WSKO St. Jozefbasisschool

Groentelaan 29 2292 AD Wateringen

  • Werken  met Chromebooks
  • Kookles
  • Techniekles bij bedrijven
  • Gymles

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten op de DIA eindtoets 2023 liggen vrijwel op het landelijk gemiddelde. Het landelijk gemiddelde is 361, het gemiddelde van de St. Jozefbasisschool is 360,7. Door kinderen onderwijs op maat aan te bieden, dat aansluit bij de leerbehoeften en gedegen onderwijsaanbod van onderwijs aan plusleerlingen, groeien kinderen binnen hun mogelijkheden. Het gesprek over de kwaliteit van het onderwijs gaat evenwel verder dan alleen het in beeld brengen van cijfers op de cognitieve vakken, omdat de Jozefschool vanuit haar visie op ontwikkeling wil uitgaan van de totaalontwikkeling van kinderen. Een veilig pedagogisch klimaat is de veilige basis waarin kinderen optimaal kunnen groeien, zowel op cognitief als op sociaal gebied.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor de vakken taal, spelling, rekenen, begrijpend lezen, topografie en Engels nemen wij methodegebonden toetsen af vanaf groep 3. Voor wereldoriëntatie en cultuur volgen wij de leerlingen en evalueren we samen het proces en product. 

Drie keer per jaar krijgen alle leerlingen een portfolio mee naar huis waarin de ontwikkelingen van de afgelopen periode terug te vinden zijn. 

Voor de vakgebieden rekenen, begrijpend lezen, woordenschat en taal/spelling maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem van DIA. Deze toetsen zijn adaptief en passen zichzelf dus aan het niveau van de leerling aan. De toetsen van DIA nemen wij twee keer per jaar af, vanaf groep 3.

Sinds een aantal jaar nemen wij een aanvullende test af bij alle leerlingen in de groepen 5 en 7 om ons beeld van de cognitieve capaciteiten van de leerlingen nog completer te maken. Dit is de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test (NSCCT). Deze test is geschikt om in de schoolpraktijk te gebruiken en geeft inzicht in de algemene cognitieve capaciteiten van uw kind. Vooral de resultaten waarbij kinderen hoger scoren dan zij in de dagelijkse praktijk laten zien, zijn waardevol om deze kinderen beter in beeld te krijgen. Ook in onze advisering voor het voortgezet onderwijs kan dit van toegevoegde waarde zijn. Deze test is onderdeel van het leerlingvolgsysteem van DIA. 

Voor technisch lezen gebruiken wij het leerlingvolgsysteem van CITO. De DMT/AVI nemen wij twee keer per jaar af, vanaf groep 3.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het schooladvies wordt veel aandacht besteed. Er wordt gekeken naar de leerresultaten vanaf groep 1 t/m 8, maar ook naar zelfstandigheid, doorzettingsvermogen, concentratie en andere factoren die een rol spelen bij de juiste advisering. Wij hebben gemerkt dat er vanuit ouders behoefte is aan het vroegtijdig informeren over de verwachte uitstroomniveaus van onze leerlingen, daarom starten wij hiermee in groep 6. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het volledige protocol op onze website. 

Voorlopig Schooladvies
In groep 8 krijgt de leerling in de periode 10-31 januari 2024 een Voorlopig Schooladvies. Deze periode is landelijk vastgesteld. Ook dit advies komt tot stand na overleg met directeur, intern begeleider en eventueel leerkrachten groep 7. Sommige scholen kiezen ervoor rond november in groep 8 nog een tussentijds advies toe te kennen, meestal naar aanleiding van een extra meetmoment in de vorm van een NIO-toets, drempeltoets, CITO B8, ADIT-toets of andere toets. Het bepalen van de naam van dit advies is aan de school zelf.

Doorstroomtoets
De leerling maakt in de periode van 1-13 februari 2024 de Doorstroomtoets. Deze vervangt de Eindtoets, die tot nu toe kort voor de meivakantie werd afgenomen. De Doorstroomtoets is een extra objectief meetmoment voor de overstap naar het VO. Hiervan volgt 15 maart de uitslag. 

Definitief Schooladvies
Wanneer het advies dat uit de Doorstroomtoets komt, hoger uitvalt dan het Voorlopig Schooladvies, is de school verplicht het advies te heroverwegen en eventueel op te hogen. Er wordt gekeken in het belang van de leerling of er redenen zijn om dit wel/niet te doen. In andere gevallen blijft het Voorlopig Schooladvies staan. De school stelt hierna het Definitief Schooladvies vast. Uiterlijk 24 maart wordt dit advies met ouders en leerlingen gedeeld en eventueel in een gesprek toegelicht.

Aanmelding
Ouders krijgen nu van 25 t/m 31 maart (1 week!!!) de gelegenheid om hun kind aan te melden bij een VO-school. Zij ontvangen uiterlijk 15 mei bericht van de VO-school als de leerling ook daadwerkelijk geplaatst is. In mei en juni volgt er nog een warme overdracht tussen de basisschool en de nieuwe VO-school om de leerbehoeften van de leerlingen zo goed mogelijk over te dragen.

Verdere informatie over richtlijnen bij het tot stand komen van een schooladvies, vindt u via onderstaande link:https://www.slo.nl/thema/meer/handreiking-schooladvisering/handreiking

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De pedagogische aanpak op onze school is gebaseerd op de kernwaarden veiligheid, respect, zelfstandigheid en eigenaarschap. We streven ernaar een veilige en respectvolle omgeving te creëren waarin leerlingen zichzelf kunnen zijn en zich optimaal kunnen ontwikkelen. We moedigen zelfstandigheid aan en stimuleren leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces.

Op de St. Jozefbasisschool hechten we niet alleen waarde aan een gastvrije sfeer waarin iedereen zich welkom voelt, maar ook aan open communicatie met ouders. We geloven in de kracht van een sterke samenwerking tussen school en ouders, waarbij we streven naar een open en transparante uitwisseling van informatie en ideeën. We zien ouders als waardevolle partners in de opvoeding en het onderwijsproces, en we stimuleren actieve betrokkenheid en participatie.

Daarnaast hanteren we het concept van de pedagogische driehoek, waarin de school, ouders en leerlingen samenwerken aan de ontwikkeling van het kind. We erkennen dat een goede samenwerking en afstemming tussen deze drie partijen essentieel is voor het welzijn en de groei van de leerlingen. Door open te staan voor elkaars perspectieven, ervaringen en inbreng, streven we naar een harmonieuze samenwerking waarin het belang van het kind centraal staat.

Bovendien streven we naar een open schoolklimaat, waarin iedereen zich vrij voelt om zichzelf te uiten, vragen te stellen en ideeën te delen. We moedigen een cultuur aan waarin iedereen zich gehoord en gerespecteerd voelt, ongeacht achtergrond, cultuur of opvattingen. Dit creëert een omgeving waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt, en waarin we samen werken aan een optimale ontwikkeling van de leerlingen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • verantwoordelijkheid
  • respect
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie beoordeelt de kwaliteit van ons onderwijs middels een set van indicatoren. Er wordt o.a. gekeken naar: resultaten en ontwikkeling van onze leerlingen, de zorg en begeleiding en de kwaliteitszorg. De St. Jozefbasisschool beschikt over een basisarrangement, waarmee de Inspectie aangeeft dat zij geen reden ziet om het toezicht te intensiveren. Wij monitoren de kwaliteit van ons eigen onderwijs met enige regelmaat en passen hierop onze ontwikkelplannen aan. Dit met als doel, om ons onderwijs steeds verder te verbeteren, in het belang van de kinderen.

Terug naar boven