij de school zelf. Daarnaast kan het ouder- en jeugdsteunpunt van SPOW hierbij helpen. Op de pagina 'Voor ouders/verzorgers - SPOW' staan vragen en antwoorden over passend onderwijs. Er zijn ook uitlegvideo's en handige links naar andere organisaties te vinden voor meer informatie en hulp.

Onze visie op ondersteuning
In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben wij in kaart gebracht wat onze mogelijkheden, grenzen en ambities zijn ten aanzien van de ondersteuning van leerlingen met extra onderwijsbehoeften. In onze kwaliteitskaart Zorg beschrijven wij op welke wijze wij deze leerlingen volgen, begeleiden en de vorderingen meten. Elke leerling is echter uniek, dus zullen we altijd per leerling nagaan welke onderwijsbehoeften de leerling heeft en of en hoe wij daaraan kunnen voldoen. Indien nodig kunnen wij voor extra ondersteuning een beroep doen op het samenwerkingsverband passend onderwijs in onze regio. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband staat beschreven welke ondersteuning alle scholen zelf moeten bieden (basisondersteuning) en voor welke ondersteuning, onder welke voorwaarden, we bij het samenwerkingsverband terecht kunnen. Alvorens we hulp van buitenaf inroepen gaan we aan de slag binnen onze eigen mogelijkheden.

Sterke punten in onze ondersteuning
Op onze school zetten we sterk in op preventieve maatregelen om leerachterstanden en gedragsproblemen te voorkomen. We geven alle leerlingen Rots & Water lessen, volgen hun ontwikkeling nauwlettend en werken intensief samen met ouders. Intern werken we cyclisch met groepsplannen, waarbij we zowel individuele groei als klassikale doelen nastreven. Tweemaal per jaar voeren de intern begeleider, schoolcoördinator en directeur resultaatgesprekken met collega's van elk leerjaar, waarbij we meetbare resultaten bespreken en nieuwe doelen en ondersteuningsbehoeften vaststellen. Daarnaast voert de intern begeleider vijfmaal per jaar gesprekken met groepsleerkrachten om de ontwikkeling en ondersteuningsbehoeften van de klas en individuele leerlingen te volgen. We identificeren onderwijsbehoeften en bekijken hoe we extra ondersteuning kunnen bieden, zowel binnen als buiten de klas, met betrokkenheid van ouders en indien nodig, interne of externe specialisten. Voor leerlingen die meer cognitieve uitdaging nodig hebben, bieden we wekelijkse ondersteuning door gespecialiseerde collega's, met nauwe betrokkenheid van groepsleerkrachten, ouders en de intern begeleider.

Grenzen aan onze ondersteuning
De zorgdruk in een groep is bepalend voor het bieden van extra ondersteuning in het kader van passend onderwijs. Het is ons streven ervoor te zorgen dat wij alle leerlingen voldoende aandacht kunnen geven. Grenzen worden bereikt als de veiligheid in het geding komt, leerproblemen hand in hand gaan met gedragsproblemen of de ontwikkeling stagneert. De aanspreekbaarheid van de leerling en beheersbaarheid van het gedrag van de leerling speelt dus een rol bij het wel of niet kunnen bieden van passend onderwijs.In het algemeen geldt dat voor kinderen met fysieke en/of medische problematiek voor de toelating een analyse over de mogelijkheden van zorg en begeleiding in beeld moeten worden gebracht. Grenzen worden bereikt wanneer wij onvoldoende medewerking ervaren van ouders, externe instanties en/of wij handelingsverlegen zijn.

Onze ambities en ontwikkeldoelen
Onze school streeft naar voortdurende groei en ontwikkeling, waarbij zowel leerlingen als leerkrachten centraal staan. We bevorderen eigenaarschap bij leerlingen door ze te betrekken bij gesprekken, het stellen van leerdoelen en het gebruik van takenkaarten. Ons portfolio volgt de algehele ontwikkeling van leerlingen en we blijven het verbeteren voor een completer beeld. We versterken de relatie met ouders via kind-ouder-leerkrachtgesprekken en laagdrempelige ouderbijeenkomsten. Nieuw is de inloopweek waarin ouders de klas bezoeken. Voor het komende jaar richten we ons op het actief implementeren van het EDI-model voor verbeterde instructies, afgestemd op verschillende leerbehoeften.

Op onze website bij protocollen WSKO punt 14 passend onderwijs, vindt u hierover meer informatie. Op onze website vindt u tevens het hele schoolondersteuningsprofiel (SOP). 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het is onze ambitie om goede zorg te bieden aan kinderen die een extra ondersteuningsbehoefte hebben. Daarom komt er een extra dag beschikbaar voor de intern begeleider. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Veel kinderen bezoeken de peuterspeelzaal of een kinderdagverblijf voordat zij naar de basisschool gaan. De kinderen krijgen daar een educatief programma aangeboden en doen daar veel ervaring op met gevarieerd materiaal. De leidsters observeren de kinderen tijdens de verschillende activiteiten. De gegevens die zij hieruit verkrijgen zijn voor de school van belang om een goede, evenwichtige groepsindeling te maken. Deze gegevens worden via een overdrachtsformulier doorgegeven aan school indien de ouders daar toestemming voor geven. 

De peuterspeelzalen en kinderdagverblijven zorgen samen met de scholen voor deze overdracht. Indien de school nog meer informatie nodig heeft, verwachten wij medewerking van de ouders. Wanneer nodig, komt er iemand van onze school observeren op het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal. Mocht het zo zijn dat na plaatsing toch blijkt dat het voor een kind of voor de groep wenselijk is om een kind in een andere groep te plaatsen dan kan de school in overleg met ouders hiertoe besluiten. Tevens verwachten wij dat kinderen zindelijk zijn wanneer zij bij ons op school komen. 

Ongeveer 6 weken voordat uw kind 4 jaar wordt, krijgt u een uitnodiging voor een intakegesprek met de leerkracht van uw kind. Tijdens dit gesprek worden er wen afspraken gemaakt. Uw kind mag 5 dagdelen komen wennen voordat uw kind 4 jaar is. Tijdens de wendagen mogen ouder(s)/verzorger(s) meelopen naar het klaslokaal. Na deze periode is het de bedoeling dat de kinderen zelfstandig naar binnen gaan. Wanneer uw kind dit nog spannend vindt zijn er altijd leerkrachten beschikbaar op het plein die uw kind even naar binnen kunnen begeleiden. 

In de groepen 1/2 werken we thematisch en leren we spelend. Door het creëren van een rijke leeromgeving binnen een betekenisvolle context, worden kinderen uitgedaagd zich spelenderwijs te ontwikkelen. We volgen deze ontwikkeling door te observeren en leggen onze observaties vast in het leerlingvolgsysteem.

Terug naar boven